וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שכמעט בוטל: נבחרו הזוכות במכרז הרכבת הקלה מחיפה לנצרת

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 20:44

אלסטום, אלקטרה ומנרב זכו במכרז המיליארדים לרכבת הקלה בצפון, שאמורה לחבר את הפריפריה הצפונית לחיפה, אבל מעוררת ביקורת בגלל בניית התחנות מחוץ ליישובים שתשרת וזמן הנסיעה האיטי. הפתיחה: ב-2029

הרכבת הקלה נופית חיפה עד נצרת/חוצה ישראל

רק לפני חודשיים ביקש משרד האוצר לבטל את פרויקט "נופית", הרכבת הקלה מחיפה לנוף הגליל ולנצרת, בנימוק שפיזור האוכלוסייה לאור המסלול המיועד אינו מצדיק השקעה ברכבת קלה יקרה וכי אפשר להסתפק בקו מטרונית על בסיס אוטובוסים ונתיבים נפרדים ולחסוך לקופת המדינה 2 מיליארד שקל, ולהוציא 5.5 מיליארד שקל במקום 7.5 מיליארד שקל.

ההצעה הגיעה בעקבות הצרכים התקציביים הגדולים שיצרה מלחמת חרבות ברזל, ולאחר שגורמי מקצוע טוענים כי תכנון הקו אינו אידאלי משום שרוב התחנות שלו ייבנו מחוץ ליישובים שישרת וכי זמני הנסיעה בו יהיו ארוכים מדי. למרות זאת, לחצים שהפעילה שרת התחבורה מירי רגב הביאו לביטול ההחלטה. מדובר ברכבת הקלה הראשונה שתקים המדינה שלא במרכז הארץ, כחלק מסגירת הפערים בין המרכז לפריפריה.

היום נבחרה הקבוצה שתבצע את הפרויקט: אלסטום, אלקטרה ומנרב. השלוש גברו על קבוצה של שפיר ו-CAF, קבוצה של קומסה, דן, דניה וסקודה, וקבוצה שלישית של שיכון ובינוי, אגד סטדלר והיטאצ'י.

הפרויקט נמצא כבר בשלבי ביצוע ראשוניים של הכנת התשתיות. אלסטום, אלקטרה ומנרב תהיינה אחראיות על תכנון, הקמה, אספקה והתקנה של כלל המערכות הרכבתיות של הפרויקט ובהן מערכות איתות, תקשורת, חישמול, כרטוס ומידע לנוסעים; על הקמת המסילות, התחנות, מתחם תחזוקה וחניה (דיפו) ומרכז בקרה; על רכש הקרונות והציוד ועל הפעלה ואחזקה של הקו לתקופה של כ-25 שנה. העבודות צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה ויימשכו כ-4 שנים. ההפעלה תהיה באחריות אלקטרה אפיקים.

הפרויקט נועד לספק מענה לגידול הצפוי בהיקף האוכלוסייה ובצרכי התעסוקה במטרופולין הצפוני. עד שנת 2040, צפויה אוכלוסיית הגוש העירוני נצרת לגדול בכ-40%, ובשפרעם וקריית אתא בכ-70%. צפי הגידול בתעסוקה לתקופה זו הוא כ-60%.

מפת הרכבת הקלה מחיפה לנצרת. חוצה ישראל,
מפת הרכבת הקלה מחיפה לנצרת/חוצה ישראל

אורך קו הרכבת הקלה בצפון יהיה כ-41 ק"מ, והוא יכלול כ-20 תחנות, בחלקן עם חניוני חנה וסע צמודים, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-30 רכבות בתדירות מרבית של כל 4 דקות, וצפויים לנסוע בה כ-100 אלף איש ביום, במהירות נסיעה של עד 100 קמ"ש בקטעים הבינעירוניים. המסלול מתחיל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה וממשיך דרך קריית אתא, שפרעם, ביר אל מכסור, ריינה, נוף הגליל ועד רחוב זיאד בנצרת.

רגב מסרה היום כי "ארבע קבוצות מובילות ורבות מוניטין, שכל אחת מהן מייצגת שיתוף פעולה ישראלי ובינלאומי, ניגשו למכרז, מתוך הבעת אמון מרשימה בחוסנו, ביציבותו ובעתידו של המשק הישראלי. בשם תושבי הצפון וכלל תושבי ישראל, אני מברכת את הקבוצה הזוכה ומבטיחה לסייע בכל דרך כדי שהפרויקט החשוב הזה יושלם בהקדם ויביא לשינוי משמעותי לכל אזור הצפון".

הדמייה הר יונה אוקו. -, אתר רשמי
הדמייה של תחנת הרכבת הקלה הצפונית הר יונה/אתר רשמי, -

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל מסר כי: "אנו מברכים על הזכייה ועל הבעת האמון של משרד האוצר, משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל בקבוצה ובפעולה. כבר למעלה משלושה עשורים שאלסטום מובילה את פרויקטי התחבורה הגדולים בישראל. פרויקט קו הרכבת הקלה שיחבר בין חיפה לנצרת הינו פרויקט משמעותי המהווה צעד נוסף בדרך למהפכת התחבורה בישראל ומנוע צמיחה של ממש לאזור הצפון כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully