וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכת שהגיעה מחנויות אביזרי הרכב ומצילה שריונרים בעזה

אודי עציון, קינן כהן

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 13:01

יותר ויותר צוותי טנקי מרכבה מתקינים מצלמות רכב אזרחיות שנתרמו להם, לטובת זיהוי מוקדם של מחבלים ומכשולים. בצה"ל לא מברכים על היוזמה: "מבצעים רכש מואץ למצלמות היקפיות לרכב משוריין. בינתיים אין להשתמש בציוד לא תקני"

טנקים של חטיבת הראל במרחב בית חנון. דובר צה"ל
המצלמות האזרחיות הפשוטות מסייעות לצוותים לזהות מהר יותר מחבלים בסביבת הטנק/דובר צה"ל

מצלמות רכב אזרחיות, שמותקנות היום כמעט בכל רכב חדש, הותקנו בשבועות האחרונים בטנקי מרכבה של צה"ל שנלחמים בעזה, וכבר מצילות חיים.

מדובר באילתור שהגיע מהשטח, ולטובתו התארגנו מספר מימי איסוף כספים. המצלמות האזרחיות, שנועדו לאפשר לנו במקור לראות מה קורה מאחורי הרכב בעת נסיעה לאחור, מותקנות במיקום גבוה בטנק, מחוברות לצג צבעוני שמותקן בטנק, ומציגות את הנעשה 360 מעלות מסביב לו.

כך מקבל המפקד ולעתים אנשי צוות נוספים אפשרות לראות טוב יותר את הנעשה מסביב לטנק, עניין קריטי בטנק שמתפקד ב"מדפים סגורים" כדי שלא לאפשר למחבלים לזרוק פנימה רימונים ומטענים. בסביבה העירונית שבה מתבצעת הלחימה קל למחבלים להתקרב לטנקים ולנסות לפגוע בהם.

"נכנסנו להתקפה במתחם מסוים ברצועת עזה", סיפר מפקד טנק. "כעבור מספר דקות של סריקה הרגשנו פיצוץ גדול בצריח, ניצוצות מכל עבר. טיל נ"ט קצר טווח נורה לעברנו מהכיוון הנגדי לזיהוי וחדר לתוך הטנק. כאשר התפזר העשן ראיתי שהטען נפצע קשה.

"באופן אינסטינקטיבי נתתי פקודת 'נהג אחורה מהר' ונהג הטנק הגיב באופן מידי כאשר התותחן מנסה לטפל בחייל. התנועה ברחוב לאחור הייתה מורכבת אבל בזכות מצלמות רכב שהתעקשנו להתקין על הטנקים בשהייה לפני הכניסה - הצלחתי להכווין את הנהג לנסוע אחורה במהירות ולהגיע לנקודת האיסוף במרחק של 350 מטר בתוך 2 דקות בלבד.

"בזכות העובדה שכעבור 5 דקות מרגע הוא כבר היה בידי חוליית הרפואה וכעבור 30 דקות כבר עלה על מסוק בקרבת הגדר - הצלחנו להביא להצלת חייו של הפצוע והוא כעת נמצא כבר במחלקת השיקום אחרי מספר ניתוחים מורכבים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מצלמת רוורס ברכב. ShutterStock
נמצאת כמעט בכל רכב חדש, ומצילה חיים ופגושים גם באזרחות. מצלמות רוורס/ShutterStock

היוזמה והאילתור של הצוותים ומגייסי הכספים, ביניהם איש העסקים ערן אפרת וארגון בני עקיבא, עשו בתוך שבועות מעטים תהליך שבצה"ל ובמשרד הביטחון היה אורך חודשים, אם לא שנים. מנהלת הטנק במשרד הביטחון (מנת"ק) אמנם החלה להתקין מצלמות 360 בטנקי המרכבה סימן-4 ברק החדשים שהחלו להיקלט בצה"ל בשנה האחרונה, אבל בטנקים הישנים יותר הנושא מטופל רק חלקית.

סביר להניח שההצטיידות המאולתרת הזאת נעשית במפרט יותר פשוט משהיה הצבא רוכש, אבל גם בעלויות הרבה יותר נמוכות. הצבא הבריטי למשל הזמין בשבוע שעבר מצלמות רוורס למאות נגמ"שים. המחיר: 29 אלף ליש"ט לכל נגמ"ש. מצלמת רוורס עולה בשוק האזרחי כמה מאות שקלים ליחידה, וגם בהתקנה של כמה מהן, ביחד עם מסך, העלויות לטנק לא מגיעות ליותר מאלפי שקלים בודדים.

עדכון: למרות שההתקנות כבר מתקיימות בשטח והמערכות מוכיחות את עצמן, צה"ל הרשמי לא מתלהב מהיוזמה. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הדרישה המבצעית למצלמות הקפיות מצויה בתהליך רכש מואץ לטובת כלי הרק"ם בצה"ל, כאשר המצלמות יחולקו על פי סדר עדיפות מבצעי. צה"ל מדגיש כי אין להשתמש בציוד טכנולוגי שאינו בעל תקניות מבצעית צה"לית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully