וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב הסיור הישראלי המהיר שמשנה את כללי המשחק

רמי גלבוע, קינן כהן

עודכן לאחרונה: 14.5.2024 / 2:26

דווקא חברה קטנה מקיבוץ מחניים הצליחה ליצור מכונת מלחמה שמגשרת בין עולם המרוצים לבין הכוחות המפטרלים בנגב המערבי. מפגש ראשון עם פטרול X של Rego אוטומוטיב, הפתיע אותנו ביכולות שעליהן מעולם לא חלמנו

ריגו פטרול-X/קינן כהן

ציר הנפט ההיסטורי ברמת הגולן הוא אחד מקטעי הדרך המזופתים ביותר שתוכלו להעלות על דעתכם: קרעי אספלט בעלי שוליים משוננים המשובצים בכורכר ממזרי, חלקו הדוק, חלקו רופף, בורות של עשרות ס"מ מפוזרים כמו מכתשי פגזים ואחת לכמה זמן קפל קרקע מרושע, המסתתר מאחורי תלולית תמימה למראה. בנוסף על פגעי האספלט אנחנו פוגשים בדרכנו להקות חזירי בר החוצות את הציר כאילו אין מחר, פה ושם מגיח איזה טנק המכסה אותנו באבק סמיך.

19

ריגו פטרול X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
פטרול-X מתמודד בקלילות עם מכשולים שנראים בלתי אפשריים/מערכת וואלה, רמי גלבוע

כל אלה מסיחים את דעתי אבל דאגה אחת אין לי - עם כל קילומטר שחולף מתחת לצמיגי הפטרול-X מתחזקת בי ההבנה שמעולם, אבל מעולם לא חוויתי מכונה כזו. יש כאן 2.5 טונות של רכב ירוט-מהיר, פלוס 320 ק"ג של ארבעה נוסעים. עליתי עליו רק לפני כמה דקות ועכשיו הוא מטיס אותי במהירות תלת ספרתית על המצע המזעזע הזה. אני מנסה לסלק כל מחשבה שאינה ריכוז מוחלט בקריאת הדרך אבל זה לא תמיד מצליח לי, וכאשר אנחנו סוגרים על חריץ ענק ומרושע, אני יורד על הבלמים עם נגיעה קלה בהגה. הפטרול-X נכנס להחלקת-ריחוף בזווית מדויקת ואז רגע לפני החריץ אני משחרר בלמים ואנחנו עוברים את החריץ באלכסון, מאפשרים לכל גלגל להתמודד עצמאית עם האירוע.

2

ריגו פטרול -X. קינן כהן, מערכת וואלה
מתחת למרכב המינימליסטי מתחבאות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, חלקן מוגנות בפטנט/מערכת וואלה, קינן כהן

הייתי שמח להחמיא לעצמי על הביצוע המדויק אבל בואו, הכלי הזה מבהיר לכל אחד ש"מגבלות" זה משהו שנמצא בעיקר במושב הנהג, ולא במכלולי הרכב. הפטרול-X של 'ריגו' דוהר באגביות מוחלטת כאשר גלגליו הימניים נחבטים בגדודיות עפר בעומק של 40-50 ס"מ והשמאליים על האספלט, והרכב ממשיך ישר כאילו כלום, בלי לחימת הגה או זכר לקטסטרופה הקינטית שרצה מתחתינו - לא יאומן. מבחן השבילים עם פטרול-X עורר אצל שנינו פרץ של גאווה ישראלית, מהסוג שכל כך חסר לנו בחודשים האחרונים.

3

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
אנו דוהרים על הכביש ב-105 קמ"ש, בתחושת יציבות ושליטה מושלמת. מעיכה קלה של הצמיג הקדמי-ימני מרמזת על כוחות צד משמעותיים/מערכת וואלה, רמי גלבוע

ראשית מעשה

מחשבות כולנו מרוכזות בחודשים האחרונים בלחימת כוחותינו ובגורל החטופים, אבל הבעיות של עוטף עזה לא החלו ב-7 לאוקטובר; מזה עשרות שנים מתנהל בדרום מאבק 'חתול ועכבר' בין מבריחי אמל"ח וסמים לבין כוחות צה"ל ומג"ב, המנסים להשליט סדר במרחב שמעל פני הקרקע. מסתבר כי 'פילדלפי' אינו איזו ישות וירטואלית אלא ציר מדברי המוקף דיונות טובעניות, שבילים מהירים וכבישי אספלט מתפוררים.

9

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
עוצרים רגע, להסדיר את הנשימה/מערכת וואלה, רמי גלבוע

כבר בשנות החמישים של המאה שעברה היו חודרות מרצועת עזה לישראל כנופיות 'פדאיון' מצריות, מבריחות, בוזזות ואף פוגעות במתיישבים - עד פרדסי נס ציונה הן הצליחו להגיע ב-1955. כוחות הביטחון הישראלים היו רודפים אחרי הכנופיות ברגל או בכלי רכב פרימיטיביים, ברוח התקופה ההיא. מאוחר יותר התבצעו המרדפים עם ג'יפים סטנדרטיים, האמרים גמלוניים, ועוד כלים שהתקשו לעמוד במשימה. פעילות ההברחה ממשיכה גם בימינו, מתבססת במידה רבה על 'מאבריק'ים הדומים לאלה בהם משתמשים המבריחים - אבל הכלים שלנו אינם מצליחים לשרוד את עומס הנהיגה המבצעית, עם ארבעה לוחמים על הסיפון. מצב זה אינו ייחודי לישראל, גם האמריקנים נתקלים באותן בעיות בגבול עם מקסיקו, וכך גם צבאות שונים בעולם.

25
ריגו פטרול-X. אלי ירקוני,
במהלך המבחן לא יצא לנו לנהוג בדיונות, אבל הפטרול-X בולע אותן בקלילות. שימו לב למהלך המתלה הקדמי (צילום: אלי ירקוני)/אלי ירקוני

את הצורך ברכב סיור מהיר זיהתה חברת Rego-Automotive ltd הפועלת בקיבוץ מחניים שבצפון. 'ריגו' הוקמה ב-2013 על ידי אלי ירקוני ואיציק מיני והיא מתפקדת כמרכז פיתוח מוטורי, שכבר ייצר מגוון גדול של רכבי שטח צבאיים - הם יכולים להיות מונעי בנזין ודיזל או חשמליים, חלקם אפילו אוטונומיים. Rego אינה מתיימרת לייצר סדרות ייצור גדולות, לצורך זה היא נעזרת בגופים חיצוניים כמו פלסן סאסא למשל, המייצר ומשווק את רכב הסיור המשוריין "וויילדר", נגרר אוטונומי חשמלי ATeMM ועוד כלים שהשתיקה יפה להם.

11

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
מוט האלומיניום האנכי מאפשר להדק או לשחרר את המוטות המייצבים. בלוק האלומיניום המציץ מאחור הוא הדיפרנציאל המהפכני, עליו הוצא פטנט/מערכת וואלה, רמי גלבוע

הראש היהודי ממציא לנו פטנטים

השימושים המיועדים לפטרול-X דרשו שילוב מאפיינים של רכב מרוץ מדברי, עם תורות לחימה של יחידות סיור בצה"ל ומג"ב. הדרישה המרכזית היתה לייצר רכב המסוגל לפתח מהירות גבוהה ביותר בשטח (במונחים של החבר'ה זה אומר: לתת בראש למאבריק דו-מושבי), וגם להתמודד על הכביש עם SUV משופרים (במונחים של החבר'ה: לעקוף טויוטה לנד קרוזר בו נוהג מבריח שטוף אדרנלין). לצורך זה תוכננה בריגו תת-שלדה תחתונה בעלת מבנה-כוורת, המחוברת לכלוב התהפכות עליון המרותך מצינורות פלדה 4130. קונספט זה נותן יחס מצוין של משקל-חוזק וגם מאפשר פירוק מהיר של החלק התחתון, בתוכו מורכבת יחידת הכוח. פירוק עריסת המנוע נעשה בעזרת 8 ברגים בלבד, מה שמאפשר נגישות גבוהה לתחזוקה ותיקוני שטח. לטיפולים שוטפים יש גישה מצוינת אל יחידת הכוח, משני הצדדים.

5

ריגו פטרול -X. קינן כהן, מערכת וואלה
תא הנוסעים מינימליסטי ועמיד בפני פגעי מזג אוויר. הכל מיועד לפונקציונאליות פשוטה ועמידות./מערכת וואלה, קינן כהן

בתא הנוסעים המינימליסטי מורכבים ארבעה מושבי מרוץ, והמרכב החיצוני עוצב על ידי סטודיו "פדואה דיזיין" מתל אביב, של אלכס פדואה. המרכב המזוות עוצב בקריצה לשוק האזרחי אליו מכוונים אנשי ריגו, בשלב מאוחר יותר. לקונספט המקורי ולתכנון ההנדסי של פטרול-X אחראי מיודענו איציק מיני, שהביא לסדנה במחניים את הידע אותו צבר בעשרות שנים של בניית רכבי מרוץ. אחד המאפיינים המיוחדים בפטרול-X הוא מיקומו של מנוע ה-V8, מרכזי-אחורי בתנוחה הפוכה מהמקובל. כדי להשיג חלוקת משקל של 50:50 הותקנה יחידת הכוח עם המנוע בקצה האחורי, תיבת ההילוכים והטרנספר מלפנים. זה מציב 1,350 קילוגרם על הגלגלים האחוריים ו-1,300 על הקדמיים, ומעניק לרכב יכולת היגוי ותמרון שאינה מוכרת בעולם הצבאי. השלדה מעניקה לפטרול-X מרכז כובד נמוך מאוד, ועמידות גבוהה בפני התהפכות.


.

13

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
4 דיסקים מסיביים מאפשרים בלימה נושכת ורגישה. במצב Flex מתנהג הפטרול-X כמו חתול גמיש ומפנק/מערכת וואלה, רמי גלבוע

מאפיין חשוב נוסף הם ארבעה מתלים עצמאיים ייחודיים, המתבססים על הדיפרנציאל המהפכני של ריגו-אוטומוטיב. זהו פיתוח ייחודי עליו רשום פטנט עולמי. בלי להיכנס לפרטים טרחניים אציין כי הדיפרנציאל הפורטאלי של ריגו מאפשר הארכת הציריות לאורך כפול מזה שאפשרי עם דיפרנציאל רגיל; הכפלת האורך מעניקה לרכב מהלך מתלים קיצוני ביותר, 55/50 סנטימטרים מלפנים ומאחור. הציריות הארוכות גם עמידות יותר מאשר ציריות באורך קונבנציונאלי. מבנה זה מאפשר שמירה על רוחב כללי של הרכב ל-1.96 מטרים, תנאי הכרחי לצורכי הובלה בבטן מסוקים.

13

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
מאחורי תא הנוסעים יש סיפון המאפשר התקנת זיווד מיוחד והעמסת מטענים/מערכת וואלה, רמי גלבוע

את חשיבותו של המהלך האדיר הרגשנו בכל כניסה לבור או מדרגת סלע, כאשר הפטרול-X מגהץ את השבילים בצורה מדהימה. אבל כל דרדס שטח יודע כי מהלך מתלים הוא מאפיין מצוין לנהיגת שטח אבל הוא לא טוב בכביש, וכי כיצד נשיג את המבריחים? לצורך זה פותח מנגנון ייחודי נוסף, מוט מייצב דינמי המאפשר שליטה בפעולת שני המוטות המייצבים.

המנגנון מתבסס על בוכנות חשמליות המשנות את עיגון המוט המייצב, ומאפשרות לבחור בין מצב 'ספורט' לכביש, 'כללי' לשימוש מעורב, FLEX לעבודת שטח. ניתן לשנות את המצבים תוך כדי נסיעה, וההבדל ביניהם מדהים: במצב 'משוחרר' הרכב שולח גלגלים לכל בור, אבל הוא פחות מתאים לנהיגה מהירה. העברנו אותו למצב 'ספורט' ונדהמנו לגלות חדות היגוי של מכונית כביש ספורטיבית, זה חסר תקדים על סיפונו של מפלץ שטח גבוה בעל צמיגי שטח. בסופו של דבר העדפנו לנהוג בשטח במצב 'כללי', על הכביש 'ספורט'. כאשר טיפסנו על סלעים וחפצים, בחרנו במצב 'משוחרר'.

18
ריגו פטרול-X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
מרכז הכובד הנמוך מאפשר לנסוע ולעצור בשיפועי צד עד 35 מעלות/מערכת וואלה, רמי גלבוע

לפטרול-X יש הנעת 4X4 קבועה עם הילוך כוח, שלוש נעילות נשלטות, מרווח גחון של 40 סנטימטרים וצמיגי 37 אינץ' על חישוקי בידלוק. ההיגוי חד ומהיר, והרכב מסוגל להגיע על הכביש ל-170 קמ"ש. חבילת היכולות הומוגנית ביותר, סלחנית מאוד לשגיאות נהג. בין ניסויי הדרך בשדות הציד הטבעיים (דיונות קיץ טובעניות, ערוצי הנחלים הגדולים, עבירות טכנית), נשלח הפטרול-X גם לבדיקות מעבדה - הוא עבר בהצלחה מלאה את מעבדות הטכניון ומעבדת 'מגל' בעלת אישור התקינה האירופאי. בין השאר עבר הרכב את 'מבחן האייל' המדמה זיגזג מהיר בין מכשולי כביש, במהירות 110 קמ"ש - זהו הישג חסר תקדים עבור רכב שטח ייעודי, העמוס במשקל של 800 קילוגרם. כריות אוויר מאפשרות להעמיס את הרכב עד 2,000 קילוגרם.

21

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
הגוף נדרך לקראת כניסה מהירה למהמורה גסה, אבל המתלים המופלאים סופגים הכל ברכות/מערכת וואלה, רמי גלבוע

איפה השוק?

מספר גופי ביטחון כבר גילו עניין רב בפטרול-X, וגם בחורינו המצויינים ביצעו עליו מבחנים ראשוניים. אלו הלקוחות הפוטנציאלים ולכן היה חשוב לאנשי ריגו לשמוע את חוות דעתם. הבוחנים לא רק נדהמו לגלות את יכולות הפטרול-X, הם גם אמרו שהרכב הזה יאפשר להם להסתכל אחרת על זמני ההגעה ליעד - "האוטו הזה" כך אמרו, "יאפשר לנו להגיע מהר יותר לכל מקום, בשעות היום או בלילה". בנוסף הלוחמים גם יגיעו רעננים יותר ליעדם. הכלי כל כך מהיר ונוח, שהוא מצדיק התאמה ושינוי של תו"ל שונות.

מאליו יובן שריגו תשמח להתאים את הפטרול-X לכל שימוש נדרש - מנוע בנזין (עד LS3 מסדרת מנועי ה-V8 הספורטיביים של ג'נרל מוטורס, בהספק של 600 כ"ס או יותר), מנוע דיזל למי שרוצה להיות מסוגל לתדלק ממשאיות סולר שממילא בסביבה עבור כלים אחרים, או חשמל למי שרוצה להיות חשאי ושקט, ללא חתימת חום.

וזו נקודה משמעותית: מלבד הפיתוחים הייחודיים בתחום המתלים, יש כאן שימוש נרחב ברכיבים 'מהמדף', ובראשם המנוע ותיבת ההילוכים, מה שמקל על האחזקה ועל הזמינות, ומאפשר לשלם חלק משמעותי ממחיר הרכב בדולרים, שתמיד יותר זמינים במערכת הביטחון הודות לסיוע האמריקאי. כלוב ההתהפכות מתוכנן לקבלת סוגי חימוש ותצפית שונים, וגם להפעלה מרחוק.

14

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
הצמיגים המוצבים בפינות המרכב, מעניקים זוויות מצוינות לגישה ונטישה/מערכת וואלה, רמי גלבוע

וכאן אנחנו שואלים - האם גילינו את רכב הסיור המושלם? זה מאוד יכול להיות והפיתוח עדיין נמשך, אם כי הוא כבר לקראת סוף התהליך. זהו גם השלב בו מחפשת 'ריגו אוטומוטיב' שותף אסטרטגי שיישתלב במלאכת הייצור והשיווק - מכיוון שריגו אינה רואה את עצמה כיצרנית מכוניות, בסדרות גדולות.

ריגו יכולה לייצר סדרות של כמה עשרות כלים, אבל לא מאות - זוהי השאיפה ארוכת הטווח. ריגו תשלים את תיק הייצור, וניתן יהיה להיכנס לייצור סדרתי תוך חודשים ספורים. הכוונה היא לייצר בשלב מאוחר יותר גרסה אזרחית לשימוש שטח אקסטרימי, מרוצי שטח או טיולים משפחתיים. הדגם האזרחי יהיה חזק ורחב יותר, ללא כריות אוויר, וברמה גבוהה של גימור ותפנוקים. מי שירצה, יקבל מנוע LS7 סופר צ'ארג'ר עד 700 כ"ס, למה לא?

סוף דבר

מעולם לא נתקלנו ברכב צבאי כזה. זה לא האמר או זיבאר, הוא לא דומה לזימאג, הפלאייר רחוק ממנו מהלך קמ"שים רבים. יכולנו לפנטז כי פטרול-X הוא תוצאה של אורגיה פרועה בין כל אלו לבין למבורגיני אוונטדור ופרארי GTC4 Lusso.

אבל אין פה שום פנטזיה. הפטרול-X לוקח תובנות, הנדסה וניסיון שמגיעים מעולם המירוצים, ומייצר מהם מענה טקטי מדויק. מסתבר כי השילוב בין הניסיון שנצבר באלפי ק"מ של שבילי מדבר לבין הצורך המבצעי הוליד רכב שונה לגמרי ממה שאנחנו מכירים. בדרכנו הביתה הסכמנו שאם יש דבר אחד שהוא יותר מדהים מעצם ביצועיו של פטרול-X, זו העובדה שהוא התגלגל החוצה מסדנה קטנה בקיבוץ מחניים - כל חברה אחרת שהייתה מוציאה כלי כזה הייתה נדרשת למפעל נרחב, צוותי מהנדסים, נהגי ניסוי, ומאות אלפי דולרים של מחקר ופיתוח. זוהי 'חוצפה ישראלית' במיטבה ואנו מאחלים לבחורינו המצוינים, להפוך את ההישג הטכנולוגי להצלחה מסחרית גדולה.

השתתף במבחן: אורי גלסנר

16

ריגו פטרול -X. רמי גלבוע, מערכת וואלה
מחליפים חוויות לאחר הטיסה הנמוכה בציר הנפט. הפאדיחה היחידה היתה, שכחנו להביא ערכת קפה/מערכת וואלה, רמי גלבוע

על הצד הטכני: Patrol-X מתוצרת Rego-Automotive

מנוע: LY6 בנזין אטמוספרי מתוצרת ג'נרל מוטורס, V8
נפח: 6.0 ליטר
הספק מרבי (כ"ס): 430/4,500
מומנט מרבי (קג"מ): 56.5/4,200
תיבת הילוכים: אוטומטית 6 הילוכים
מהירות מרבית (קמ"ש): 177
הנעה: כפולה לכביש ולשטח, הילוך כוח
עזרי עבירות: 3 נעילות דיפרנציאל, שליטה במוטות מייצבים

אורך (מטר): 4.35
רוחב (מטר): 1.95
גובה (מטר): 1.80
בסיס גלגלים (מטר): 3.16
מרווח גחון (ס"מ): 40
צמיגים: 37/12.5R17 על חישוקי בידלוק
משקל עצמי (ק"ג): 2,650

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully