וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תומר גרינברג נהרג בעזה. הג'יפ שלו ינציח אותו בטיולים בארץ

רמי גלבוע

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 17:02

באחת ההודעות האחרונות ששלח מהנמ"ר בשג'עיה, הזכיר מפקד גדוד 13 בגולני לאחיו זיו את התכנית שלהם לשפץ את הסוזוקי סמוראי שרכשו. אחרי שנפל בקרב עם החמאס, החליטו החברים להגשים את החלום שלו

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
הסמוראי של תומר וזיו במצבו המקורי. נראה בסדר גמור, אבל יקבל שיפוץ מלא/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

המלחמה הארורה בה אנו מתבוססים חשפה בפנינו עשרות גיבורים אלמוניים שהקריבו את חייהם על הגנת המולדת. אחד המאפיינים הייחודיים של מלחמת עזה הוא המפגש הנרחב של לוחמים עם עם ישראל, ברשתות חברתיות או בערוצי הטלויזיה ואתרי החדשות - לכל חייל יש היום טלפון צמוד עם מצלמה איכותית, כתבי טלויזיה מסתובבים בקו הראשון ומראיינים לוחמים ומפקדים, ולאורך החודשים התחלנו להכיר 'אישית' חלק מהנושאים בנטל.

מתוך ימי ההלם הראשונים פגשנו את דמותו הכריזמטית של מפקד גדוד 13 של גולני, סא"ל תומר גרינברג, שהוביל את לוחמיו מהקרבות הסוערים של השבת השחורה, אל ימי ההתאוששות ולאחר מכן, הכניסה לעזה. מעל המסכים ניבט אלינו איש צעיר ואופטימי, מפקד היודע לבכות את לוחמיו שנהרגו אבל גם לשאת את פניו קדימה. הייתה לתומר ראייה היסטורית נרחבת שהתחילה במלחמת יום הכיפורים ואף קודם לכן, והמשיכה למורשת קרב אותה יוצרים לוחמי גולני בעצם ימים אלה, לטובת הדורות הבאים.

סא"ל תומר גרינברג נפל שנפל ב- 12.12.23 כ"ט בכסלו תשפ"ד, בקרבות ברצועת עזה.. באדיבות המשפחה
תומר גרינברג בתחילת הקרבות, קצין וג'נטלמן/באדיבות המשפחה

גיבור ישראל

תומר הצטייר בעיניי כאיש כריזמטי ומחוייב ללחימה, שנשא בפני לוחמיו נאומי מוטיבציה עתירי ציונות. במקביל הוא היה רך ואנושי כאשר דיבר אל אחיו הלוחמים. "אני כאן אומר בשנית עם כל הגדוד שלי: מה שצריך נעשה, לפנות, לכבוש יעדים, לבודד, רק תביאו משימות", קרא ברשת הקשר החטיבתית, באחת ההקלטות האחרונות שלו. תומר דיבר בנחישות ועודד את לוחמיו, מצא זמן לצלצל להורי לוחמים שנהרגו, אשתו אשירה יצאה לביקורי משפחות. כל זאת כאשר מסביב ייהום הסער, והקרבות נמשכים בתוך טראומה לאומית נוראה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מימין לשמאל: חגית זיידנר, זיו גרינברג, אחיו של תומר ז"ל וחברתו ליאור 2. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
מימין לשמאל: חגית זיידנר, זיו גרינברג וחברתו ליאור/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

עם תחילת התמרון הקרקעי אמר תומר לחייליו: "תשע שנים חלמתי על הרגע הזה. אנו יוצאים להתקפה על שג'עייה של חמאס בצפון. אנחנו הולכים לסגור חשבון של תשע שנים של לוחמי השיריון הגיבורים. תעשו את זה כמו שצריך", אמר גרינברג ז"ל ללוחמיו. במהלך ימי הלחימה חזרה ועלתה לפנינו דמותו - עד ה-12 בדצמבר 2023 אחר הצהריים, כאשר כוח של גדוד 51 נתקל במארב בקסבה של שג'עייה, והתעורר חשש לחטיפת הלוחמים. תומר זינק בראש לוחמיו למשימת החילוץ וכפי שלעתים קורה במלחמות ישראל - הוא היה בין תשעה מלוחמינו שנהרגו באותו קרב. תומר ז"ל הותיר אחריו את אשתו אשירה ואת ארבל בת ה-3.5, ההורים אייזיק ועדינה, ואת אחיו הצעיר זיו.

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
תומר וזיו מטיילים במדבר, בימים שלפני המלחמה/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

הסמוראי של תומר וזיו

כמה שבועות לאחר מותו של תומר נחתה הודעה מרגשת בדף הפייסבוק של "גרוטראלי": "אחד הדברים האחרונים שתומר דיבר עליהם היה חלומו, לשפץ אחרי המלחמה את הסמוראי שלו ושל זיו. אנחנו מחפשים מתנדב שיעזור להחזיר את הג'יפ לחיים, לצבוע תמונה של תומר ז"ל ולטייל בכל הארץ כמו שתומר היה רוצה, עם דגלי גולני ומדינת ישראל."

לימים גם שמעתי מאייזיק, אביהם של תומר וזיו, שהוואטסאפ האחרון בין שני האחים, מנמ"ר אחד לשני, בהפוגה קלה בין הקרבות, היה רצונם לשפץ את הסמוראי לאחר המלחמה. חגית זיידנר הפעלתנית, 'האמא של מסעות גרוטראלי', לא נזקקה לשום עידוד נוסף - היא נרתמה מיידית לפרוייקט ההנצחה, משכה בחוטים, הרימה טלפונים, גייסה חברות ותורמים, והשיפוץ יצא לדרך.

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פתיחת פרויקט, מחלקים משימות ומטלות/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

בפגישת התארגנות אצל חגית התגודדנו סביב הסמוראי הקשיש, צחי מדהלה נשכב מתחת לאוטו, קובי מילוא נבר במנוע, זיו היה קצת נבוך מההמולה הגדולה שמסביב. המחשבה הראשונה שחלפה במוחי הייתה עד כמה מייצגת הבחירה בסמוראי קשיש, את אישיותו הצנועה של תומר. לפקודתו של מג"ד גולני עומדים עשרות רכבי שטח מפלצתיים (נמ"רים, האמרים, מה שתרצו) אבל כרכב אישי הוא בחר דווקא בכלי הצנוע ביותר בעולם.

סוזוקי סמוראי משלב יכולת שטח מצויינת על רכב ספרטני וקשוח, מזיגה ייחודית של יכולות גבוהות ופשטות סגפנית. זהו היפוך מוחלט לרכבי 'שופוני' המודרניים, רכב שטח המתאים לאוהבי הארץ המבקשים לטייל בקצב רגוע, בלי להירתע ממכשולים מאתגרים. הייתה זו התאמה מלאה בין סוס ורוכבו ועכשיו עובר הסמוראי לידיו האוהבות של האח זיו, גם הוא משרת באחת היחידות הקרביות ביותר.

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל 9. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
האוטו אמנם נוסע, אבל יש כל כך הרבה דברים לשפץ/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

תחייתו של עוף החול

הסמוראי מודל 1994 נרכש על ידי האחים גרינברג ב-2017. הם החליטו שאת הג'יפ הזה, כבר לא יימכרו לעולם. מבחינה חיצונית הוא היה במצב לגמרי לא רע, עם מינימום חלודות ופגעי מרכב. מתחת לקליפה יש הרבה עבודה לעשות, ואנשים מצויינים נרתמו לשים יד, כישרון ומזומנים. בפגישה מוקדמת נשקלה האפשרות להחזיר את הסמוראי למצב 'מקורי מהחנות' אבל הוחלט להתאים אותו לטיולי משפחה רגועים, עם דגש על נוחות מירבית, ככל שאפשר עם סמוראי, אמינות ועבירות. הרעיון להפוך אותו לרכב עבירות נפסל מיידית.

יבואנית סוזוקי מכשירי תנועה נרתמה במלואה לפרוייקט ההנצחה; הם יבצעו שיפוץ מנוע מלא (1.3 ליטר צנוע, הוחלט שלא לשדרג ל-1.6), ישפצו את מערכת החשמל, פנים הרכב ולוח המחוונים, לרמה של רכב חדש. צחי מדהלה הוא מומחה גדול לסמוראים, הוא לקח על עצמו את "כל מה שנמצא מתחת לרצפה": ישדרג את המתלים, יטפל ביחסי ההעברה, וייפתור את החופשים הגדולים שלמטה.

הוריו של תומר גרינברג ז"ל, עדינה ואייזיק, עם הסוזוקי סמוראי המשופץ. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
ההורים אייזיק ועדינה מלווים את פרוייקט ההנצחה בלב דואב/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

זיו ותומר החליטו כבר מזמן שהם רוצים את הסמוראי בצבע תכלת; את הצביעה בכחול ביצע איתן גאייר Vintage car designer, שהשקיע בהכנת המרכב וצביעתו. הצביעה בוצעה בתנור המתקדם של דלק מוטורס, שנרתמה גם היא לסייע בפרוייקט. מוטי שמש (אמן וצייר Airbrush) התנדב לאייר על דלתות הסמוראי את אחת התמונות האייקוניות של תומר. הכוונה היא גם לכתוב על דפנות הרכב את שמות חיילי גולני שנפלו במהלך המלחמה - בחייהם ובמותם, לא ייפרדו.

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל 12. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
נריה ואיתן גאייר צבעו את הסמוראי, בגוון הכחול אותו בחר תומר/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

עוד בתוכנית להרכיב נעילת דיפרנציאל אחורית, להתקין במקום אחד המושבים מאחור מערכת מגירות ומיתקון למקרר; המושב השלישי מיועד לארבל המקסימה, בתו הקטנה של תומר ז"ל. יוחלף הברזנט ויועמס תיק חילוץ, תותקן מערכת צליל - כל מה שצריך כדי לטייל בארץ שעל הגנתה נפל תומר גרינברג.

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל 1. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
מסניפים את השמן, כדי להעריך את מצב המנוע/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

להמשיך את הפרוייקט

המטרה היא להכין את הסמוראי להובלת אירוע הנצחה שפרטיו עוד לא סגורים - זה לא יהיה טקס מתוקתק אלא אירוע מדברי בו ייפגשו אנשי גולני ואחרים, שוחרי טיולים, חברים ובני משפחה. הכוונה היא להתוות מסלולי טיול לג'יפים, טרקטורונים ואופנועים, שייפגשו בנקודת סיום בה יועלה זכר הנופלים, מורשת קרב וכיו"ב. במקביל יושקו מפעלי הנצחה וחינוך לאהבת השטח, ושאר פרוייקטים המתאימים לרוחו של המג"ד שהפך לאגדה עוד בחייו.

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל 13. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
מוטי שמש בילה שעות ארוכות באיור הסמוראי/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

במכשירי תנועה מחכים לחלקים שהוזמנו ביפן, ובינתיים מתעסקים כאן בצביעה וארגון מכלולי הרכב. להשלמת פרוייקט ההנצחה נדרשים עוד כספים והמשפחה פתחה חשבון בנק לאיסוף תרומות: חשבון מס' 771134 בסניף 021 של הבנק הבינלאומי, על שם מסע הנצחה לזכרו של סא"ל תומר גרינברג. מי שרוצה לסייע בדרך אחרת מוזמן ליצור קשר עם חגית בטלפון 054-3341134.

עיבוד התמונות בכתבה: דודי מוסקוביץ'

הסוזוקי סמוראי של תומר גרינברג ז"ל 5. נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע, מערכת וואלה!
דמותו של תומר קמה לתחייה על גבי הסמוראי המתחדש/מערכת וואלה!, נטי לוי, יהורם רושו, רמי גלבוע

זו גם ההזדמנות להודות לאלה שכבר נרתמו לפרוייקט ההנצחה: גרוטראלי, מכשירי תנועה, דלק מוטורס, איתן גייר ומוטי שמש, צמיגי מצדה וצמיגי רמלה, צחי מדהלה, רוק סוליד, ENL4X4, רפד רכב עמירה, מאהר פארח מסיירת גולני, תומר סיגרון, מוסך עמית גלעד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully