וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת עשויה לאשר כבר מחר חובת לוחית רישוי לקורקינט

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 18:00

ועדת הכלכלה תדון מחר בתקנה שתאפשר סוף סוף אכיפה נגד רוכבים משתוללים. מחקר אירופי: שימוש בקסדה והפחתת המהירות ל-15 קמ"ש מפחיתים דרמטית את הסיכוי לפציעת רוכבים

בווידאו: מבצע אכיפה נגד עבירות אופניים וקורקינט חשמליים בתל אביב/צילום: דוברות המשטרה

סוף סוף: ועדת הכלכלה אמורה לאשר מחר את התקנה שתחייב לוחית רישוי בכל קורקינט ואופניים חשמליים.

התקנה שיביא משרד התחבורה לאישור הוועד שבראשה עומד ח"כ דוד ביטן (הליכוד) מבוססת על הצעת חוק של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), וקובעת כי בניגוד למכוניות ואופנועים, בקורקינטים ובאופניים חשמליים לוחית הרישוי תהיה אישית לרוכב ולא לכלי, לא תחייב אגרת רישוי שנתית, ואפשר יהיה לבצע את הרישום באופן דיגיטלי. כל כלי יהיה חייב להיות מצויד לפחות בלוחית אחת, בחזית או באחורי הגלי, או בשניהם.

ניתן יהיה לרשום את הכלי על שם רוכב בן 16 שנים ומעלה או על שם חברה, ובעת מכירתו או הורדתו מהכביש יהיה חייב הבעלים לדוח על כך למשרד הרישוי, שיסיר את רישום הכלי ממנו. הבעלים יצטרך גם להתחייב שבכלי לא בוצעו שינויים, כמו תוספת הספק, שלא נדירות בשוק ומביאים את הכלים לעתים למהירויות על 60-80 קמ"ש, למרות שהחוק מתיר רק 25 קמ"ש.

בדברי ההסבר לתקנה כותבת שרת התחבורה מירי רגב, כי "המצב הנוכחי, שבו הכלים אינם נושאים סימן מזוהה כלשהו, מכביד על האכיפה, שכן הרוכב יכול להימנע מלציית לשוטר או למפקח עירוני המורים לו לעצור אחרי שלכאורה ביצע עבירה על מנת לתת לו הודעת תשלום קנס. הוא גם מאפשר לרוכב להימלט מזירת תאונה שבה היה מעורב. סימון הכלים בלוחית רישוי יאפשר לאתר רוכב זה".

לפי נתוני עמותת אור ירוק, מתחילת השנה נהרגו במדינת ישראל 26 רוכבי אופניים חשמליים - פי שניים יותר הרוגים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. בנוסף, בשנת 2022 נפגעו 3,608 בני אדם בתאונת דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים- כעשרה פצועים מדי יום. באור ירוק מביעים תמיכה במהלך, אך מבהירים כי במקביל למהלך הנוכחי יש לפעול למיגור התופעה של מכירת כלים חשמליים בעלי ביצועים משופרים, להרחיב את פעילות האכיפה בידי פקחים עירוניים כתגבור לכוחות המשטרה ולהמשיך בסלילת שבילי אופניים ייעודיים והפרדת הכלים החשמליים ממשתמשי הדרך האחרים.

צוות החוקרים מאוניברסיטת גראץ שקבע שחבישת קסדה בידי רוכבי קורקינטים מפחיתה את הסכנה לפגיעת ראש ב-44%. TU GRAZ,
צוות החוקרים האוסטרי: סעו לאט וחבשו קסדה/TU GRAZ

חבישת קסדה מפחיתה הסיכון לפגיעת ראש ב-44%

כך או כך, שיפור בטיחות הרכיבה לא יגיע משימוש בלוחיות רישוי. המכון לבטיחות רכב באוניברסיטה הטכנולוגית של גראץ באוסטריה (TU Graz) קובע במחקר חדש כי חבישת קסדה בעת רכיבה על קורקינט חשמלי יכולה להפחית את הסיכון לפגיעות ראש בשיעור דרמטי של 44%.

המחקר גם ממחיש כי איסור על קורקינטים חשמליים לרכב על מדרכות ושבילים הוא הגיוני. סימולציות שערכו החוקרים האוסטרים הראו כי התנגשויות עם הולכי רגל מסתיימות לעתים קרובות בפציעות חמורות. הסיכון לפגיעות ראש בהולכי רגל מופחת בשיעור של עד 49% כאשר מהירות ההתנגשות מופחתת מ-25 קמ"ש ל-15 קמ"ש. מנגד גם לרכיבה בכביש יש סיכונים משמעותיים: התנגשויות עם מכוניות הנוסעות במהירות של 40 קמ"ש עלולות לגרום לפגיעות ראש חמורות עד קטלניות לרוכבים.

"מכיוון שקורקינטים חשמליים הם צורת ניידות צעירה מאוד, פרצנו דרך חדשה בפרויקט הזה כדי שנוכל לנתח את סיכון הפגיעה בתאונות קורקינטים חשמליים. בעבר לא היו הרבה מחקרים בנושא", מסביר כריסטוף ליאו, מנהל הפרויקט. "נראה כי הסיכונים של צורה זו של ניידות מוערכים בחסר, ולכן צפוי מספר גדל והולך של פציעות בשנים הקרובות. אתם בטוחים יותר בתנועה בכביש ברגל או באופניים ובו זמנית עושים משהו טוב לעצמכם ולסביבה. מי שבאמת צריך לרכוב על קורקינט חשמלי, בבקשה לפחות שיחבוש קסדה".

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר בתגובה כי "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישרו את הכנסתם של אלפי קורקינטים חשמליים, שיתופיים ופרטיים מבלי להכין את התשתית או לפעול לחיזוק האכיפה המשטרתית. מספר הנפגעים בכל שנה רק הולך וגדל ולכן הגיע הזמן לבחון בראש ובראשונה את יעילותם לצמצום עומסי התנועה ובמקביל לשפר את התשתית כך שניתן יהיה להפריד אותם מהולכי הרגל במדרכות ומכלי הרכב בכביש. המחקר מוכיח עד כמה חשובה הפרדה כזו לצמצום תאונות הדרכים והיפגעותם של הולכי הרגל ורוכבי הקורקינטים עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully