וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר נגד מעמד הביניים: הקטנועים יתייקרו בינואר באלפי שקלים

עודכן לאחרונה: 20.12.2023 / 11:21

תוך עקיפת הכנסת החליטה רשות המסים להעלות את מס הקנייה על קטגוריית הדו-גלגלי המרכזית בשוק, 250-400 סמ"ק, ב-10%. הכלים שמאפשרים רכיבה בטוחה מהפרברים לעבודה תוך עקיפת הפקקים, יהיו בארץ מהיקרים בעולם

קטנועים גדולים משומשים. ראובן סביו, קינן כהן
מהחודש הבא יהיה יקר יותר לעקוף את הפקקים/קינן כהן, ראובן סביו

דווקא בתקופה של משבר כלכלי ותחבורתי מחליט משרד האוצר להכביד עוד יותר את עול המסים על הישראלים שמנסים לעקוף את הפקקים בדרך לעבודה או כדי לאסוף את הילד מהגן.

ב-1 בינואר יועלה מס הקנייה על קטנועים ואופנועים בנפח 250-400 סמ"ק מ-40% ל-50%. מדובר בקטגוריה הגדולה בשוק הדו גלגלי כיום, עם נתח של 27.9% השנה, בזכות היותם של כלים כאלה חזקים מספיק כדי לנסוע בבטיחות גם בכבישים בין עירוניים, מה שמאפשר לתושבי השרון א השפלה לרכב עליהם מבתיהם לעבודה במרכז, תוך עקיפת הפקקים והתחבורה הציבורית הבעייתית והתגברות על בעיות חנייה. אולם כעת הם יתייקרו ב-3,000 עד 6,000 שקל.

הפעם לא הביאה רשות המסים את המהלך לאישור ועדת הכספים, שהיו"ר שלה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מתנגד להעלאת מסים כזאת, והבהיר זאת שוב ושוב לאנשי הרשות שהופיעו בפניו. הרשות ניצלה את העובדה שהמס הוחזק מאז שנות ה-80 על 40% באמצעות צו זמני שפג ב-31 בדצמבר, ואושר מדי שנתיים מחדש ביחד עם הטבות על אביזרי בטיחות, תוך שנציגי הרשות טוענים שוב ושוב כי הם אינם מתכוונים להעלות מסים על הכלים הדו גלגליים. הפעם בחרה הרשות שלא לבצע שינוי במנגנון ההטבות, מה שחסך לה את הצורך באישור ועדת הכספים.

פקקים לפני ליל הסדר בכביש החוף במחלף אולגה לצפון, 5 באפריל 2023. שלומי גבאי
הפקקים עולים למדינה יותר מ-50 מיליארד שקל. עכשיו היא תרוויח עוד 10 מיליון בשנה כמס/שלומי גבאי

ברשות טוענים כי המס יועלה משום שהפחתתו לא הגיעה לכיסי הצרכנים, אך סירבו להעביר לבקשת וואלה את הממצאים שעליהם מבוססת הטענה. מבדיקת וואלה הכלים היחידים שהמס עליהם ירד בשנים האחרונות הם אופנועים המשמשם לתחרויות, וקבוצה קטנה של קטנועים בעלי הספקים גבוהים, בעקבות שינוי אופי חישוב המס מהספק המנוע לנפח שלו ב-2022.

המיסוי הגבוה ממילא על רכב דו גלגלי מביא לכך ששיעור השימוש ברכב דו גלגלי בישראל נמוך משמעותית ממדינות אירופה, גם מדינות צפון היבשת הגשומות והמושלגות. דוח שהוכן בטכניון עבור משרד התחבורה קבע ב-2018 כי הפקקים עולים למשק 52 מיליארד שקל בשנה, וכי רכב דו גלגלי הוא אחד הפתרונות הזמינים להפחתתם. מהירות הנסיעה של הדו"גים גבוה ב-70% משל מכוניות בפקקים, ועידוד השימוש בהם יפחית את הגודש בכבישים. עכשיו, בשביל לגבות פחות מ-10 מיליון שקל בשנה מס קנייה, מעדיפים באוצר וברשות המסים לייקר אותם עוד יותר.

מאיגוד הרכב הדו גלגלי נמסר כי "מהמהלך צפויים להיפגע כלים הנמצאים בעמוד התווך המרכזי של הרכב הדו גלגלי בישראל, ומשרתים עשרות אלפי משקי בית - ובהם משרתים בסדיר ובמילואים הנזקקים לאמצעי תחבורה מהיר ויעיל, תוך תרומה משמעותית להפחתת הגודש בכבישים ברמה העירונית והבינעירונית. כמו כן משרתת קטגוריה זו גורמים מוסדיים, את כוחות הבטחון, המשטרה ההצלה והחירום, עיריות ורשויות מקומיות. ייקור המס לקטגוריה זו מנוגד לסיכומים קודמים שבוצעו לאחר דיונים מקצועיים מול רשות המיסים במהלך השנים, ומנוגד לחשיבות הקטגוריה ליעדים תחבורתיים ולאומיים".

מרשות המסים נמסר כי "המידע המוצג בפנייתך אינו מדויק. חלק ניכר מהדגמים של רכבים דו גלגליים עם נפח מנוע של עד 400 סמ"ק מוסו בשיעור של 50% עד תחילת 2022 ואליהם מתייחסת ההערה המוזכרת בפנייתך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully