וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתבה שכל נהג חייב לקרוא: המדריך המלא (והמקוצר) לנורות האזהרה ברכב

בשיתוף הפניקס סמארט

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 9:53

מה עושים כשאחת הנורות בלוח המחוונים ברכב נדלקת במפתיע, מה אומרים הצבעים השונים והאם יש לדהור למוסך על כל הבהוב או שאולי השד לא נורא כל כך ויש דברים שתוכלו לטפל בעצמכם. לגזור ולשמור

נורות אזהרה בלוח מחוונים. ShutterStock
ישנם ארבעה צבעים המתייחסים לייעודים שונים/ShutterStock

רבים מאיתנו מבלים מדי יום שעות ארוכות ברכב. בין אם מדובר על הנהיגה בתחילת ובסוף היום אל מקום העבודה ובחזרה הביתה, ובין אם מדובר על הסעת הילדים לחוגים ולתנועת הנוער, נסיעות עבור קניות ובילויים משפחתיים, נסיעות למכון הכושר ולשיעור הפילאטיס, וכן הלאה. למעשה רבים אוהבים את חוויית הנהיגה, עם המוזיקה הכיפית המתנגנת ברקע והתחלפות הנופים, אך מה שאף אחד לא אוהב זה לגלות לפתע את אחת מנורות לוחות המחוונים דולקת ומהבהבת.

למידע נוסף בנושא ביטוח מקיף

הסיבה העיקרית לכך היא חוסר הידע הכללי שלנו אודות מערכות הרכב השונות וצורת פעולתן. וכך, כאשר נורה נדלקת, אנו נתפסים לחרדה קלה, ולא יודעים באותו הרגע האם להמשיך בנסיעה הבייתה בתקווה שהנורה תיכבה בהמשך הדרך או שמא לדהור למוסך מחשש שהמשך הנהיגה תזיק לרכב בצורה דרמטית.

על מנת להבין כיצד לפרש נכון את מה שלוח המחוונים מסמן לנו, נתחיל בסקירת צבעי נורות החיווי. ישנם ארבעה צבעים המתייחסים לייעודים שונים: נורות בצבעי כחול וירוק הן נורות מידע, נורות צהובות מתריעות על תקלה אך כזו שאינה אקוטית כך שניתן להמשיך לנסוע ברכב ולטפל בהמשך, ונורות אדומות מורות על תקלה משמעותית המחייבות טיפול מידי. הנה לכם מספר דוגמאות לנורות נפוצות שעלולות להידלק בלוח המחוונים של הרכב, בהתאם כמובן לדגמים השונים:

נורות אזהרה ברכב. pexels,
נורות אזהרה ברכב/pexels
נורות אזהרה ברכב. pexels,
נורות אזהרה ברכב/pexels

נורות כחולות

אור דרך ("אור גבוה") - נורית זו תפעל כאשר תדליקו את האורות הגבוהים ברכב, והיא למעשה מורה לכם לא לשכוח להחליף לאחר מכן לאורות רגילים, כיוון שהאור הגבוה מסנוור את הנהגים ממולכם וגם מאחוריכם.

מנוע קר - נורית שעלולה להידלק בימים קרים במיוחד, בטח במקומות המועדים לכך כמו רמת הגולן, ירושלים וכיו"ב, ומציינת כי המנוע קר. כל שצריך לעשות במקרה כזה הוא לחכות עד שהמנוע יתחמם ותוכלו לנסוע בבטחה ברכב.

נורות ירוקות

בקרת שיוט ("קרוז קונטרול") - נורית המציינת כי הופעלה ברכב בקרת שיוט כך שהרכב נוסע על מהירות קבועה.

נורת בלם - נורית המציינת כי יש ללחוץ על דוושת הבלם כדי לאפשר התנעה או לחילופין את הוצאת הרכב ממצב "חנייה".

סטייה מנתיב - בדגמים רבים קיימת מערכת העוקבת אחרי סימוני כביש ומתריעה בצפצוף או ברטט על סטייה מנתיב - בהמשך לכך תדלוק גם נורית חיווי ירוקה.

נורות אזהרה ברכב. pexels,
חשוב לשים לב לנורות האזהרה ברכב/pexels

נורות צהובות

ABS - נורית המתריעה מפני תקלה במערכת נעילת הגלגלים היכולה להביא במקרים קיצוניים להחלקה ואובדן שליטה על ההגה. ניתן לנסוע אך יש לסור בהקדם למוסך לבדוק זאת.

ESP - נורית המתריעה כי מערכת בקרת היציבות ברכב תקולה או מנותקת. גם כאן ניתן לנסוע אך יש לגשת לבדיקה במוסך.

נורת מנוע: נורית המודיעה על ליקוי כלשהוא במנוע הרכב או במערכת הפליטה. תקנת ליקוי זה אינה מיידית אך יש לגשת למוסך להמשך בירור.

שמן: כשנורית השמן דולקת בצבע צהוב היא מתריעה בפנינו כי יש למלא בהקדם שמן ברכב, אך שאין מדובר במצב אקוטי.

טיפול שגרתי: נורית קצת "מפחידה" שכן היא מגיעה בצורת מפתח שבדי. למעשה אין כל צורך לחשוש שכן זו בסך הכל נורית תזכורת שמזכירה לנו שהטיפול התקופתי במוסך מתקרב.

נורות אדומות

מערכת הבלימה - נורית בלם חנייה שנדלקת במהלך הנסיעה ומורה על בעיה במערכת הבלימה של הרכב. יש לטפל בכך באופן מידי. לעיתים תידלק גם נורת ה-ABS מה שיעיד כי התקלה נעוצה במערכת זו.

מצבר/ אלטרנטור - נורית המתריעה מפני כשל חשמלי שברוב המקרים קשור למצבר. במצב זה יש לגשת למוסך באופן מידי, שכן הרכב עלול להפסיק לפעול במהלך הנסיעה.

חום יתר של המנוע - כאשר נורית חום המנוע מורה כי חום המנוע הולך ועולה יש לעצור את הרכב ולטפל בבעיה באופן מידי. המשך נסיעה במצב כזה יוכל לגרום נזק קריטי לרכב, ובמיוחד למנוע.

תיבת הילוכים: כאשר נורית זו דולקת היא מורה על התחממות תיבת ההילוכים ויש לעצור את הרכב באופן מידי עד לקירור מוחלט של המערכת וכיבוי הנורה.

שמן: כשנורית השמן דולקת בצבע אדום היא מתריעה בפנינו כי אין מספיק שמן במנוע או שלחץ השמן במנוע נמוך מדי. הדבר דורש טיפול מידי.

נורות אזהרה ברכב. pexels,
לוח המחוונים ברכב הוא חשוב מאין כמוהו/pexels

טיפולים יקרים; הוצאות לא צפויות בגין תאונות שונות

כפי שכבר הבנתם עד כה לוח המחוונים ברכב הוא חשוב מאין כמוהו, ולא אחת הבהובה של אחת הנורות דורש טיפול של איש מקצוע. טיפולים אלו עלולים להיות יקרים במיוחד, בטח ובטח במצבים של תאונות הגורמות לנזקים דרמטיים ברכב. בכדי להימנע מהוצאות גבוהות ובלתי צפויות מומלץ לעשות ביטוחים אשר יספקו לכם מטריית הגנה למגוון רחב של תרחישים.

נוסעים בראש שקט עם "הפניקס"

כך למשל, הביטוח המקיף של הפניקס מציע מעטפת הגנה מקיפה הכוללת כיסוי לנזקי רכוש של הרכב המבוטח ונזקים העלולים להיגרם לצד ג'. בנוסף, ניתן להוסיף לביטוח המקיף גם את ההרחבות הבאות: שירותי דרך וגרירה ורכב חלופי, כיסוי לשבר פנסים ומראות צד, כיסוי לשבר שמשות, ועוד. הביטוח המקיף מהווה, כידוע, מעטפת הגנה לביטוח הבסיסי - ביטוח החובה.

חלוצת ביטוחי הרכבים החשמליים בישראל

הפניקס היא לא רק אחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל אלא גם החלוצה והמובילה בתחום הרכבים החשמליים. כחברה המשמשת כמבטחת הרשמית של טסלה בישראל, מציעה הפניקס הצעות אטרקטיביות במיוחד לבעלי הרכבים החשמליים עם כיסויים והרחבות ייעודיות לרכבים חשמליים כגון: שירותי דרך וגרירה לרכב חשמלי, כיסוי לציוד טעינה, כיסוי לסוללת הרכב ועוד.

לסיכום, החזקת רכב, בין אם מדובר על רכב "רגיל" או חשמלי עלולה להתבטא בתקלות והוצאות כספיות רבות, חלקן לא צפויות, אשר יפגעו לכם בתזרים המזומנים. על כן חשוב להצטייד בביטוח רכב, חובה ומקיף שיהוו עבורכם מטריית הגנה לכל תרחיש ומקרה. אלו יאפשרו לכם לשמור על תקינות הרכב לאורך זמן ויעניקו לכם שקט נפשי וחווית נהיגה בראש שקט יותר.

בשיתוף הפניקס סמארט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully