וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האנרגיה מבטיח 707 עמדות טעינה מהירות, אבל לא מבטיח מתי

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 20:02

מינהל האנרגיה פירסם את שמות החברות שיתחלקו בסבסוד של 27.5 מיליון שקל מהמדינה, ולראשונה יכללו אפשרות לתשלום בכרטיס אשראי. היכן יוקמו העמדות ולמה בענף מעריכים שלא כולן יוקמו, ולשאר ייקח מספר שנים

מתחם טעינה מהירה של EV-EDGE בקניון G ביקנעם. EV-EDGE,
מתחם טעינה של EV-EDGE. הזוכה הגדולה ביחד עם שותפתה מילגם/EV-EDGE
השוואתי BYD דולפין מול MG4. קינן כהן
כל העמדות יציעו טעינה לשתי מכוניות בו זמנית, חלקן יוקמו בצמוד לעמדות קיימות ליצירת מתחמי טעינה/קינן כהן

בשורה חשובה לנהגי המכוניות החשמליות: לראשונה יוקמו בישראל מאות עמדות טעינה מהירות שאפשר לשלם בהן בכרטיס אשראי, ללא חובה כמו היום להירשם לאפליקציות של חברות הטעינה, או לרכוש מהם צ'יפ הזדהות.

זאת אחת הבשורות של הקול קורא של משרד האנרגיה שתוצאותיו פורסמו השבוע: המדינה תחלק 27.5 מיליון שקל ל-53 חברות שהתחייבו להקים 707 עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות לרכבים חשמליים. כל עמדה תכיל שני שקעים ותאפשר טעינה של שני רכבים במקביל.

מדובר ביותר מהכפלה של 600 העמדות המהירות הקיימות כיום בארץ. עניין יותר מנדרש לאור העובדה שבתוך שנה הוכפל מספר המכוניות החשמליות בישראל ל-87 אלף מכוניות כעת, לאחר שמתחילת השנה עלו לכבישי ישראל 44 אלף מכוניות שאינן צורכות בנזין או סולר. החודש היה נקודת ציון כאשר לראשונה עקפה BYD הסינית (17,997 מכוניות) את טסלה (17,236) כחשמלית הנפוצה בארץ.

טסלה מודל Y. קינן כהן
מתחם טעינה של טסלה בקריית שמונה. חנכה כבר 22 מתחמים, ללא סיוע ממשלתי/קינן כהן

אבל גורמים בענף הרכב ששוחחו עם וואלה, מעריכים כי בפועל התמונה פחות ורודה: לא כל העמדות בכלל יוקמו, וגם רבות מאלה שכן יושלמו בתוך יותר מהשנתיים שקובע הקול הקורא. הסיבה העיקרית היא התמשכות התהליך: החברות נדרשו להגיש את הצעותיהן לקול הקורא במאי 2022, ולמדינה לקח שנה וחצי לפרסם את שמות הזוכים. זאת עקב האיחור באישו תקציב המדינה, מחלוקות בין משרדי הממשלה, ואישור תקציבי שניתן לפרויקט רק לאחרונה.

בגלל העיכוב חלק מהמיקומים שהציעו החברות כבר אינם רלוונטיים, ביחד עם החישובים הכלכליים. המדינה נותנת לחברות עד 50% מעלות הקמה של עמדה, עד 100 אלף שקל במקרה של עמדה אולטרה מהירה (150 קילוואט ומעלה) ועד 60 אלף שקל במקרה של עמדה מהירה רגילה (מ-50 קילוואט). עמדות מהירות קריטיות לשימוש בחשמליות ללא חרדת טווח, תוך קיצור זמן הטעינה של סוללה מ-20% ל-80% ל-15-20 דקות בעמדות אולטרה מהירות ולכחצי שעה במהירות, תלוי בקצב הטעינה הפועל ובגודל הסוללה ברכב.

החברות התחרו על הצעת הסכום הנמוך ביותר, אבל מאז זינקו עלויות ההקמה שלהן. שער היורו בעת הגשת ההצעות היה 3.6 שקל, וכיום עומד על 4.23 שקל, מה שייקר את העמדות בהתאם. בנוסף רק לאחר האישור כעת מגישות החברות את המיקומים לאישור חברת החשמל, שבודקת האם יש בהם בכלל מספיק חשמל זמין עבור העמדות, שהצריכה שלהן דומה לזו של בניין קטן.

בעיות זמינות ואישורים עיכבו בעבר הקמת עמדות שזכו בקולות קוראים קודמים של המשרד. "יש עמדות שזכו ב-2018 והחלו לפעול רק השנה", אמר אחד הגורמים.

כיום ישנן בישראל למעלה מ-4,000 עמדות טעינה ציבוריות, מתוכן כ-3,400 איטיות וכאמור כ-600 מהירות, שמשרד האנרגיה תמך בהקמתן בסכום של כ-70 מיליון שקל, וצפוי בשנה הקרובה לפרסם קול קורא נוסף, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. כזכור, בספטמבר השנה פרסם המשרד תחזית לפיה בשנת 2030, התחבורה החשמלית בישראל צפויה לצרוך כ-6% מהביקוש לחשמל במשק, כאשר מספר כלי הרכב החשמליים על הכביש צפוי לעמוד בשנה זו על כ-1.3 מיליון כלי רכב.

הזוכה הגדולה היא חברת מילגם EV-EDGE שמתמחה בהקמת עמדות בערים ובמועצות מקומיות עם 281 עמדות, EV-EDGE לבדה עם 67, דור אלון (48), מבנה נדל"ן (39), סונול EVI (עם 28), פז (28), ג'ינרג'י (20), ZEN אנרגיה (לשעבר זוקו, 19) ודוראל (15).

מלבד שלוש חברות הדלק שמוזכרות, בולטות חברות הטעינה של יבואני הרכב: EV-EDGE שבבעלות ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה וג'ילי, אפקון שבבעלות קבוצת שלמה השותפה ביבואנית BYD, קרסו מוטורס, יבואנית רנו, ניסאן וצ'רי (8) וסקאלה של צ'מפיון מוטורס יבואנית מותגי קבוצת פולקסווגן ושותפה ביבואנית BYD (7).

עוד עולה כי לאורך כביש 90 יוקמו 47 עמדות מהירות ואולטרה מהירות, לאורך כביש 40 יוקמו 41 עמדות, לאורך כביש 65 יוקמו 14 עמדות וכך גם לאורך כביש 85. 10 עמדות יוקמו באזור כביש ערד מצדה (3199) ו-8 בכביש שעובר דרך מבשרת ציון בהרי ירושלים, ממחלף הראל לצומת הר איתן (3965).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully