וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש יותר אוטובוסים ויותר חשמליים. למה הנוסעים לא מרגישים את זה?

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 17:58

ב-2023 קלטו חברות התחבורה הציבורית 20% יותר אוטובוסים, עם רוב לחשמליים בעירוניים וכ-100 אוטובוסים בין עירוניים נגישים. תחבורה בדרך שלנו: "ללא תוספת נת"צים והגברת האכיפה לא נראה שינוי אמיתי"

עומסים לפני ליל הסדר בכביש החוף בנתניה, 5 באפריל 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
אז קנו עוד אוטובוסים. בלי נת"צים ואכיפה שצמצמה מירי רגב הם תקועים בפקקים עם כולם/פלאש 90, אבשלום ששוני

בזמן שמסירות המכוניות החדשות ב-2023 שמרו על היקף דומה לזה של 2022, שוק האוטובוסים רשם שיאים חדשים. התפוצץ, היינו כותבים בזמנים אחרים.

ב-2023 עלו לכבישי ישראל 2,688 אוטובוסים, עלייה של 17%. הדיזל המזהם הוא עדיין מערכת ההנעה הדומיננטית, עם 59% מהשוק, אך החשמל כבר תופס 33% והגז הטבעי 8%. כך עולה מנתוני עמותת תחבורה בדרך שלנו שניתח אברהם שטרן.

עם זאת באוטובוסים העירוניים נרשם מהפך, כשהחשמליים עולים מנתח שוק של 37% ל-66%, כאשר הדיזל והגז יורדים ל-17% כל אחד. זאת כחלק מההתקדמות ל-2026, שמשרדי התחבורה והגנת הסביבה קבוע שבה ייאסר ייבוא של אוטובוסים עירוניים מונעי דיזל.

בבין עירוניים התמונה יותר מהפוכה עם רוב של 93% לדיזלים, אבל החשמליים כבר תופסים 5% והגז 2%. מגבלות הטווח עדיין מקשות כאן על ההנעות האלטרנטיביות, כולל הגז שלא מגיעים לטווח של הדיזלים וחייבים לתדלק באמצע היום. הבין עירוניים החשמליים נקלטים בקווים בין עירוניים, קצרים ואיטיים יותר. עם זאת, כמעט כל מכירות האוטובוסים החשמליים היו לחברות התחבורה הציבורית, ורק מעטים נמכרו לגופים פרטיים.

אוטובוס בין עירוני חשמלי מתוצרת גולדן דרגון. י.ב.א סטון תחבורה בדרך שלנו,
אוטובוס חשמלי בין עירוני של גולדן דרגון בשירות אגד/י.ב.א סטון תחבורה בדרך שלנו

אבל יש גם חדשות טובות: בשנה החולפת נמסרו קרוב ל-100 אוטובוסים בין עירוניים נגישים, עם מעלון ושטח לעגינת כיסא גלגלים, והצפי הוא שבמכרזים הקרובים מספרם כאחוז נדרש מהצי יילך ויגדל וישפר את הנגישות לבעלי מוגבלויות. לעומתם, הקטגוריה של אוטובוסים דו קומתיים נמחקה מאז הרכש של ארבע אוטובוסי מאן כאלה לאגד לפני שנתיים.

מבין האוטובוסים שנרכשו היו 111 מפרקיים רבי תפוסה לערים, המאפשרים הסעת יותר נוסעים, 74 מידיבוסים המותאמים לרחובות צפופים, כשלראשונה 54% מהם היו חשמליים. עוד נרכשו 16 אוטובוסים ממוגני ירי, קטגוריה שלא נמצא בתחבורה הציבורית במדינות אחרות.

מבחינת דגמים מטפסת לראשונה הייגר הסינית שמייבאת פנדן למקום הראשון עם 620 אוטובוסים, הרבה בזכות רכישות גדולות של דן השותפה בחברה. וולוו (539) מדורגת שנייה), לפני גולדן דרגון הסינית גם כן (509), מרצדס (233) ואוטוקאר הטורקית (179). BYD הסינית מסרה 179 אוטובוסים, חשמליים כולם, איסוזו 97, סקניה 89 וטמסה הטורקית גם כן 63. זונגטונג הסינית מסרה 54.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אוטובוסים חשמליים של הייגר. רונן טופלברג,
אוטובוסים חשמליים של הייגר הסינית, שהיו האוטובוסים הנמכרים בארץ ב-2023/רונן טופלברג

האוטובוסים הסיניים (1,370 יחידות, 51%) עדיין שולטים בשוק, השבדים שניים (619, 23%), ומי שרשמו עלייה היו הטורקים (371, 14%) והספרדים (270, 10%). מפולין הגיעו 57 אוטובוסים.
ומה שלום תעשיית האוטובוסים המקומית, שבונה מרכבים על בסיס שלדות מיובאות? 520 הורכבו במפעל מרכבים של חברת מאיר יבואנית וולוו באזור התעשייה קיסריה ו-456 במפעל הארגז של איש העסקים חגי שלום.

כך או כך, גידול וגיוון כזה היה אמור להיות מורגש בידי משתמשי התחבורה הציבורית. אבל המדיניות שמובילה שרת התחבורה מירי רגב להקטנת האכיפה והוספת האפשרות ליותר רכבים פרטיים לנסוע בהם לכאורה עם נוסע או שניים לצד הנהג, הביא לכך שהתחבורה הציבורית תקועה בפקקים בדיוק כמו הרכבים הפרטיים.

מעמותת הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו" נמסר בתגובה: "אנו מברכים על הגידול בכמות האוטובוסים החדשים בכביש, שהביא למצב שכמעט 40 אחוז מהצי בן פחות משנתיים, ועל ההשקעה בחישמול צי האוטובוסים, שמתקדם בקצב. עם זאת, יש לזכור שללא פיתוח נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית והגברת האכיפה בנתיבים הקיימים, שלצערנו הצטמצמה למינימום בתקופה האחרונה, וללא שיפור השירות הניתן לנוסעים מצד המפעילים, לא נראה שינוי אמיתי בתחבורה הציבורית וצמצום זמן הנסיעה הדרוש כדי להפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה ליותר ויותר אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully