וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקים ישראלים החליפו בנקים זרים שסירבו לממן את הקו הירוק של הרכבת הקלה

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 14:57

רק בנק ההשקעות האירופי EIB הסכים להשתתף במימון הקו הירוק של הרכבת הקלה מראשון לציון ועד הרצליה, לצד הפועלים ומזרחי טפחות. הקו יגיע מ-2028 למרכזי תעסוקה כמו אזור, רמת החייל והרצליה פיתוח

בעוד שהמטרו ממשיך להתעכב ולוח הזמנים שלו צפוי לספוג דחייה נוספת בעקבות הצורך של המדינה לממן את העלויות הכבדות של מלחמת חרבות ברזל, עוד התקדמות בבניית הקו הירוק של הרכבת הקלה במרכז.

באמצע המלחמה בעזה הסכים בנק ההשקעות האירופי EIB להיות חלק מקבוצת בנקים, בהובלת בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות, להעניק מימון בסך 6.5 מיליארד שקל לפרויקט, כשליש מעלותו המלאה, שצפויה כרגע לעמוד על כ-19 מיליארד שקל.

היום נחתמו בתל אביב הסכמי הסגירה הפיננסית לפרויקט, בתום מגעים ארוכים ובתמיכת משרדי התחבורה האוצר והחשב הכללי. בטקס החתימה השתתפו נציגי השותפים: קבוצת טי.אמ.טי שזכתה במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקה של הפרויקט ומורכבת מהחברות דן, אלקטרה ואלסטום.

טקס התתימה על הסגירה הפיננסית לקו הירוק במרכז: מנכל tmt זיו שדה, המשנה לקו ירוק ענת טוקר אלפרט, מנכ"ל נת"ע חיים גליק, מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו"ר נת"ע
מיה ליקוורניק, מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר,
מנכ"ל דן אופיר קרני ומנכ"ל אלסטום ישראל ערן כהן. נת"ע,
טקס החתימה. יספיקו לסיים את העבודה בתוך חמש שנים?/נת"ע

עם זאת, יו"ר חברת נת"ע שבונה את הרכבת הקלה, עו"ד מיה ליקוורניק, הודתה בטקס כי היה קושי להשיג כעת מימון זר לפרויקט. "מדובר בהישג על רקע הימים הקשים האלה, ובכל זאת בשורה טובה לתושבי ישראל בין כל הבשורות הקשות", אמרה ליקוורניק. "ללא המימון, הפרויקט לא היה יוצא לדרך ומתעכב לזמן ארוך. אני רוצה להודות לבנקים הישראליים הפועלים ומזרחי טפחות שנכנסו לנעליהם הגדולות של הבנקים הזרים שאמרו לא לרכבת הקלה, בתקופה שבה ישראל אינה כל כך פופולארית בעולם".

שרת התחבורה מירי רגב, העדיפה להסתכל על חצי הכוס המלאה: "הסגירה הפיננסית היא מהלך דרמטי בהקמת רשת הסעת ההמונים בגוש דן, שהקו הירוק הוא מעמודי התווך עליו נשענת הרשת. המהלך היה מורכב ורגיש, בעיקר בתקופה זו של מלחמה, שהדיה נשמעים היטב בכל רחבי העולם. לכן, ההירתמות של הבנק האירופי להשקעות דווקא בימים אלה, מעידה יותר מהכל על אמון של הכלכלה העולמית במשק הישראלי, בחוסנו ובעתידה של מדינת ישראל".

מפת הקו הירוק: 39 ק"מ, 62 תחנות, מתוכן 4 תת קרקעיות

מפת הקו הירוק של הרכבת הקלה במרכז מהרצליה לראשון לציון עם שלוחות לאזור ולרמת החייל בתל אביב. נת"ע,
מפת הקו הירוק של הרכבת הקלה במרכז מהרצליה לראשון לציון עם שלוחות לאזור ולרמת החייל בתל אביב/נת"ע

אם לא יהיו דחיות נוספות, הקו ירוק יצטרף לרשת הרכבת הקלה במרכז ב-2028, אחרי הקו האדום שנפתח השנה והקו הסגול מתל אביב לרמת גן, קריית אונו ויהוד מונוסון, שצפוי להיפתח ב-2027.
אורכו של הקו 39 ק"מ, והוא יכלול 62 תחנות מתוכן 4 תת קרקעיות בסגנון מטרו בתל אביב, קרליבך, דיזנגוף, כיכר רבין וארלוזורוב. תחנת קרליבך תהיה התחנה התת קרקעית היחידה המשותפת גם לקו הירוק וגם לאדום.

הקו הירוק יחבר את חולון וראשון לציון בדרום, והרצליה בצפון עם תל אביב ויאפשר נגישות למוקדי תעסוקה מרכזיים ברמת החייל, אוניברסיטת תל אביב, חולון וראשון לציון, עם חיבורים לקווי הרכבת הקלה האחרים ולרכבת ישראל. מדובר בפוטנציאל להעביר לתחבורה ציבורית עשרות אלפי נהגים שנכנסים מדי יום למרכז ולמוקדי התעסוקה, תורמים לעומסי התנועה ולזיהום האוויר.

מעבר לנתיב המרכזי מראשון לציון להרצליה יכול הקו שלוחות לאזור ולנווה שרת ורמת החייל, תוך שימוש בשורה של גשרים שנבנים כעת. הקו הירוק עתיד לשרת כ-70 מיליון נוסעים בשנה.

החתימה על הסכם המימון תאפשר לזכיין הפרויקט, חברת טי. אמ. טי, להתחיל בשלב השני של הקמת תשתית הקו הירוק (אינפרא 2), ייצור הקרונות וכלל המערכות עד להפעלתו של הקו. המכרז כולל את תכנון פרטי הקו, הנדסה, אספקה, אינטגרציה, בדיקה והזמנת מערכת הרכבות כולל מסילות, חשמול, אספקת חשמל (מערכת חיסכון באנרגיה), איתות, מערכת תקשורת, ותחזוקתם, כמו כן אספקה של 98 קרונות מחברת אלסטום. המפעיל לקו ייבחר במכרז נפרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully