וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה ילדים חולמים להיות נהגי קטר. ונהגות? הנה אחת שבדרך

עודכן לאחרונה: 8.3.2024 / 13:06

בתאל יקותיאלי הלכה לעבוד כנהגת אוטובוס ב'דן' כעבודת סטודנטים, והתאהבה. כעת היא בדרךך להיות נהגת הקטר הרביעית בארץ

בתאל יקותיאלי נהגת קטר ברכבת ישראל. רכבת ישראל,
יקותיאלי בסימולטור לנהיגה ברכבת. "איבדתי חברים ב-7 באוקטובר, ורציתי כל-כך שהקורס יתחיל כדי שתהיה לי שגרה"/רכבת ישראל

בתאל יקותיאלי (30) מקריית אונו רגילה להביט על רכבת ישראל חולפת על פניה מבעד לשמשת האוטובוס, בעודה עומדת בפקקים כנהגת אוטובוס בחברת דן. ממש בקרוב היא תעלה על מסילות הברזל של רכבת ישראל בתור נהגת קטר, תפקיד שהיא מקווה שיגיעו אליו בעקבותיה עוד ועוד נשים. כרגע היא תהיה נהגת הקטר הרביעית בסך הכל מבין מאות.

את הדרך שלה בעולם התחבורה הציבורית התחילה בתאל בכלל בתור סטודנטית לקרימינולוגיה. "התחלתי לעבוד בתור נהגת אוטובוס כחלק ממלגה של התאחדות הסטודנטים, עברתי קורס עיוני ומעשי ועליתי על הכביש. בקיץ האחרון, ולאחר ארבע שנים באוטובוס הגשתי מועמדות לקורס נהגי קטר ברכבת ישראל, אמרתי לעצמי שאם לא אתקבל אז אפנה לכיוון מקצועי אחר, והנה אני כאן ונהנית מכל רגע".

בתאל הייתה אמורה להתחיל את הקורס ב-15 לאוקטובר, אך הקורס נדחה לאור מאורעות השבעה באוקטובר. "איבדתי כמה חברים, ורציתי כל-כך שהקורס הזה יתחיל כדי שתהיה לי שגרה שתעזור לי לצאת מהעצבות ומהדיכאון ולא לשקוע. מאז שהתחלתי את דרכי ברכבת אני בעשייה מתמדת ולומדת כל כך הרבה על עולם הרכבות. אנשים חושבים שהנהג לא עושה כלום חוץ מלשבת בקטר, אבל הם לא יודעים שנהג קטר אחראי על כל-כך הרבה דברים במקביל".

המשפחה של בתאל מאד תומכת וגאה בהחלטותיה, ומופתעים מהתחנות שהיא עוברת בחיים בהצלחה ובהצטיינות. "אמא שלי כבר אומרת שאחרי האוטובוס והרכבת, השלב הבא הוא רישיון טיס, אבל אני לגמרי רואה את עצמי ממשיכה ברכבת ומתקדמת, אולי בעתיד אפילו אדריך נהגות מתחילות כמוני במרכז ההדרכה של הרכבת. אני מגיעה בכל יום למקומות ורואה נופים שאני לא חושבת שהייתי מגיעה אליהם לולא הרכבת, העבודה מרתקת ומעבר לזה, זה כיף להרגיש את המהירויות, את השליטה על הכלי הגדול הזה שנקרא רכבת, ובעיקר לעקוף את הפקקים ולראות אותם מהצד השני".

בתאל יקותיאלי נהגת קטר ברכבת ישראל, כשעבדה ב'דן' כנהגת אוטובוס. חברת דן,
ובימים שנהגה באוטובוס. "אמא שלי כבר אומרת שאחרי האוטובוס והרכבת, השלב הבא הוא רישיון טיס"/חברת דן

בכל שנה מקבלים ברכבת ישראל כ-2,500-3,000 קורות חיים בשנה לתפקיד נהג קטר. בסופו של דבר רק אחד ממאה מתקבל. במידה והקורות חיים רלוונטיים, בודקים שהמועמד עומד בדרישות סף מבחינת השכלה (בגרות מלאה ומעלה). במידה וכן מסננים לפי הפרופיל התעסוקתי והניסיון.

לאחר מכן מזמנים למרכז הערכה שם בודקים התאמה אישיותית בסיסית לתפקיד. מי שעובר מופנה ליום מבדקים במכון אבחון שם בודקים יכולות בין אישיות וכישורי קוגנטיביין. לאחר מכן עוברים מבחן כישורי נהיגה אירופאי שבודק מרכיבים שהם קריטיים לתפקיד של נהגים, למשל יכולת תגובה במצבים משתנים.

בהמשך עוברים ראיונות אישיים וכשירות ביטחונית ורפואית. התהליך כולו אורך 4 חודשים, ובסופו בוחרים ברכבת מי יתקבל לקורס ההכשרה. המשרה עצמה יכולה להתאים לאבות ולאמהות, ישנן משמרות שמתחילות מוקדם מאוד בבוקר ואפשר לסיים גם מוקדם מאוד, ולהספיק להגיע לילדים.

כמו עולם התחבורה, גם הסביבה ה"גברית" לא זרה לבתאל. "תמיד הייתי בסביבת עבודת גברית, גם באוטובוס, אבל אני רואה את עצמי בדיוק כמו כולם. יותר מזה, אני שמחה להיות במעמד הזה כי אני רוצה שיראו שגם אישה יכולה לעבוד במקצועות שמסומנים בחברה כ"גבריים". בסך הכול יש היום שלוש נהגות קטר ברכבת ישראל, אחת מהן היא ראש צוות נהגים, ובפגישה איתן הן נתנו לי להרגיש שאני במקום הנכון. הלוואי שבהמשך יגיעו עוד נשים לתפקיד ובכללי לכל מקצועות הרכבת. אני חושבת שבתפיסה החברתית לנהוג בקטר, וגם באוטובוס, נשמע כמו תפקיד גברי, אבל זה לגמרי רק בראש - ברגע שמנסים וחווים את זה מקרוב מבינים שהכול אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully