וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיתוף: חשמליותספיישל חשמליות

המס עלה: האם החשמליות ימשיכו לשגשג?

עודכן לאחרונה: 8.1.2024 / 17:09

עם נתח שוק של 18% לחשמליות ב-2023, ישראל עקפה את ארה"ב (9%) וגרמניה (17%), אבל מפגרת אחרי סין (24%) ונורבגיה (87%). 2024 היא שנת מבחן

ביום האחרון של 2023 חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על התקנות שמעניקות דחייה בהעלאת המס לחשמליות שהגעתן לישראל התעכבה בגלל התקפות החות'ים בים האדום, ששלחו ארבע אוניות עם אלפי מכוניות להפלגה מסביב לאפריקה.

כ-5,500 המכוניות החשמליות שעל סיפונן חייבות לעגון בארץ עד סוף ינואר כדי להיות מחויבות במס הקנייה הישן של 20% ולא החדש של 35%, מהלך שלצידו גם הקטנת ההנחה המירבית מ-60 ל-50 אלף שקל.

האוצר אף הגדיל ועשה ודרש מהיבואנים שיקבלו את ההטבה להציגה בפני הלקוחות, כדי שלא יוכלו להעלות את המחיר כאילו שילמו על המכוניות מס לפי המתווה הגבוה יותר, ולשלשל את הרווח לכיסם.
מאז החלו יבואני הרכב לפרסם מחירונים חדשים, כאשר טסלה מייקרת את דגמי בכ-12 אלף שקל, ואחרים באלפים בודדים, על מלאי שהגיע לארץ עוד ב-2023 ושוחרר ממכס לפי התעריף הישן. הם יעלו מחירים כשיגיעו משלוחים חדשים.

מבחן השוואתי
יונדאי איוניק 5
טויוטה  bZ4x. קינן כהן, מערכת וואלה!
לראשונה המכונית הנמכרת ביותר בארץ הייתה BYD אטו/מערכת וואלה!, קינן כהן

עם מסירות של כ-49 אלף מכוניות חשמליות ב-2023, כמעט כפול מאשר ב-2022, שוק הרכב לא קבע רק שיא חדש במכירות רכב חשמלי, אלא הכפיל בשנה אחת את כמות החשמליות בכבישי ישראל. למרות שבתחילת השנה יושמה פעימה של העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, מ-10% ל-20% והתייקרות של כל החשמליות ב-5% עד 10%, הביקושים המשיכו לגדול והמכירות בהתאם.

לראשונה בהיסטוריה המכונית הנמכרת ביותר בארץ הייתה חשמלית, ג'יפון האטו 3 של BYD הסינית, עם 14 אלף יחידות, ובפער גדול מיונדאי אלנטרה ההיברידית שבמקום השני, עם כ-8,000 יחידות. בין ישר המכוניות הנמכרות ביותר נמצאת גם הג'ילי גיאומטרי C הסינית חשמלית גם כן, עם כ-7,000 יחידות שהביאו אותה למקום הרביעי. טסלה מסרה 6,500 יחידות מכל הדגמים ביחד, ממשיכה לאבד נתח שוק לאחר שב-2021 עוד הובילה את מכירות הרכב החשמלי בארץ. MG מסרה 2,700.

אבל גם היצרנים הוותיקים נכנסו לתחום: יונדאי מסרה 4,900 מכוניות חשמליות, כ-12% מכלל המסירות שלה, סקודה מסרה 1,800 (12.5%), מרצדס 1,200 (30%), טויוטה 980 (3.1%) וקיה 900 (3%).

מכוניות היברידיות: איבדו נתח שוק לטובת החשמליות וירדו למסירות של 46 אלף יחידות (כ-17%), אבל עדיין היוו רוב במכירות יונדאי, טויוטה וקיה.

משלוח ג'ילי גיאומטרי C בדרך לישראל מסין. ג'ילי,
משלוח של דגמי ג'ילי בדרכו מסין לארץ. אחת מכל 6 מכוניות חדשות הגיעה מסין/ג'ילי

אחת מתוצאות הלוואי של הזינוק במכירת חשמליות הייתה זינוק במכירת מכוניות סיניות. המכוניות הסיניות הראשונות מסין, דגמי בנזין פשוטים של MG, הגיעו לארץ עוד כבר לפני כעשור. נחיתה של 17 מותגים סינים, רובם של מכוניות חשמליות, הביאה ב-2023 את נתח השוק של הסינים בישראל לשיא של כל הזמנים - 46 אלף מכוניות ונתח שוק של כ-17%. זאת בין השאר בעקבות השקה מוצלחת של היצרן הסיני היחידי שכרגע משווק בארץ רק רכבי בנזין, צ'רי, עם מסירות של 11 אלף מכוניות, בעיקר מג'יפון שבעת המושבים טיגו 8, שנהנה מהמחיר הזול בשוק. עם זאת את השוק ממשיכות להוביל (בינתיים) מכוניות מתוצרת קוריאה (19.1%) ומיפן (12.5%). עם זאת הנתונים הם לפי ארץ הייצור ולא זהות המותג, מה שמעלה את הסיניות, שמיוצרות כולן בסין, לעומת הקוריאניות והיפניות, שרובן אינן מיוצרות בארצות המוצא שלהן. בתוספת מכוניות של מותגים קוריאניים ויפנים שמיוצרים באירופה ובמדינות אחרות באסיה, הם עקפו את הסיניות בפער גדול.

ינואר, פברואר ומרץ צפויים להתאפיין בשיעור גבוה יחסית של רכבים חשמליים מתוך סך מסירות הרכב החדש, כאשר יימסרו לישראלים ולחברות שהקדימו רכישות כדי להנות מהמחירים הישנים.
המכירות עשויות להראות עלייה נוספת, אבל על רקע המשבר הכלכלי, אי הודאות שיוצרת המלחמה והעלאת המחירים לא נראה השנה הכפלה נוספת של מכירות הרכב החשמלי בארץ. עם זאת שפע הדגמים החדשים יזרים לשוק אלפים רבים לקוחות חדשים, שירכשו השנה את החשמלית הראשונה שלהם.

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully