וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק החשמליות: כשליש מדגמי 2024 יתייקרו בגלל החות'יים

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 20:06

המעבר להובלת מכוניות מיפן, סין ודרום קוריאה סביב אפריקה במקום תעלת סואץ כדי להתרחק מתימן ייקר באלפי שקלים את מחיר ההובלה של מכוניות יפניות, סיניות וקוריאניות ואפילו של חלק מדגמי שברולט. המספרים בפנים

משלוח ראשון של דגמי אקספנג נפרק בנמל אילת. יהודה בן יתח,
פריסבי, יבואנית אקספנג, הספיקה להנחית באילת כ-1,000 מכוניות בנובמבר, לפני המשבר/יהודה בן יתח

המחיר שגובות התקפות המורדים החות'יים מהספנות הישראלית והעולמית יתגלגל בקרוב גם לכיסי הנהגים הישראליים שרוכשים מכוניות יפניות, קוריאניות, סיניות ואפילו חלק מדגמי שברולט.

יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, מעריך כי המעבר של יותר ויותר חברות ספנות לעקוף את תעלת סואץ כדי להימנע משיט בים האדום וחשיפה לטילים, למל"טים ולניסיונות החטיפה החות'יים, באמצעות הפלגה סביב יבשת אפריקה וכניסה לים התיכון דרך מיצרי גיברלטר, יכפילו את זמן ההפלגה מהמזרח לישראל בכשלושה שבועות. בנוסף חברות הספנות יצטרכו לפצות את עצמן שגם המסע בחזרה יתארך באותה מידה, ושעם תוספת של 6 שבועות לכל הפלגה לישראל הן יוכלו לנצל פחות את האוניות שלהן להפלגות נוספות.

"מכולות אפשר לפרוק בנמלים אירופיים, מבלי להיכנס לים התיכון, כאשר אוניה נוספת תעביר אותן לחיפה ולאשדוד, אבל במכוניות זה לא רלוונטי ולא כדאי", אומר זבה. "המכוניות נכנסות ויוצאות מאוניית ההובלה המיוחדת בנסיעה, ופריקה והעמסה שלהן באמצע הדרך מסובכת, יקרה וחושפת אותן לסיכוני פגיעה ונזקי תאונות בנמל".

מכוניות חדשות של סקודה, BYD, צ'רי, סיטרואן ומרצדס שנפרקו בנמל חיפה. ליאור פתאל,
מכוניות חדשות בנמל חיפה. הייבוא מאירופה ומארה"ב לא יתייקר/ליאור פתאל

עלות ההובלה של מכונית תלויה בגודל שלה, ובשטח שהיא תופסת באוניה. הובלה של מכונית קטנה מהמזרח עולה כ-700 דולר, בעוד שעבור רכב כביש שטח גדול גובות חברות הספנות סכום כפול. הכפלת זמן המסע לישראל תביא גם להפלת התעריף, כאשר לפי הוראות רשות המסים, מחיר ההובלה מתווסף למחיר המכונית לפני גביית המסים, כך שעל מחיר ההובלה משלמים מס קנייה, מכס ומע"מ כאילו היו חלק מהרכב.

המשמעות: לעלות ייבוא הרכב יתווספו כ-2,500 שקל במקרה של מכונית קטנה וכ-5,000 שקל במקרה של אחת גדולה. ברגע שהיבואנים ישחררו משלוחים חדשים, הם יקשו לבלוע את כל התוספת וייקרו את המכוניות באלפי שקלים בתהליך שצפוי להתחיל כבר בינואר, ויצטרף להעלאת המס על מכוניות חשמליות, ביטול הטבת המס על רכבי פלאג אין והעלאות מחיר מקובלות בתחילת שנת דגם בידי היצרנים.

בעוד שחלק מדגמי טויוטה, יונדאי, קיה וניסאן מיוצרים באירופה, ללא שינוי בדמי ההובלה, כל דגמי מאזדה, סובארו, מיצובישי, לקסוס ואיסוזו לשוק הישראלי מיוצרים ביפן או בתאילנד. כל דגמי המותגים הסיניים מגיעים מסין ואילו שברולט טרקס וטרייל בלייזר האמריקאים מיוצרים בדרום קוריאה. מדובר בכשליש ממכירות הרכב החדש בארץ.

זבה: "חייבים למנוע מהחותי'ים להפריע לסחר הבינלאומי. לא מדובר רק על יבוא המכוניות לישראל. מדובר על חלק גדול של הסחר העולמי ממזרח למערב ובחזרה. להערכתי, כ-35% לפחות ממנו עובר במיצר ובהמשך בתעלת סואץ. כרגע אנחנו משליכים את יהבינו על כוח שיטור בינלאומי, כולל המעצמות הואפילו תימן השפויה הנתמכת על ידי סעודיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully