וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת ההנחות בתחבורה הציבורית תושק בעוד שבועיים

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 19:05

למרות הבור התקציבי שיצרה המלחמה וגל קיצוצי תקציבי הממשלה, נערך משרד התחבורה להשיק את רפורמת "צדק תחבורתי" ב-25 במרץ. בני ברק וירושלים לא נכללות בינתיים ברפורמה

נוסעים עולים לאוטובוס של אגד. Roman Yanushevsky\ Shutterstock, עיבוד תמונה
נוסעים עולים לאוטובוס. הרפורמה תהיה מצומצמת מהמתוכנן/עיבוד תמונה, Roman Yanushevsky\ Shutterstock

הגרעון הענק בתקציב המדינה, וקיצוצי התקציב במשרדי ממשלה, לא עוצרים את רפורמת ההנחות בתחבורה הציבורית שמקדמת שרת התחבורה מירי רגב.

לפי טיוטת התקנות שהפיץ משרד התחבורה היום, תיכנס הרפורמה לתוקף בעוד שבועיים, ב-25 במרץ. רשמית נועדה רפורמת "צדק תחבורתי" להגביר את הנסיעה בתחבורה הציבורית באמצעות העמקת התמריצים לציבור לעידוד נסיעה קבועה בה על ידי הנחות ברכישת הסדרי "חופשי חודשי".

אולם לפי הטויוטה, ההנחות יוענקו רק ליישובים המוגדרים כיישובי הפריפריה גאוגרפית, באשכול 1-5, למעט יישובים חזקים שמדורגים באשכולות 9- 10 במדד כלכלי - חברתי. דירוג זה מוציא מהרשימה ערים גדולות כמו ירושלים ובני ברק, ויישובי פריפריה מבוססים כמו כפר ורדים ועומר, אך מכניס אליה ישובים כמו קריית שמונה, טבריה, ערד, אופקים, נתיבות, רהט ובאר שבע. יתכן שהרשימה תורחב בפעימה הבאה.

תושבי אותם יישובים יקבלו הנחה רק ברכישת הסדר חופשי חודש בהנחה בשיעור של 50% בלבד, ולא בעת רכישת נסיעה בודדת למשל, וכל זאת בכפוף להצגת אישורים המעידים על תושבות באזורים אלה.

נת"צ חדש בכפר סבא רחוב ויצמן. לביא צילומי אוויר,
נוסעי תחבורה ציבורית מתלוננים יותר על תדירות ומשך הנסיעה מאשר על התעריפים./לביא צילומי אוויר

עוד כוללת הרפורמה הנחה של 33% לבני 18-26 שנים, כדי ליצור אצלם הרגלי נסיעה בתחבורה ציבורית, ופטור מלא לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי שנה לאחר שחרורם.

בנוסף במסגרת הרפורמה יורחבו ההטבות הניתנות לנכים וזכאי הביטוח הלאומי, כך שבנוסף להנחה בשיעור 50% הניתנת לאוכלוסיות אלו כיום ברכישת ערך צבור, תנתן להם הנחה בסך 50% ברכישת הסדר חופשי חודשי.

יצוין כי מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בארץ נמוכים יחסית לעולם. נוסעים בישראל מציינים במחקרים את תדירות ומשך הנסיעה כגורם שמטריד אותם יותר מאשר התעריפים. שימוש בתקציב הרפורמה, בסך מאות מיליוני שקלים להגדלת תדירות הנסיעות והוספת קווים חדשים, וסימון נתיבי תחבורה ציבורית נוספים, יכול לגרום ליותר ישראלים להשאיר בבית את הרכב הפרטי ולהשתמש באוטובוסים ורכבות, קלות וכבדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully