וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לקלפי? תצביעו לתחבורה ציבורית בשבת

נעם תל ורד

עודכן לאחרונה: 27.2.2024 / 8:42

כ-50 אלף ישראלים כבר נוסעים בכל סוף שבוע בתחבורה ציבורית שמשרתת תיכוניסטים וחיילות, סבות ונכדים, ומאפשרת להם לצאת מהבית, לבלות ולהיפגש בלי להחזיק רכב פרטי. ראשי הערים אפשרו את המהפכה והם אלה שיכולים להרחיב אותה

פעילי נוע תנוע. נוע תנוע,
פעילי נוע תנוע, שהחלו את מהפכת אוטובוסי השבת ברשויות. במרכז: נעם תל-ורד/נוע תנוע

בבחירות המקומיות מעטים הנושאים שיש לנו כתושבים יכולת השפעה משמעותית ומיידית עליהם כמו תחבורה בשבת. סוגיות בתחומים בוערים כמו ביטחון, בריאות וכלכלה שמטרידות את כולנו, לרוב מנוהלות ברמה הלאומית ולכן להצבעה בבחירות המקומיות יש השפעה מוגבלת מאוד לגביהן. עם זאת, נושא קריטי אחד, גם אם לא צפוי, נותר בשליטתן: הן יכולות לבחור להפעיל תחבורה בסופי שבוע. כשיעשו זאת, הן יצטרפו לרשת התחבורה בשבת שמפעילות העיריות המתקדמות בישראל ויספקו שירות נדרש לתושבים שיהפוך לתשתית לשגשוג כלכלי וחברתי.

זה אולי נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, אבל זה המצב. אם מישהו היה מספר לי בשנת 2015 כשהקמנו את נוע תנוע - תחבורה בשבת, שעיריות יהיו המפתח לפתרון בעיית התחבורה הציבורית בשבת כנראה שהייתי צוחקת לו בפנים. מאז הספקנו לעבוד עם עשרות עיריות על תכנון והפעלת רשתות אוטובוסים בשבת המשרתות כ-50 אלף נוסעות ונוסעים כל סופ"ש, להקים את התשתית המאפשרת ליוזמה לגדול ולקדם פתרונות לאומיים בנושא כדי שכל אחת ואחד יוכלו לבחור איך לבלות את השבת בדרך שלו.

אוטובוס של מיזם נעים בסופ"ש. עיריית תל אביב, יח"צ, עיבוד תמונה
אוטובוס של "נעים בסופ"ש" של הרשויות המקומיות במרכז/עיבוד תמונה, עיריית תל אביב, יח"צ

כל אלו התאפשרו בזכות שיתוף פעולה עם ראשי וראשות ערים שהבינו שיש להם את הכוח וההזדמנות לייצר שינוי עבור התושבים שלהם. שינוי שהוא גם צודק והוגן כלפי כלל האוכלוסייה - הרי מי שמעוניין להשתמש בתחבורה יעשה זאת, ומי שלא יוותר עליה - וגם מהווה בסיס לחיזוק הכלכלה והחוסן הקהילתי. וזה היה רווח נקי לתושבי גבעתיים, הוד השרון, הרצליה, כפר סבא, מבשרת ציון, מודיעין-מכבים-רעות, מטה יהודה, אבו גוש, נס ציונה, קריית אונו, רמת גן, רמת השרון, שוהם ותל אביב-יפו.

במובן הזה, השקעה עירונית בתחבורה בשבת אינה קשורה רק לנוחות, אלא לבניית ערים תוססות, איתנות כלכלית ושוויוניות. בראש ובראשונה, מדובר באסטרטגיה כלכלית חכמה. תחבורה בשבת היא פתרון חסכוני לניידות עירונית שמניב החזר משמעותי על ההשקעה: כל שקל שמושקע בתחבורה ציבורית מייצר פעילות כלכלית, החל מיצירת מקומות עבודה ועד הגברת הנגישות לעסקים. על ידי משיכת עסקים, תושבים ותיירים כאחד, ערים עם מערכות תחבורה ציבוריות אמינות בכל ימות השבוע משגשגות כלכלית - והתושבים שלהן יכולים ליהנות מהפירות.

מעבר לכך, לתחבורה מקומית בשבת יש חשיבות גם ברמה הלאומית - היעדר תחבורה בשבתות וחגים, המהווים כחמישית מימות השנה, היא החולייה החלשה ביותר במערכת התחבורה הציבורית בישראל. בלעדיה נדרש חלק גדול מהאוכלוסייה להחזיק רכב פרטי על מנת להתנייד בחופשיות. כתוצאה מכך העומס על הכבישים גדל בכל ימות השבוע, וכולנו סובלים יותר מפקקים שעלותם למשק מוערכת בעשרות מיליארדים בשנה, מזיהום אוויר ומתאונות דרכים. עם זאת, הפעלת תחבורה בשבת יכולה לשנות את כל זה - היא תאפשר לחלק מהאוכלוסייה לוותר על רכב פרטי, ובטח שעל רכב שני או שלישי בבית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראשי ערים במיזם נעים בסופ"ש. צילום: נעים בסופש, אתר רשמי
ראשי ערים השותפים למיזם נעים בסופ"ש/אתר רשמי, צילום: נעים בסופש

שנית, תחבורה בשבת מבטיחה שוויון בנגישות לכל סוגי השירותים החיוניים, כמו בתי חולים, ופעילויות התרבות והפנאי, כמו מוזיאונים או בתי קפה. היא מאפשרת לכולם, ללא קשר למצב סוציו-אקונומי או יכולת להחזיק ולנהוג ברכב פרטי, את הזכות להתנייד בחופשיות לאן שהם צריכים ורוצים בכל ימות השנה. על האוטובוסים של נוע תנוע פגשתי לא מעט סיפורים כאלו: אמא חד הורית לילדים קטנים שלא יכלה להרשות לעצמה להזמין מונית כדי לבלות עם הילדים, רופא שחזר ממשמרת של 26 שעות בבית החולים ולא רצה לנהוג הביתה בערפול חושים, חיילת שהוקפצה למשמרת בבסיס ולא היה לה רכב זמין לנסיעה, סטודנט בעל לקות ראייה שלא יכול לנהוג אך לא רוצה להיות תלוי בהורים בגיל 32 ופנסיונרית שרצתה לבלות עם בשבת עם חברים במוזיאון אבל לא יכולה להרשות לעצמה תחבורה פרטית.

ובעיקר מדובר בתזכורת לראשי הערים והמועצות המקומיות. למרות ההתעקשות של משרד התחבורה לשמור את הסמכויות בידיו, ועל אף הווטו הפוליטי של ממשלות ישראל מזה שנים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת מלבד קווים שפעלו עוד בימי הבריטים, מוכיחים יותר ויותר ראשי ערים שתחבורה בשבת נמצאת במנדט שלהם. בסוף הרי אין סיבה שראשי הערים לא יהיו אחראים לתחבורה הציבורית, כמו שהם אחראים לחינוך ולתברואה, בדיוק כמו שמקובל בחו"ל. תחבורה ציבורית בשבת היא צעד חשוב לכוון את השלטון המרכזי לכיוון הזה.

בבחירות המקומיות הקרובות יש לנו הזדמנות מכרעת לעצב את עתיד הערים שלנו. זכרו שההצבעה היא בשני פתקים - ובשניהם יש לנו הזדמנות להשפיע: הצבעה עם פתק אחד לראש או ראשת עיר המחויבים להצטרף לרשת התחבורה בשבת בישראל, ופתק שני לרשימה המחויבת לתחבורה בשבת. בחירה בכל אחד מהם היא לא רק מחווה סמלית - זו החלטה מעשית לדחוף את העיר קדימה, לפתח את הכלכלה ולייצר שוויון הזדמנויות לכולן ולכולם.

נעם תל-ורד היא ממקימי נוע תנוע - תחבורה בשבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully