וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנהגים נמאס מהקנסות: מחתרת המצלמות בלונדון גורמת נזקים כבדים

עודכן לאחרונה: 17.5.2024 / 9:51

20 שנה אחרי תחילת גביית אגרות הגודש בלונדון, ואחרי הרחבת איזור האכיפה כדי לקנוס מכוניות מזהמות, קבוצה שמכנה את עצמה "בלייד ראנרס" משמידה מצלמות אכיפה בקצב גובר. בארץ מתוכננת גביית אגרות גודש במרכז 2025

בלייד ראנרס, פעילי מחאה שמשמידים מצלמות אכיפה בלונדון. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הבלייד ראנרס. טוענים לעריצות שלטונית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים

בחירתו מחדש של ראש עיריית לונדון סאדיק חאן בתחילת החודש נתנה את האות: מצלמות אכיפה הופלו במערב לונדון ואפילו בכפר הפרברי יוסלי בפאתי הבירה הבריטית. מצלמות אחרות רוססו כך שהעדשות שלהן נחסמו, כבלי חשמל נותקו ואחת אך הוצתה.

זאת הייתה עוד פעולה של ה"בלייד ראנרס", קבוצת מחאה אלימה שפועלת נגד רשת המצלמות בעיר שמתעדת כניסת רכבים לשטחה, לטובת גביית אגרה בסך 12.5 ליש"ט (58 שקלים) ליום, ממי שנוהג ברכב שהוגדר כמזהם, או נוסע באזורים שבהם נקבעה אגרת גודש.

הבלייד ראנרס, שמכנים את עצמם על שם ציידי האנדרואידים המורדים בסרט המדע הבידיוני המפורסם מ-1982 של רידלי סקוט, כמו ריק דקראד (האריסון פורד), השתוללו לאחר נצחונו בבחירות של חאן, כמי שהגדיל משמעותית את שטח האכיפה של הפרויקט מאז נחנך ב-2004.

"אנשים מבוהלים מהעריצות השולטת עלינו", אמר אחד הבלייד ראנרס, אחד מהן שעות לאחר שהותקנה. לפי ההערכות הושמדו כך שבע מצלמות ביממה שלאחר פרסום התוצאות.

השמדת מצלמת אכיפה בלונדון

רשות התחבורה של לונדון, ה-TFL, שמפעילה את הפרויקט מסרבת לפרסם את עלויות הונדליזם למצלמות, בטענה שפרסום כזה יעודד את הפגיעה. בשנה שעברה דווח על יותר מ-200 מצלמות שנגנבו ומעל 600 שניזוקו. אבל לפי ההערכות מדובר במיליוני ליש"ט בשנה. מצד שני, ב-2022 לבדה הכניסו המצלמות לעיריית לונדון סכום עתק של 224 מיליון ליש"ט.

הפעילים טוענים גם לשיעור גבוה מדי של קנסות שגויים בגלל טעויות בקריאת לוחיות הרישוי, כמו המקרה של נהג שנקנס על נסיעה ללא תשלום אגרה חודשיים לאחר שתרם את רכבו לצבא אוקראינה, ובזמן שקיבל קנס כבר נסע במרחק של 2,300 ק"מ משם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
MG B. אתר יצרן
מכוניות קלאסיות בנות 40 שנה ומעלה פטורות מקנס על זיהום, מה שהעלה את הביקוש למשל, ל-MGB/אתר יצרן

בגלל שרוב האגרה נגבית כיום על נהיגה ברכב מזהם, כלומר שיוצר לפני 2006 ומדורג בתקינת זיהום יורו 3 ומטה,, מנצלים רבים פטור שניתן בתכנית למכוניות בנות יותר מ-40 שנה, בהיותן מוגדרות בבריטניה כמכוניות היסטוריות, שפטורות גם מאגרת רישוי. מאז הרחבת אזור הכיסוי של התכנית נרשם זינוק בביקוש למכוניות קלאסיות באיזור לונדון, כשנהגים תחמנים עוברים לדגמי מיני מיינור, ווקסול (אופל) אסטרה, או פולקסווגן גולף ותיקות כדי להימנע מתשלום. אחרים הגשימו חלום ורכשו יגואר XJ או את הרודסטר הקלאסית MGB.

לפי נתוני ה-TFL, גביית אגרות הגודש במרכז לונדון הפחיתה ב-18% את מספר המכוניות שנכנסות לאזור בשעות שבהן נגבית האגרה, הפחיתה את הפקקים ב-30%, הגדילה את מספר נוסעי האוטובוסים במרכז לונדון ב-33% והביאה לכך ש-10% מהתנועות בעיר מתבצעות בליכה או ברכיבה על אופניים. נזקי הפקקים בלונדון מוערכים בשווי של 5 מיליארד ליש"ט לשנה.

מפת אכיפת אזור האגרה על רכב מזהם בלונדון. TFL, אתר רשמי
מפת איזור האכיפה נגד רכב מזהם בלונזון/אתר רשמי, TFL

בארץ אישרה הכנסת ב-2021 גביית אגרות גודש בגוש דן שהייתה אמורה להתחיל ב-2025, לפי התכנית כניסה לכל אחת משלוש הטבעות שסומנו תעלה בשעות העומס בבוקר ואחר הצהרים בין 5 ל-10 שקלים, כאשר תקרת הגבייה תגיע ל-37.5 שקל ליום. מוניות ישלמו 50% מהתעריף, רכבי נכים, משטרה ואמבולנסים יהיו פטורים מתשלום. להערכת משרד האוצר נזקי הפקקים בגוש דן מגיעים ל-40 מיליארד שקל בשנה. הנהגים צפוים לשלם אגרות בשווי 1.3 מיליארד שקל, שיממנו את בניית רשת הרכבת התחתית העתידית בגוש דן, שתעניק אלטרנטיבה חשובה לפקקים.

בינתיים מתעכבת התכנית בגלל התנגדותם לתכנית של שרת התחבורה מירי רגב והמפלגות החרדיות, בטענה שהיא מפלה נהגים בעלי הכנסה נמוכה מהפריפריה. באוצר טוענים כי מבדיקות שערכו מספרם של נהגים כאלה שמגיעים בכל יום לגוש דן נמוך, ולרשותם עומדים קווי אוטובוס ורכבות שיביאו אותם ליעדם בשעות העומס מהר יותר בזכות הפחתת העומסים שאמורה ליצור התכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully