וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

 ספיישל היברידיות

הפתעה: היברידיות מפחיתות זיהום כמעט כמו רכב חשמלי

8.1.2024 / 19:10

מכון גרמני בדק איזה רכב מזהם הכי פחות חשמלי, פלאג אין, בנזין ודיזל. המסקנות: החשמלי פולט הרבה פחות CO2, אבל תחת שורה של תנאים ומגבלות

מגזין זום W - מכוניות היברידיות. יח"צ,
הידעתם? רכב היברידי מצמצם מאוד את זיהום האוויר כמעט מהרגע שהוא עולה לכביש/יח"צ

מחקר של מכון מהנדסי הרכב הגרמני VDI מעניק ציונים מפתיעים לרכב פלאג אין (היברידי נטען) ביכול הפחתת זיהום האוויר שלו, שקרובה מאוד לזו של רכב חשמלי, וטובה בהרבה משל רכבי בנזין ודיזל. והיתרון הגדול: רכב היברידי מצמצם מאוד את זיהום האוויר כמעט מהרגע שהוא עולה לכביש, בזמן שרכב חשמלי עוד סוחב "קנס" גדול בדמות הזיהום שנפלט בזמן ייצור הסוללה שלו.

המחקר בדק כמה טון של גז החממה פחמן דו חמצני (CO2) פולט רכב במהלך תוחלת החיים הממוצעת שלו, 200 אלף ק"מ להערכת עורכי המחקר. נבדקו רכב חשמלי, פלאג אין, בנזין ודיזל, כולם לפי נתוני רכב משפחתי קומפקטי עם אותה מערכת הנעה.

"הערכת כמות הפליטות במהלך מחזור החיים המדויק של מכוניות תלויה בגורמים רבים - אתר הייצור, תמהיל האנרגיה בייצור כלי רכב ורכיבים, כמו גם מערכת ההנעה המשמשת על הכביש והאנרגיה המנוצלת", אמר ד"ר יואכים דמסקי, יו"ר המכון. "כלי רכב חשמליים וכלי רכב היברידיים מתחילים עם נטל אקולוגי באמצעות ייצור עתיר משאבים, מכיוון שייצור סוללות עדיין מתרחש כיום כמעט אך ורק באסיה".

דמסקי התייחס לכך שרוב מפעלי הסוללות בסין, יצרנית החשמליות הגדולה בעולם, צורכים חשמל המופק מפחם מזהם, ולא מאנרגיה גרעינית או סולארית. לכן רכב חשמלי ממוצע מצליח לאזן את כמות הפליטות הגדולה במהלך הייצור שלו, עם כמות הפליטה הנמוכה בעת נסיעה, רק אחרי 90 אלף ק"מ.
אחרי 200 אלף ק"מ נסיעה יפלוט רכב חשמלי 24.2 טון של CO2, לעומת 24.8 טון שיפלוט רכב היברידי. רכב דיזל יפלוט 33 טון ואילו רכב בנזין - 37 טון.

יונדאי איוניק היברידית, חשמלית ופלאג אין: פערים משמעותיים ברמת הזיהום בין הגרסאות. יונדאי,
3 גרסאות לאיוניק, פלאג אין, חשמלית והיברידית. הראשונה באמת הכי ירוקה/יונדאי

פלאג אין: משתמש בבנזין, אבל גם בסוללה פחות מזהמת

רכב היברידי נטען אמנם פולט זיהום מהאגזוז משום שהוא בכל זאת משתמש בבנזין, אם כי בכמויות קטנות, אבל הוא מצויד בסוללה קטנה בהרבה משל רכב חשמלי, שהייצור שלה פולט הרבה פחות זיהום. למרות שהמחקר בדק רכבי פלאג והתייחס לנתוני היצרן שלהם, רכבים היברידיים רגילים שאינם נטענים מהשקע משיגים בפועל נתוני פליטות דומים, בעיקר בנסיעות ארוכות כאשר הסוללה של הפלאג אין התרוקנה, וגם בנסיעות קצרות משום שהסוללה שלהן קטנה משמעותית ומזהמת עוד פחות במהלך הייצור. לרכבי פלאג אין יש בדרך כלל סוללה בקיבולת שבין 12 ל-20 קוט"ש ולרכב היברידי רגיל רק 1.2-2 קוט"ש.

עורכי המחקר מציינים כאמור כי התוצאות אינו מוחלטות ויש הרבה משתנים שיכולים להשפיע עליהן. רכב חשמלי במדינה שבה תחנות הכוח שלה מבוססות על פחם יגיע לאיזון רק אחרי 160 אלף ק"מ. רכב היברידי שבעליו לא יקפיד לטעון אותו - שהרי הוא מסוגל לנסוע על מנוע הבנזין שלו גם אם לא נטען, ואז הוא רכב היברידי רגיל אך כבד יותר - יזהם יותר.

"אנחנו צריכים להסתכל על פליטות גזי החממה של ייצור, משך וסילוק בהערכת מחזור החיים", אומר דמסקי. "לכן אנחנו זקוקים ליותר ייצור של סוללות בגרמניה על בסיס חשמל מאנרגיה ירוקה, מחזור סוללות טוב יותר והתרחבות מהירה של ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully