וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מירי רגב מסתירה כשהיא מבטיחה רכבת מחיפה לת"א ב-30 דקות?

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 19:04

משרד התחבורה הודיע היום בחגיגיות על אישור הממשלה להכפלת מסילת החוף. אבל יש כמה פרטים שהוא העדיף להשמיט ושבגללם הפרויקט הזה ריאלי כרגע כמו רכבת לילה לקהיר

תחנת הרכבת חוף הכרמל לאחר הכפלת מסילת החוף מחיפה לשפיים. הדמייה: משרד התחבורה,
תחנת חוף הכרמל העתידית לאחר הכפלת המסילה. ייקח עוד לפחות עשור/הדמייה: משרד התחבורה

"'במסגרת חזון 'מחברים את ישראל" של שרת התחבורה מירי רגב: הממשלה אישרה היום את הכפלת מסילות החוף בין חיפה לתל אביב", בישרה היום הודעה לעיתונות של משרד התחבורה. מדובר בפרויקט שמתגלגל בוועדות התכנון עוד לפני שרגב מונתה לתפקיד שרת התרבות, כך שיפה שהוא הצליח לקלוע בדיוק לחזון של השרה.

האישור בממשלה, שבכלל התבצע בשבוע שעבר, הוא עוד שלב טכני בתוכנית שאושרה כבר בוועדת לתשתיות לאומיות לפני שלוש שנים. אבל ההודעה עצמה מלאה בהבטחות לא ריאליות ומסתירה פרטים חשובים אחרים. היא יוצרת תחושה שרגב אחראית להישג תחבורתי חשוב, אבל יש סיבה לכך שהיא מגיעה ללא לוח זמנים, למשל.

רכבת ישראל, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
ללא מסילות מהירות מתחת לאיילון, שלא ברור מתי יבנו, 30 דקות מחיפה לת"א הן הבטחה של פוליטיקאים/ראובן קסטרו

30 דקות נסיעה: תכנית הכפלת מסילות החוף כפי אושרה כעת כוללת הכפלה מ-2 ל-4 מסילות מסדנאות אפרים של הרכבת חיפה לאורך 85 ק"מ עד שפיים, 15 ק"מ מהתחנה הראשונה בתל אביב, האוניברסיטה. התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כך שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

אבל כדי שנסיעה מחיפה לת"א ברכבת באמת תיקח באמת 30 דקות ולא 60 דקות כמו היום, צריך להיבנות גם השלב הבא של הכפלת מסילת החוף, שתי מנהרות רכבת מתחת לנתיבי איילון משפיים דרומה. מדובר בפרויקט שרגב הוציאה ב-2019 מהרכבת והעבירה לידי חברת נתיבי ישראל במסגרת מאבקה במנכ"ל הקודם של הרכבת מיכה מייקסנר, תכנונו עדיין לא הסתיים והוא עדיין לא אושר.

2030? תשכחו מזה. מההודעה של משרד התחבורה נעדר משום מה התאריך שבו נוכל להגיע כל כך מהר בין שני המטרופולינים, ולא בלי סיבה. רשמית מדקלמים במשרד התחבורה את 2030 כמועד סיום העבודות. אבל מעשית אפילו בתכניות הרכבת הוא רשום לסיום ב-2032.

רק שבשבוע הבא כבר 2024, וכדי לסיים את הכפלת המסילות צריך להשלים את הפקעת הקרקעות ועבודות ההכנה, לפרסם מכרזים לביצוע העבודות שכוללות גם תחנות רכבות חדשות, כולל אחת גדולה בשפיים, לרכוש רכבות שיוכלו לנסוע במהירות של 250 קמ"ש ולהכשיר את אנשי הרכבת להפעיל אותן. ריאלי? את פרויקט המסילה הרביעית בנתיבי איילון אישרה הממשלה ב-2018, והוא לא יתחיל לפעול לפני 2029.

איפה הכסף? גם הפרט השולי הזה נשמט מההודעה, אבל הכפלת המסילות מחיפה עד שפיים תעלה ב-15.5 מיליארד שקל, ופרויקט מסילות 5-6 מתחת לאיילון יעלה 20 מיליארד שקל. החלק עד שפיים נמצא בתוכנית החומש של הרכבת, השני טרם תוקצב. אבל כשתקציב המדינה יצטרך לממן בשנים הבאות לפחות 200 מיליארד שקל לעלויות מלחמת חרבות ברזל ושיקום הדרום והצפון, והגדלה קבועה של תקציב הביטחון, יהיה למדינה קשה מתמיד למצוא כסף לפרויקטי תשתית גדולים, עם כל תרומתם הכלכלית הברורה. זאת בעיקר כשרק בתחום התחבורה יידרש תקציב המדינה למימון למטרו בגוש דן בסך לפחות 75 מיליארד שקל, ועשרות מיליארדים לרכבת מהירה לאילת, עוד הבטחה של רגב. מזל שלפרסם הודעה לעיתונות לא עולה כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully