וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרנדים החמים בתחום הרכבים החשמליים

בשיתוף הפניקס סמארט

25.10.2023 / 13:03

5 המגמות שצפויות לשנות את עולם הרכב החשמלי בשנים הקרובות: איך הן צפויות להשפיע עלינו?

טסלה. יח"צ,
ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך חרדת הטווח שמאפיינת את הרכבים החשמליים הולכת ופוחתת/יח"צ

המלחמה בעזה רק החלה ונכון לעכשיו אנחנו עדיין לא יודעים מה צופן העתיד והאם יחולו שינויים בתכניות של משרד האנרגיה והתשתיות. אבל נכון לעד לפני המלחמה, התחזית של משרד האנרגיה והתשתיות העמידה צפי של 1.3 מיליון רכבים חשמליים על כבישי ישראל עד 2030.

למעשה לפי התחזיות, לקראת סוף העשור שליש מהרכבים הנוסעים על כבישי ישראל צפויים להיות חשמליים. לצד זינוק של 200% בביקוש לרכבים חשמליים בין השנים 2021-2023, גם הטכנולוגיה לא עוצרת, וממשיכה לשדרג את יכולות הרכב החשמלי. אז מהם החידושים והפיתוחים החמים בתחום הרכב החשמלי?

סוללת ליתיום-אוויר: מרבעת את טווח הנסיעה

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך חרדת הטווח שמאפיינת את הרכבים החשמליים הולכת ופוחתת. כבר היום, טווח הנסיעה הממוצע של רכבים חשמליים רבים עומד על 300-400 ק"מ, כשחלקם אף מגיעים לטווח נסיעה מירבי של 500 ק"מ. עכשיו תארו לעצמכם מצב שבו סוללה מלאה תספק טווח נסיעה של 1,000 ק"מ. היום הזה קרוב משנדמה: המרוץ להגדלת טווח הנסיעה מצוי בעיצומו, עם מספר טכנולוגיות שעשויות להוביל לפריצת הדרך המיוחלת. אחת מהן היא פיתוח סוללות ליתיום-אוויר.

צוות מדענים מהמכון הטכנולוגי של אילינוי והמעבדה הלאומית של משרד האנרגיה של ארגון בחן מגוון חומרים לפיתוח הדור הבא של הסוללות לרכבים חשמליים, ומצא שדחיסות האנרגיה של סוללות ליתיום-אוויר היא הגבוהה ביותר. התוצאה: פיתוח סוללה שיכולה לספק טווח נסיעה של 1,000 מייל (שהם 1,609 קילומטר) - מאות אחוזים יותר מהטווח הממוצע כיום. הסוללה שפותחה עובדת והיא נבדקה לאורך 1,000 מחזורי טעינה, אך עדיין מדובר בסוללה שהיא בערך בגודל של מטבע. עדיין נדרשת השקעה נוספת בפיתוח כדי ליצור סוללה גדולה ולעבור לייצור המוני, אך נראה שמדובר בכיוון מלא בתקווה (ואנרגיה).

פיתוח זה מתווסף להכרזות נוספות, של יצרנים סינים, על פיתוח סוללה שמאפשרת לנסוע 1,000 ק"מ. האם יתכן שבעוד שנה-שנתיים מהיום חרדת הטווח תהפוך לנחלת העבר?

טעינה מהירה: מאפס למאה תוך 15 דקות

כיום, כדי להגיע לטעינה מלאה של סוללת הרכב החשמלי, צריך להמתין בין 5-9 שעות כאשר מדובר בעמדת הטעינה הביתית. כאשר מדובר על עמדת טעינה ציבורית, ההגעה לטעינה מלאה יכולה להתקצר לשעה. האם בעתיד הקרוב זמן הטעינה יתקצר עוד יותר? אם לשפוט לפי הפרסומים, אפשר להיות אופטימיים: ביוני 2023 פרסמה יצרנית סינית שפיתחה סוללה בעלת יכולת קירור מואצת, שמאפשרת לה להיטען במטען בעל הספק גבוה יותר, ובכל לקצר את זמן הטעינה ל- 15 דקות בלבד. הצהרה זו מתווספת להצהרות נוספות על פריצות דרך מצד יצרניות סוללות, לונו רק נותר לראות האם ההבטחות אכן יקוימו בקרוב.

טעינה אלחוטית, שהופכת את הכביש למטען ענק

ישנן 2 גישות לביצוע הטענה אלחוטית של רכבים חשמליים. הגישה הראשונה היא הטענה אלחוטית של הרכב החשמלי באמצעות טעינה אינדוקטיבית (מהמילה אינדוקציה), במסגרתה הרכב חונה מעל משטח טעינה ונטען באמצעות גלים אלקטרומגנטיים. בגישה זו נעשה כבר כיום שימוש, המוגבל למבחר דגמים ספציפיים בעמדת הטעינה הביתית. הגישה השנייה והמעניינת יותר, היא הפיכת הכביש למטען ענק: גישה זו כוללת טעינה אלחוטית דינאמית, שעושה שימוש בהתקנים המוטמעים בכביש כדי להזרים באופן אלחוטי חשמל לסוללת ברכב - והכל תוך כדי נסיעה. בשטח מתרחשים ניסויים לבחינת ההיתכנות של טכנולוגיה זו, שיישומה עשוי דווקא להקטין את נפח הסוללות ולהוביל לטעינה רציפה תוך כדי נסיעה, בלי לסבול מחרדת טווח.

מאזדה. יח"צ,
הטכנולוגיה לא עוצרת והיא ממשיכה לשדרג את היכולות של הרכבים החשמליים/יח"צ

נהיגה אוטונומית: מתי זה סופסוף יקרה?

נפתח בחדשות הטובות: באמצע שנת 2022 הפכה מרצדס ליצרנית הראשונה בעולם שהציעה נהיגה אוטונומית ברמה 3 - כלומר כזו שבתנאים מסוימת מאפשרת להוריד את העיניים מהכביש ואת הידיים מההגה, בשלב הראשון בגרמניה בלבד ובדגמי S קלאס והמקבילה החשמלית EQS. אפשרות זו מוגבלת לנסיעה בכבישים מהירים המיועדים לכך - כאלה שכוללים הפרדה קשיחה בין כיווני הנסיעה, תוך שמירה על מגבלת המהירות הקבועה בחוק לרכבים אוטונומיים. מערכת הנהיגה האוטונומית של מרצדס מורכבת משורה של מצלמות וחיישנים, היוצרים תמונה תלת ממדית של הכביש ושל הסביבה, ברמת דיוק גבוהה של סנטימטר אחד (לעומת רמת דיוק של מטר, שמקובלת בתעשייה). המערכת של מרצדס מתייחסת למערכת הסופר-קרוז החצי אוטונומית של GM (שמאפשרת נהיגה אוטונומית ברמה 2 - נסיעה מוגבלת ומוגדרת ללא ידיים) ולמערכת האוטו-פיילוט של טסלה, שמצויה תחת חקירת הרשויות הפדרליות בארה"ב בעקבות החשש לסכנות בטיחותיות.

ליכולות הנהיגה האוטונומית יש זווית כחול-לבן, בדמות חברות מובילאיי ו- Innoviz המפתחות טכנולוגיות שעשויות להאיץ את הטרנספורמציה האוטונומית. למרות כל אלו, ולמרות שלמרות שמרצדס ביצעה קפיצת מדרגה חשובה, צריך לזכור שהקפיצה מנהיגה אוטונומית ברמה 2 לרמה 3 לקחה כמה שנים. מכאן שככל הנראה יידרש עוד זמן כדי להגיע לנהיגה אוטונומית מלאה, שלא מצריכה כל התערבות אנושית ולא כוללת הגה ודוושות.

ייצור ידידותי לסביבה

השימוש ברכב החשמלי נחשב לירוק יותר ביחס לרכבי הבנזין. זה לא אומר שאי אפשר להופך את תהליך הייצור לירוק יותר... כך למשל יצרני רכבים חשמליים כבר החלו לעשות שימוש בסיבי פחמן שמצד אחד מפחיתים את משקל הרכב ואת ומגדילים את היעילות האנרגטית - ומצד שני ניתנים למחזור.

ומה לגבי הביטוח - האם הוא מספק מענה לסיכונים החדשים?

כמו שכבר הבנו, הטכנולוגיה לא עוצרת והיא ממשיכה לשדרג את היכולות של הרכבים החשמליים. אך היכולות החדשות יוצרות סיכונים חדשים, שביטוח רכב חשמלי צריך לספק הגנה מפניהם. כך למשל פוליסת ביטוח רכב חשמלי צריכה להתייחס לתרחישים הייחודיים לרכבים חשמליים, דוגמת התרוקנות הסוללה או גרירה המשתנה בהתאם למאפייני הרכב החשמלי. כדי לספק מענה מיטבי למאפייני הרכב החשמלי, הפניקס מעמידה לרשות הנהגים ביטוח רכב חשמלי ייעודי: ביטוח מקיף הכולל מגוון הרחבות ייעודיות לרכבים חשמליים. בין היתר כולל הביטוח שירותי גרירה ודרך לרכב חשמלי, כיסוי לסוללת הרכב במקרה של תאונה, גניבה ופריצה ועוד.

הטכנולוגיה של הרכבים החשמליים משתנה בקצב מסחרר. כל שנותר הוא ליהנות מהחידושים הצפויים - ולרכוש מטריית הגנה מתאימה שתגן עליכם.

בשיתוף הפניקס סמארט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully