וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניסת Gett לא הצליחה לפתור את בעיית המוניות בנתב"ג. מה כן?

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 18:02

חודש אחרי כניסת Gett לשדה התעופה הנוסעים עדיין מתלוננים על מחסור במוניות ותפעול מסורבל, משרד התחבורה ימליץ על העלאת תעריפים והחברה מקדמת נסיעות שיתופיות כפתרון

קיוסק הזמנת מונית בנתב"ג של גט. גט,
קיוסק הזמנת מונית של גט בנתב"ג. מקבלים קוד והולכים לחפש את הנהג הנכון/גט

נוסעים שביקשו להגיע בחודש האחרון מנתב"ג לתל אביב קיבלו מ-Gett הצעה: לחלוק מונית, ארבע במונית אחת, ולשלם כל אחד לעתים 50% מהמחיר שהיו משלמים אם היו נוסעים לבדם.

מבחינת גט זה היה ניסיון ראשון להפעיל את אופציית הנסיעה השיתופית שאושרה עוד לפני ארבע שנים, אבל זוכה לשימוש נדיר בענף, ואינה מוצעת בשגרה באפליקציית החברה. גט בחנה את השירות כדרך להסיע יותר נוסעים מהשדה, ולהגדיל את הכנסות הנהגים, שמקבלים עד פי 2 מתעריף המונה הרגיל כאשר הם מסיעים 4 נוסעים שונים.

לפי החברה הפיילוט הוגדר כהצלחה ויורחב בהמשך לתמיכה בביקושי שיא. במסגרת הפיילוט הוצאו כ-200 מוניות שיתופיות (קטנות וגדולות) 90% מהלקוחות שהשתמשו בשירות הצביעו כי ישתמשו שוב בשירות השיתופי. עם זאת מי שינסה כעת להזמין מונית מהשדה לא יקבל את האופציה אוטומטית, ורק הסדרנים של החברה בשדה מציעים אותה לנוסעים במקום.

גם אחרי שהשקיעה לדבריה 8 מיליון דולר בפיתוח הטכנולוגיה והצבת הקיוסקים האלקטרונים בנתב"ג להזמנת נסיעה בידי מי שאינו מחזיק באפליקציית החברה, ההצלחה חלקית בלבד. בגט מתגאים ב-45 אלף נסיעות בחודש הראשון, ממוצע של יציאת מונית בכל 30 שניות והצלחה של פיילוט מונית שיתופית.

אבל עדיין בשעות מסוימות, בעיקר בסופי שבוע כאשר התחבורה הציבורית מושבתת מסיבות פוליטיות ובזמנים עמוסים יש מחסור במוניות זמינות. גם החאפרים, הנהגים הלא רשומים, שאחראים לעיקר הפקעות המחירים מנוסעים, לא נעלמו לגמרי ולמרות הבטחות רשות שדות התעופה עדיין אפשר להיתקל בהם ביציאה מטרמינל 3.

נוסעים מתלוננים גם על אופן פעילות הקיוסקים, שמספקים למזמינים מונית פתקית שעליהם להראות לנהג, ואז עליהם לחפש אותו בתור. זאת במקום התור שהיה מקובל בעבר. גו מפעילה סדרנים שאמורים לקבל את הפתק עם הקוד ולשדך את הנוסעים לנהג, אולם לא כולם מכירים את הסידור.

הבעיה המרכזית ממשיכה להיות תעריפי הנסיעה הבין עירוניים, שהוזלו ב-30% לפני חמש שנים תוך פגיעה משמעותית בהכנסות הנהגים, שמאז מבצעים פחות נסיעות כאלה, או מתמקחים עם נוסעים על מחיר גבוה יותר מהמונה. בעיה נוספת שמרחיקה מוניות מנתב"ג היא הדרישה של גט מכל נהג שאינו מנוי על שירותי הסדרנות של החברה להירשם שעתיים מראש לנסיעה מהשדה, ולהעביר לידיה את פרטי הנוסע שיאסוף.

הנהגים חוששים שפרטיי הנוסעים יישמרו בגט וישמשו אותה ליצירת קשר ישיר עימם. בגט אומרים כי הפרטים נאספים לפי ההסכם של החברה עם רשות שדות התעופה, כדי לוודא שלאותם נהגי מוניות אכן ימתין נוסע בשדה, כי לא נעשה שימוש מסחרי במידע, וכי הדרישה לקבלו שעתיים לפני ההגעה נועדה להבטיח כי בשדה יהיו בכל עת מספר מספיק של מוניות.

פיילוט מוניות שיתופיות של גט בנתב"ג. אודי עציון,
כרזה שהציבה גט בנתב"ג ומפנה את הנוסעים לאופציית המוניות השיתופיות/אודי עציון

בתחילת החודש התייקרו תעריפי הנסיעהנ במונית ב-3%, עדכון אוטומטי על סמך התייקרות סל העלויות שקבעה המדינה. אבל בשבוע הבא צפויה ועדת המחירים המשותפת לקבל ממשרד התחבורה את המלצותיו לשינוי נוסף בשיטת חישוב מחיר הנסיעה: התייקרות של חישוב המחיר לאחר 10 ק"מ, שתביא להעלאת המחיר בנסיעות בין עירוניות. אם יתקבל אישור הוועדה המחיר יעלה ב-1 לחודש שאחריו, כלומר לא לפני ה-1 במאי. מה שאומר שבשבוע העמוס בשדה לקראת ליל הסדר, עדייו יופעל המחירון הנוכחי.

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, אמר לוואלה רכב כי "הראנו למשרד התחבורה ששינוי שיטת חישוב מחירי הנסיעה פגעה בנהגים פגיעה לא מידתית, ובמשרד בדקו וקיבלו את הנתונים שלנו. ברגע שמחירי הנסיעה יחזרו לרמות שהיו נהוגות עד 2019 גם נהגי המוניות יחזרו לנתב"ג".

ממשרד התחבורה נמסר כי "משרדנו עורך דיונים מקצועיים בנושא מתווה תעריפי המוניות ויביא את המלצותיו לוועדת המחירים עם משרד האוצר.

"באשר לנושא גט, שירות המוניות נועד להסדיר את נושא המוניות בנתב"ג. החברה מפעילה, מנהלת, אחראית על היצע המוניות לביקוש הנוסעים ומפקחת על מערך שירות המוניות המוצע לחוזרים מחו"ל ומתגברת את זמינות המוניות בעת העומסים. החברה מתכוננת גם לקראת חג הפסח בו הביקוש גבוה יותר. גט הונחתה על ידי משרד התחבורה להתאים מתווה מתאים לנהגי המוניות במטרה לתת שירות הגון ויעיל לציבור הנוסעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully