וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המדינה לא מעודדת את המעבר לרכב חשמלי"

עודכן לאחרונה: 19.4.2024 / 21:36

מוסף הרכב של וואלה ומעריב: מנכ"ל סונול EVI, יובל אלעזר, בראיון ראשון. למה חברות הטעינה מתקשות להרוויח למרות שמחירי הטעינה גבוהים ומה הפתרון לרכבי בנזין שחוסמים עמדות טעינה

מתחם טעינה מהירה של סונול EVI. עידן סבח,
מתחם טעינה מהירה של סונול EVI לטעינת ארבע מכוניות בו זמנית/עידן סבח
"באחד הקניונים שאנחנו עובדים איתם כבר יש מדיניות של שתי התרעות לפינוי בסיום טעינה ואז גביית 35 שקל לשעת חנייה ממי שלא מזיז את האוטו. מקווה שזה יתרחב"

"זה שוק מרתק ומאתגר. יש לי שני בעלי בית סונול ומשק אנרגיה, שמכירים את התחום ועוזרים לי בכניסה לתפקיד. זה עדיין שוק צעיר וצומח, כחלק משינוי עולמי. יש לנו 1,000 עמדות טעינה איטית ו-120 עמדות טעינה מהירה ברחבי הארץ, מאילת ועד הצפון, כולל בפריפריה כמו ביישוב עוטף עזה, בקיבוצים ובקניוני עזריאלי", אומר יובל אלעזר, מנכ"ל סונול EVI, בראיון ראשון.

אלעזר (53), החליף את רז שגיא, שנבחר בנובמבר לראש עיריית ראש העין. בשבע השנים האחרונות שימש כסמנכ"ל מכירות, שירות ושימור לקוחות בחברת אמישראגז ולפני כן בשורה של תפקידים בכירים, בהם מנכ"ל אירוקה, סמנכ"ל תפעול בינלאומי בתאטראות ישראל וכן ב-Deloitte Consulting בישראל, ארה"ב ואירופה.

למה אף אחת מחברות הטעינה לא מצליחה להרוויח כסף, גם כאשר שיש בארץ יותר מ-110 אלף חשמליות?
"ההכנסות גדלות, אבל ההשקעות גדולות בשלב הזה, ולכן החזר ההשקעה נמוך. עמדה מהירה עולה כ-200 אלף שקל לפני ההשקעה בתשתית החשמל והגדלת קיבולת. המטרה להגידל את השוק הזה. יש הבנה שזה מירוץ ארוך שיהיו הרבה השקעות. כמעט כל הכסף לתשתיות מגיע מהחברות הפרטיות, החמיכה הכלכלית מהמדינה קטנה מאוד. היו רק 3 קולות קוראים של המדינה לקבלת סבסוד לעמדות, ואחד בוטל בחודשים האחרונים. זה רחוק מלהספיק. ל-48% מהישראלים אין חנייה פרטית שתאפשר להם לטעון בלילה בבית".

המדינה אישרה הטלת מס נסועה על חשמליות וביטול ההנחה באגרת הרישוי.
"המדינה צריכה להקל על בעלי חשמליות, לא להחמיר. גם באירופה אנחנו רואים שבזמן שגרמניה קיבלה כותרות כי ביטלה סובסידיות לחשמליות, הולנד, יוון ורומניה ממשיכות לתת עד 7,000 יורו, וזה כשמראש מס הקנייה שם נמוך יותר".

המדינה טרם אישרה גם תקנות לאכיפה נגד רכבי בנזין שחונים בעמדות טעינה, או בעלי חשמליות שלא מפנים אותן בסיומה.
"יש הצעת חוק של ח"כ ארז מלול מש"ס שנועדה לפתור את הבעיה ולא מקודמת בכנסת כבר חודשים. בקניון אחד שאנחנו עובדים איתו כבר יש מדיניות של שתי התרעות לפינוי בסיום טעינה ואז גביית 35 שקל לשעת חנייה. מקווה שזה יתרחב. יש עיריות בודדות שכבר אוכפות".

יובל אלעזר מנכ"ל סונול EVI. אוראל כהן,
אלעזר. מי שמגייע 3 פעמים בשבוע למשרד ויכול לטעון שם, יכול להסתדר בלי עמדת טעינה בבית/אוראל כהן
למה אין כמעט עמדות אולטרא מהירות של 350 קילוואט שמאפשרת טעינה של 100 ק"מ בחמש דקות? "זה שילוב בין מגבלות ההולכה לעלות הגבוהה של עמדות כאלה, ולביקוש שעדיין נמוך"

העיריות עושות מספיק לקדם חשמליות?
"המדינה הייתה צריכה לעשות מה שעושה עיריית ירושלים. יש בעיר כבר 200 עמדות ציבוריות איטיות ו-20 מהירות, שאנחנו מציבים באמצעות עדן, החברה הכלכלית של העירייה. בעדן עוזרים לנו כשצריך בפתיחת חסמים מול מחלקות בעירייה, יושבים עם חברת החשמל על מקומות שיש בהם בעיית הספק ברשת. כל עמדה שאנחנו פותחים רואים מייד את העלייה בשימוש. והמדיניות הזאת מגיעה מלמעלה: ראש העיר משה ליאון אמר לנו שהוא מעודד את הצבת העמדות כדי שהציבור ייראה שישנן ואז יעבור לרכב חשמלי. מקווה שעוד ראשי ערים יהיו מעורבים כמוהו בנושא".

למרות שבחודשים הראשונים של השנה חשמליות הגיעו לנתח שוק מרשים של 25%, בציי הרכב ובליסינג המספרים נמוכים בהרבה.
"מתחיל גידול גם בציי הרכב. כבר לא מדברים איתנו על מכוניות בודדות לחברה, באה חברה ואומרת אני חוכרת עכשיו 80 חשמליות ועוד שנתיים יהיו לי 200. חברות מגיעות אלינו לתכנן את הגידול בתשתיות, את הטעינה במתחמים שלה ובבתי העובדים. מבקשות לאפשר גם לעובדים שיש להם חשמלית פרטית, לא מהעבודה, לטעון במשרד".

אפשר להחזיק חשמלית ללא עמדת טעינה בבית?
"מי שמגיע לפחות 3 פעמים למשרד ויש לו שם עמדה, זה תחליף ראוי".

מי שאין לו טעינה בבית תלוי בעמדות המהירות, ושם המחירים הרבה יותר גבוהים מאשר בטעינה ביתית, שעולה 62 אגורות לקילוואט.
"אצלנו המחיר הכי גבוה לקילוואט בטעינה מהירה הוא 2.35 שקלים למשתמשים רשומים, ובעיריות שאנחנו עובדים איתן המחיר יורד ל-1.6-1.7 שקלים".

למה אין בארץ מתחמי טעינה מהירה עם 10-20 שקעים כמו בחו"ל, שבהם הנהג יודע שתמיד ימצא אחד פנוי ולא יצטרך לחכות?
"בעיקר בגלל מגבלות ההולכה של רשת החשמל. אנחנו יכולים לפצל עמדה של 180 קילוואט בין 4 מכוניות בעת הצורך. יש לנו כבר מתחם עם 4 שקעי טעינה מהירה ואנחנו מקימים אחד עם 8 שקעים, שנחשוף בהמשך".

למה אין כמעט עמדות אולטרא מהירות של 350 קילוואט שמאפשרת טעינה של 100 ק"מ בחמש דקות? יש כבר אלפי מכוניות בארץ שיכולות להנות מטעינת , ביונדאי, קיה, ג'נסיס, אודי ופורשה, ונוספות בדרך.
"זה שילוב בין מגבלות ההולכה לעלות הגבוהה של עמדות כאלה, ולביקוש שעדיין נמוך".

למה אין שימוש באגירת חשמל, שיכולה לעקוף בעיות הולכה ולהפעיל עמדות מהירות גם במקום עם הספק חשמל נמוך?
"אנחנו עושים מאמצים גדולים בכיוון. היום ההשקעה הדרושה למתקן אגירה שיאפשר דבר כזה ירדה לחצי מיליון שקל. גם כאן המדינה יכולה לעודד ולעזור באמצעות הורדת מיסוי על הסוללות הענקיות".

מה יהיה קצב הגידול של צי החשמליות בארץ?
"אני מאמין ומקווה שהשנה ימכרו כאן 100 אלף חשמליות, ומקווה שהמדינה תדע לעזור. אנחנו נכפיל את מספר העמדות המהירות בתחנות הדלק ונגדל גם בערים. בהמשך התחזיות שב-2030 יהיו כאן בין 900 אלף ל-1.2 מיליון חשמליות נראות לי סבירות, ואוי ואבוי אם לא. אנחנו צריכים להגיע לשם".

איך אתם נערכים לפסח?
"תגברנו את שירות הלקוחות, עם מוקד בשירות מלא בין 8 בבוקר ל-18:00, וכוננים לטיפול בתקלות בין 6 בערב ל-8 בבוקר. הפעלנו בשבועות האחרונים עמדות מהירות בתחנות סונול בקניון עזריאלי רמלה, ובתחנות סונול כפר אדומים, עין בוקק, צומת גולני, שער הכרמל ושוהם. העמדות האלו מצטרפות לעמדות המהירות החדשות שהשקנו בתקופה האחרונה בגן יבנה, בסונול עכו, סונול מגדל העמק ובעזריאלי תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully