וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעולם: גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים בארץ יועלה ל-75 שנה

אודי עציון, ביני אשכנזי

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 12:39

משרד התחבורה מבטל את חובת הבדיקה בגיל 70, לאחר שבעבר ביטל את חובת בדיקת הראייה בגיל 40. עמותת אור ירוק: "מהלך בעייתי, שיכשיר נהגים עם ליקויים בריאותיים שיסכנו אותנו על הכביש"

נהגים קשישים מאחרי ההגה. ShutterStock
הרוח בשיער, אבל הראייה לא מה שהייתה: מי יוודא שאנחנו כשירים לנהיגה בגיל מבוגר?/ShutterStock

גם אחרי שנה נוספת של עלייה בקטל בדרכים, משרד התחבורה ממשיך להשתחרר מהמחויבות שלו לוודא שכל הנהגים על כבישי ישראל אכן כשירים לכך.

המשרד החליט לדחות את גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים מ-70 ל-75 שנה, מאפשר בכך מצב שישראלי שעבר בדיקות רפואיות לצורך קבלת רשיון נהיגה בגיל 17, יוכל להמשיך לנהוג ברציפות 58 שנה מבלי שיידרש להיבדק מחדש.

זאת אחרי שב-2017 ביטל ישראל כץ כשר התחבורה את חובת בדיקת הראייה לנהגים בגיל 40, שנקבעה עשור לפני כן, לאחר שהתברר כי נהגים רבים לא מודעים לירידה בכושר הראייה שלהם, או מעדיפים להסתיר אותה.

נהגים קשישים מאחרי ההגה. ShutterStock
מצד שני, בלי רשיון נהיגה היא לא תוכל לפגוש חברים ובני משפחה בסופ"ש, כי אין תחבורה ציבורית/ShutterStock

במשרד טוענים כי הוא נשען בכך על המלצה של משרד הבריאות, וכי הגדרת גיל סף לבדיקה מחודשת של הכשירות לנהיגה מהווה נקודת בקרה בלבד עבור המקרים שבהם לא התקבל דיווח על שינוי במצבו הרפואי של האדם באופן העלול לסכן בנהיגה, כפי שמתחייב על פי החקיקה. זאת אחרי שבמהלך השנים הטיל המשרד את האחריות על הנהגים לדווח ביוזמתם למשרד הרישוי על בעיות רפואיות, ולהסתכן בכך באובדן רשיון הנהיגה שלהם, או על השעייתו עד לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) שיכולה לקחת שנה בגלל הכשלים במכון. חובה זהה מוטלת גם על רופאים.

מלבד בעיות ראייה נהגים מבוגרים עלולים לסבול מבעיות שמיעה, התגובות שלהם איטיות יותר, והדברים עלולים לגבור על היתרון שיש להם על נהגים חדשים בזכות הניסיון שצברו. לפי נתוני מכון חברות הביטוח האמריקאיות, ה-IIHS, נהגים בני 70 ומעלה מעורבים ביותר תאונות קטלניות לקילומטר מנהגים צעירים יותר, אך נוהגים משמעותית פחות.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר בצעד מסוכן. במקום לשפר את איכות השירות שמעניק המרב"ד, במשרד התחבורה והבטיחות הדרכים מכשירים למעשה נהגים רבים עם מחלות וליקויי נהיגה שמסכנים את החיים של כולנו בכביש. ההחלטה על העלאת הגיל המחייב בדיקות רפואיות לנהגים ל-75 מחייבת לכל הפחות פרסום של המחקרים עליה היא מתבססת, שיתוף גורמי מקצוע ושקיפות ציבורית שכן היא יכולה לסכן את חייהם של כלל משתמשי הדרך. נהיגה דורשת מיומנויות שונות ומגוונות המצריכות ריכוז, יכולת ראיה, יכולת להפעיל את הרכב ולקרוא את מפת הסכנות שבכביש. עם הגיל היכולות הללו נפגמות. החשש הגדול הוא משילובם של נהגים רבים שאין להם את היכולת המוטורית והקוגניטיבית לעשות שימוש ברכב באופן בטוח. ההחלטה הזאת מהווה פגיעה בבטיחות של כולנו בכביש ועלולה לעלות בחיי אדם. במקום לחזק את הבטיחות בדרכים מצופה מהמשרד שאחראי על החיים שלנו בכביש לפעול אחרת, לחזק את הבטיחות ולוודא כי נהגים שלא כשירים לנהוג ומהווים פצצות מתקתקות לא יעלו על הכביש ויסכנו חיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

משרד התחבורה טוען כי סקירת הרגולציה הנהוגה בעולם מראה כי בלא מעט מדינות מערביות אין כלל דרישה לחידוש רישיון הנהיגה עם ההגעה לגיל מסוים, ביניהן אוסטריה, בלגיה, צרפת, גרמניה ושוודיה, ובמדינות אחרות נקבע גיל הרף להערכה מחודשת על 75 או אף 80, כגון בקנדה, ובחלק מהאזורים באוסטרליה.

אבל בפועל האיחוד האירופי קבע רק לפני חודש כי מדינות החברות בו יוכלו לחייב נהגים להיבדק כבר מגיל 70. בארה"ב הנושא משתנה ממדינה למדינה, כאשר בדרך כלל נקבע הרף על גילאי 65-70. בדנמרק, הולנד, שוויץ, איטליה וספרד נקבע הרף על 70 שנה.

עם זאת בישראל הצורך להמשיך לנהוג גם בגיל מבוגר הוא קריטי יותר מאשר בכל המדינות המוזכרות, בגלל הסירוב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. אזרחים מבוגרים שאינם נוהגים לא יכולים לצאת בסוף השבוע לפעילויות פנאי או לנסוע לבקר בני משפחה, אלא אם יש ביכולתם לממן נסיעה יקרה במונית, או בני משפחה וחברים שיסיעו אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully