וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום על עדות שקר נגד הבכיר שטען שמצלמות המהירות אמינות

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 18:00

אילן כרמית, לשעבר מ"מ מנכ"ל מכון התקנים, העיד כי השתתף בהולנד בניסוי שבחן ואישר את אמינות מצלמות הא3 של המשטרה לקראת הפעלתה בארץ - ניסוי שמעולם לא התקיים. המצלמות הפיקו עד היום דוחות בשווי של יותר ממיליארד שקלים

מצלמת מהירות. קובי ליאני
מצלמת מהירות א3. נשארה בשימוש למרות סימני השאלה סביב אמינותה/קובי ליאני

פרשת אמינות מצלמות המהירות של המשטרה חוזרת לבית המשפט: פרקליטות מחוז צפון הגישה לבית המשפט השלום בחיפה כתב אישום חמור באשמת עדות שקר נגד אילן כרמית, לשעבר ממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים, ומי שהעיד כי מצלמות המהירות של המשטרה נבדקו והן אמינות. בהמשך התברר כי הניסוי שעליו העיד כרמית, ועל סמך תוצאותיו רכשה המשטרה את המצלמות, מעולם לא התקיים.

מדובר היה במשפט התקדימי לגבי אמינות מצלמות הא3, המערכת שפרסה המשטרה מאז 2013 ביותר מ-200 אתרים ברחבי הארץ, מיוצרת בהולנד בידי חברת גאטסומטר, ומודדת את מהירות הרכב בעת שהוא עובר בין שתי לולאות חישה המוטמנות מתחת לאספלט בכביש.

עו"ד תומר גונן הוביל צוות שכלל את עורכי הדין ערן בר אור, יוסי יעקובי, וכפיר דור. כרמית, שערך ב-2012 חוות דעת מומחה לגבי אמינות א3, שנדרשה לצורך הגשתה כראייה משפטית, נקרא להעיד במשפט התקדימי בעכו. בעדותו מסר כי מערכת מצלמות המהירות נבדקה על ידי מכון התקנים עבור המשטרה, לפי דרישות התקן, וכי דיוק המדידה שלה נקבע לאחר 500 בדיקות מהירות בשטח שבוצעו בידי מעבדת NMI ההולנדית.

תדרוך משטרת התנועה על מצלמות המהירות החדשות. עומר מירון
דוח מהירות שמפיקות מצלמות הא3/עומר מירון

וכך זה נראה בפרוטוקול הדיון:

ש: אתה היום אומר לי שהמערכת הזאת מדויקת על פי ניסוי שנערך בהולנד?

ת: כן

ש: אתה היית בניסוי?

ת: אני הייתי, כן

ש: אמרת שעשיתם 500 ניסויים בהולנד, איפה פירוט הניסוי או תכנית הניסוי, איזה רכבים נבדקו, איזה
ימים זה היה?

ת. מי שנכח שמה זה יואל בר גיל בעיקר (עוזרו של מרגלית - א.ע)

ש: באיזה חלק של הניסויים היית מתוך ה-500?

ת: בכמה ניסויי שדה הייתי?

ש: כן

ת: ב-10 הראשונים. ראיתי את הציוד והדברים ואחר כך חזרתי ונשאר העוזר שלי

ש: יש לך דוח על 10 הניסויים האלה, על מה שראית?

ת: לא.


חצי שנה אחר כך לאחר פניות חוזרות ונשנות מהמשטרה הכחיש כרמית כי העיד שנכח בניסוי. צוות משטרתי שהמריא להולנד לא מצא כל זכר לתיעוד הניסוי. "במעשיו העיד הנאשם במשפט, ביודעין, עדות כוזבת בדבר מהותי לגבי שאלה הנדונה באותו הליך", נכתב בכתב האישום.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ב-2018 זיכה השופט יעקב בכר מבית הדין לתעבורה בעכו את 21 הנהגים בתיק מנהיגה במהירות מופרזת, לאחר שקבע כי התביעה לא הצליחה להוכיח את אמינות מצלמות הא3.

גם כאשר התברר לתביעה כי כרמית העיד עדות שקר, בחרה ניצב משנה שרית פיליפסון, ראש התביעה באגף התנועה, להסתיר עובדה זאת מבית המשפט במשך תקופה ארוכה.

המשטרה בחרה שלא לערער על פסיקת השופט בכר, כדי להימנע מתקדים משפטי מחייב במקרה שהערעור יידחה והיא תיאלץ להפסיק להשתמש במצלמות. במקום ערעור שכרה המשטרה את המעבדה להנדסת רכב של הטכניון לערוך ניסוי למערכת הא3, ומיהרה להודיע כי הניסוי אישר את אמינותן.

לאחר שנה של הקפאה בעקבות המשפט בעכו, ובהוראת פרקליטות המדינה, הוחזרה המערכת לשימוש, אך מאז נמנעת המשטרה ככל האפשר מהנפקת דוחות ללא ברירת קנס, כדי לעודד נהגים לשלם את הדוחות ללא ויכוח. נהגים שהתעקשו להציג בדיונים את פסק הדין מעכו זכו להצעה לכתב אישום מתוקן ומקל, ולעתים אף לביטולו המלא.

בינתיים החלו להתנהל שלושה משפטי אמינות חדשים אודות המערכת. לפני שנה קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע בתיק שניהל עו"ד אורי גיספאן, כי לפי הנתונים שהוצגו להם הוכח שהמערכת מספקת נתונים מדויקים והמדידות שלה אמינות. עם זאת הורה בית הדין למשטרה להפחית 5 קמ"ש מכל מדידה כדי לנטרל טעויות מדידה באם יש כאלו למערכת והורו לאגף התנועה לתקן ליקויים בהפעלת המערכת.

בשני משפטי האמינות האחרים טרם ניתנו פסקי דין. באחד מהם הודה חגי בק ממעבדת הטכניון כאשר נחקר בידי עו"ד תומר גונן, כי בניסוי התברר מערכת א3 אינה מדייקת במדידה בעת שהרכב הנבדק מאיץ או בולם, כלומר לא נוסע במהירות אחידה. טימו גטסומטר, בנו של ממציא מצלמת המהירות, ובכיר בחברה ההולנדית המייצרת אותן כעת, העיד כי המשטרה אינה מתחזקת את יותר מ-100 המצלמות שהיא מפעילה לפי הוראות היצרן, מה שיוכל להביא לשגיאות בקריאת המהירות.

עו"ד תומר גונן אמר היום לוואלה: "אחרי שנים של מאבק מהיום שבו הגשתי את התלונה באחת הפרשיות החמורות שידעה המדינה, שעניינה החשיפה שלנו שהוכנסה מערכת אכיפה שהפיקה מאות אלפי כתבי אישום והודעות קנס נגד נהגים ישראל וגבתה מהם סכומי עתק של מעל מיליארד שקלים, כל זאת מבלי שהן נבדקו כלל, העניין מובא סוף סוף להכרעת בית המשפט. זהו דבר שהוא לא מתקבל על הדעת במדינה מתוקנת. תמוה מאוד שנגד בכירי מערכת התביעות המשטרתית שהיו בסוד העניינים והיסתירו זאת מצוות ההגנה ומבית המשפט בעכו, בחרה היועצת המשפטית לממשלה שלא להגיש כתב אישום. צדק צריך להיעשות וגם להראות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully