וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרני הרכב לא זרמו עם הקומבינה, ובארץ חסרות כעת אלפי מכוניות

עודכן לאחרונה: 8.5.2024 / 20:54

גם טויוטה עוצרת את מכירות הקורולה וה-C-HR המיוצרות בטורקיה. היבואנים קיוו להמשיך לייבא דרך נמלים שלישיים, אבל יצרני הרכב הבהירו שיאלצו לציית לחרם ארדואן. ישראל אולי מנצחת צבאית במלחמה, אבל שוק הרכב ממחיש את ההפסד הכלכלי

ייצור טויוטה קורולה בטורקיה. טויוטה,
ייצור קורולה בטורקיה. לא לישראלים/טויוטה
חצי שנה אחרי תחילת המלחמה, ייבוא דגמי טויוטה ויונדאי קריטיים נעצר בגלל ארדואן ויבוא מכוניות מהמזרח התייקר בגלל החות'יים. אף אחד בענף הרכב כבר לא מספר בדיחות על כמה תימנים עם טילים

יבואנית טויוטה תעצור את מכירת הקורולה וה-C-HR המיוצרות בטורקיה, לאחר שגם ביוניון מוטורס השלימו עם עצירת הייבוא בעתיד הנראה לעין. מהלך דומה ביצעה אתמול יבואנית יונדאי כלמוביל.
לישראל הגיעו בשני המשלוחים האחרונים כ-700 מכוניות מהמפעל הטורקי, מה שיאפשר לספק כמעט את כל הזמנות הלקוחות הפרטיים. כמה עשרות לקוחות יוכלו לקבל את הדגם ורמת הגימור שהזמינו, אבל יאלצו לבחור צבע אחר. עם זאת בשוק המוסדי התמונה שונה: קורולה היא אחת המכוניות הפופולריות בחברות בליסינג, ואלה לא יקבלו כרגע מכוניות נוספות.

ביבואנית רנו פריסבי עוד בוחנים את המשך הייבוא של שני הדגמים המיוצרים בטורקיה, קליאו ומגאן (גרנד קופה), אחרונת הסדאן דיזל בשוק. לפריסבי עוד יש מלאי מהמגאן, והקליאו מיוצרת גם בצרפת, מה שיוצר אופציית יבוא נוספת.

כך או כך, כבר עתה ברור שהתקווה שהייתה ליבואני הרכב להמשיך לייבא ב"יצירתיות" את הדגמים הטורקים באמצעות שטעון: השטתם מטורקיה לנמל קרוב, למשל ביוון, ואז העמסה שם לאונייה שתפליג לישראל, לא תתממש. יצרני הרכב הבהירו כי יפעלו בדיוק לפי מגבלות הסחר עם ישראל שהטיל ארדואן, ולא יאפשרו קומבינות כאלה.

חגיגות 50 שנה למפעל רנו טורקיה, שהחל עם הרנו 12 ב-1973/רנו
האמברגו הטורקי צפוי להזרים ביקושים לסקודה אוקטביה ולמאזדה 3. גם חשמליות כמו BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C, וצ'רי FX ירוויחו מהמצב. מבין הקטנות ירוויחו מאזדה 2 ומיצובישי ספייס סטאר הוותיקות

מבחינת היצרנים מדובר במכה קנה בכנף: גם דגמי טויוטה וגם אלה של יונדאי נהנים מביקושים גבוהים באירופה, שלא תתקשה לקלוט את המכוניות שיתפנו כעת. היו שנים שהשוק הישראלי תפס כ-10% מכושר הייצור של שני המפעלים, אולם בשנים האחרונות ירדו חלקו ככל שגדלו מכירותיהם במדינות אחרות. טויוטה דיווחה בסוף 2023 כי לקראת השקת ה-C-HR החדשה ולדגמים מחושמלים נוספים, היא השקיעה המפעל שלה בסקריה 308 מיליון יורו, ו-2.5 מיליארד יורו במצטבר.

שתיהן לא ישברו כעת את הכלים מול הטורקים. אבל לטויוטה יש כבר עוד מפעל באירופה, בצרפת, שמייצר את היאריס והיאריס קרוס, וליונדאי יש מפעל בצ'כיה שמייצר את הטוסון ואת הקונה החשמלית. דגמים חדשים עשויים להיות מוסטים לייצור בהם, כי אחרי שארדואן כבר הטיל אמברגו אחד, מחר הוא עשוי לעשות זאת שוב נגד מדינה אחרת ביבשת. פולקסווגן כבר ביטלה לפני ארבע שנים הקמת מפעל במדינה, רשמית בשל מעורבותה של טורקיה במלחמת האזרחים בסוריה ואילו פורד ו-LG ביטלו הקמת מפעל סוללות גדול.

בשנה שעברה נמכרו בארץ כ-23 אלף מכוניות מתוצרת טורקיה, כמעט אחת מכל 9 מכוניות חדשות. השנה נמסרו כבר ב-9,000, המסמנות ירידה של כ-20% בקצב הייבוא עוד לפני העצירה. אבל כך או כך מדובר ב"חור" של אלפי מכוניות רבות בשוק, בעיקר בפלח השוק המשפחתי.

משום שגם האלנטרה ההיברידית, המיובאת מקוריאה, סובלת מאספקה מוגבלת, עצירת ייבוא הקורולה מייבשת את שוק המשפחתיות ההיברידיות. השינוי צפוי להעלות את הביקושים לשני דגמי הבנזין, סקודה אוקטביה ומאזדה 3 הוותיקה.

חלק מהביקושים יזרמו לחשמליות שזמינות אצל היבואנים, BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C, וצ'רי FX, מצד ציים שיקידמו תכניות חישמול, לפחות של חלק מהצי.

עצירת ייבוא יונדאי i20 צפויה להזרים ביקושים למאזדה 2 ולסיאט איביזה ואילו עצירת ייבוא i10 תזרים ביקושים לפיקנטו התאומה וגם למיצובישי ספייס סטאר הוותיקה, שגם מיובאת בידי כלמוביל.

מי שעוד עשוי להרוויח מהמצב הם היבואנים המקבילים, שרוכשים מלאים מסוכנים באירופה, שפחות מחוייבים למגבלות הטורקיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ייצור יונדאי i10 בטורקיה. יונדאי,
ייצור יונדאי i10 בטורקיה. לא לישראלים/יונדאי

כך או כך, במלחמת חרבות ברזל רושמת ישראל נצחונות צבאיים, אבל שוק הרכב משקף את ההפסדים הכלכליים. החרם שהטיל ארדואן יגרום למחסור ולעלאת מחירים, בדיוק כמו שהצליחו לעשות המורדים החות'יים, שזכו ללגלוג לפני פרוץ המלחמה.

חצי שנה אחר כך, נמל אילת מושבת וכל המכוניות המיובאו מהמזרח התייקרו באלפי שקלים בגלל התארכות מסלולן של הספינות הנושאות אותן כדי לעקוף את הים האדום. חלק מחברות הספנות החליט לדלג על הנמלים הישראליים ומחסור באוניות להובלת מכוניות מהמזרח לארץ, דוחה אספקות ויוצר לחץ נוסף לייקור המשלוחים. עכשיו אף אחד בענף הרכב כבר לא מספר בדיחות על כמה תימנים עם טילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully