וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים: דוחות ב-250 שקל לרוכבי אופניים בציר הרכבת הקלה ברחוב יפו

אודי עציון, שלומי הלר

עודכן לאחרונה: 21.2.2024 / 17:08

למרות ההבטחות של ראש העיר משה ליאון לעודד רכיבה כתחליף לרכב פרטי, המשטרה החמירה את האכיפה בציר הרכיבה העיקרי למרכז העיר. המשטרה: רוכבים משתוללים גרמו לתאונות. העירייה: מחפשים פתרון

תאונת קורקינט חשמלי בציר הרכבת הקלה ברחוב יפו/משטרת ישראל

המשטרה התחילה באחרונה לחלק דוחות לרוכבי אופניים וקורקינטים על ציר הרכבת הקלה בירושלים. הדוחות בסך 250 שקל ניתנים לרוכבים למרות שמדובר בציר נטול אלטרנטיבות בכניזה למרכז העיר, וכי אין תמרור שאוסר על הרכיבה. מרחב המסילה מוגדר מראש ככזה המשותף לרכבת הקלה ולהולכי רגל, ואינו סגור לתנועה כמו מסילת רכבת כבדה.

בארגון אופניים בשביל ירושלים, ארגון מתנדבים המקדם רכיבה בעיר, מציינים בנייר עמדה שפירסם, כי "לרכיבה בדרך יפו אין אלטרנטיבה עבור רוכבים: הרחוב, הסגור לרכבים ואוטובוסים, נתפס כבטוח - תפיסה נכונה לאור הנתונים - ומציע חווית רכיבה נעימה. אין צירים מקבילים לכל אורכו, והרחובות המקבילים צרים ועמוסים באוטובוסים ותנועה כבדה".

בארגון מציינים עוד כי חוקיות הרכיבה לאורך הציר נמצאת בתחום האפור: אין שילוט שאוסר על כך, ועל פי החוק לאופניים שאינם חשמליים מותר לרכב בנתיב תחבורה ציבורית לפי תקנה 34ב לתקנות התעבורה.

ראש עיריית ירושלים משה לאון עם רוכבים בטקס חנוכת שביל האופניים מצומת בייט למלחה. ארנון בוסאני,
ראש העיר משה ליאון חונך שביל אופניים. החמרת האכיפה בידי המשטרה מנוגדת לעידוד הרכיבה שהנהיג/ארנון בוסאני

בבירה, כמו בערים אחרות בארץ, נרשמה בשנים האחרונות עלייה במספר הרוכבים, בעיקר על כלים חשמליים, שמבוקשים בעיר ההררית. עיריית ירושלים האיצה במקביל את סלילת שבילי האופניים, ואלה נבנים כיום בין השאר בכל מקום שבו נסלל תוואי של רכבת קלה, אך חסרים ברחוב יפו, שהוסב לשרת את הרכבת לפני כ-20 שנה.

בחודש מאי האחרון, בטקס חנוכת שביל אופניים חדש באורך 1.3 ק"מ המקשר בין אזור האוניברסיטה העברית, בית הכרם ובית החולים שערי צדק לאזור מלחה, ציינה העירייה כי "עד לשנת 2020, היו בעיר כ-49 ק"מ של שבילי אופניים, וכיום, פרושים בירושלים כ-70 ק"מ של שבילים. עוד כ-25 ק"מ של שבילים נמצאים בביצוע וייסללו עד סוף שנת 2023. 25 ק"מ נוספים נמצאים בשלבי תכנון שונים. על-פי תוכנית האב העירונית לשבילי אופניים - ייסללו כ-200 ק"מ של שבילים ברחבי ירושלים".

ראש העיר ליאון אמר אז בטקס, כי "אנו משקיעים רבות על מנת לפתח אלטרנטיבות ידידותיות לסביבה, מהירות, אפקטיביות, וזולות יותר להתניידות בעיר ולהפחית את השימוש ברכב פרטי. מאמצינו נושאים פרי. נמשיך לבנות, לסלול ולפתח עוד פתרונות יצירתיים על מנת להנגיש את העיר למשתמשי הדרך ולהקל על עומסי התנועה."

מנגד, אומרים במשטרה, כי השינוי במדיניות האכיפה התרחש לאחר גל של תאונות שגרמו רוכבים משתוללים, שגרמו לא פעם לבלימות חירום של הרכבת הקלה, המסכנות את הנוסעים בהן, ועלולות לגרום לנפילתם.

מהמשטרה נמסר כי "בשל ריבוי תאונות בהן מעורבים כלים אלו של אופניים וקורקינטים לסוגיהם במהלך שנת 2023, מתוכן תאונה אחת קשה, הגבירה משטרת מחוז ירושלים את האכיפה בציר הרכבת הקלה ברחוב יפו. מדובר בתאונות שנגרמו בשל התנהגות ורכיבה חסרת אחריות מצד אותם רוכבי דו גלגלי תוך פגיעה ברכבת, בכלי רכב ובהולכי רגל. נמשיך באכיפה שנועדה בראש ובראשונה להגביר את ביטחונו ושלומו של ציבור משתמשי הדרך ולמנוע נפגעים נוספים בתאונות דרכים מעין אלו".

במשטרה סירבו למסור כמה דוחות ניתנו מתחילת השנה לרוכבים, והאם הם ניתנים גם לרוכבים
באופניים לא חשמליים. למרות שהמשטרה מקשה על רוכבי אופניים ברחוב יפו, היא מאפשרת לא פעם לאח"מים לנוע בציר מסילת הרכבת, ורכבי משטרה רבים נוסעים לאורכו, גם כאשר אינם נחזים להיות בפעילות מבצעית.

מעיריית ירושלים נמסר כי "עיריית ירושלים אינה אוכפת נסיעת אופניים על תוואי הרכבת אלא משטרת ישראל. במדרחוב יפו אין מקום פיזי להוספת שביל אופניים, היות ומסילות הרכבת ממוקמות באמצע הרחוב ולצידן מדרכות עתירות הולכים, ומקומות ישיבה של בתי הקפה והמסעדות העירייה בוחנת חלופות אפשריות לתנועת אופניים במרחב, ובימים אלה אף מינתה פרויקטור ייעודי, שיפעל למען פתרונות זמניים לתנועת אופניים במרכז העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully