וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרה אצל מירי רגב: ראשי רשויות התלוננו ונת"צים בדרך לביטול

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 20:08

בכיר במשרד התחבורה קובע בחוות דעת שהגיעה לידי וואלה שהנת"צים מתפקדים היטב ומזהיר מהיוזמה של רגב להכניס אליהם רכב פרטי, או לבטלם. אבל רגע אחרי תחקיר "המקור" הכריזה רגב ש"קיבלה תלונות" מראשי רשויות, והורתה היום כי הנושא יקודם

מירי רגב על רקע הפקקים במדינה. ראובן קסטרו, Shutterstock, עיבוד תמונה
"92% מרשת הנת"צים מתפקדים היטב", קבעו בנתיבי איילון. אבל רגב במסע נקמה נגד האוצר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, Shutterstock

"משמעות השנמוך העומד על הפרק, של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) עירוניים לכדי נתיבים רבי תפוסה (נר"תים), שבהם מורשות לנסוע גם מכוניות פרטיות עם 2 או 3 נוסעים, הינה פגיעה אנושה בהעדפה התשתיתית לתחבורה הציבורית ובאפשרות לתפעול יעיל, אמין וחסכוני של שירות האוטובוסים. כיוצא בזה, עמדתם העקבית של גורמי המקצוע באגף בכיר תכנון תחבורתי, כמו גם של גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, הינה כי יש להימנע מהמרתם של נתיבי תחבורה ציבורית במרחב העירוני לנתיבים רבי-תפוסה".

במילים החריפות האלה הזהיר מנהל אגף תכנון מערכתי במשרד התחבורה, אבנר ברק, מפני המהלך שמקדמת השרה מירי רגב, לבחון מחדש את תפקוד רשת הנת"צים ברחבי הארץ, במטרה להפוך כמה שיותר לנר"תים, ואת הנר"תים הקיימים, לכבישים רגילים שבהם אין כל העדפה לתחבורה ציבורית, ואוטובוסים תקועים בפקק ביחד עם כלי הרכב הפרטיים. ברק מזכיר שהעדפה לתחבורה ציבורית היא הבסיס לתכנית שמנהל משרד התחבורה שמטרתה להפחית עד 2050 את הגודש בכבישים ב-22%, והגדיל את מהירות הנסיעה של הרכבים הפרטיים ב-15%.

רגב לעומת זאת, מיומה הראשון, לא מתכוונת לחכות עד אז, ועושה הכל כדי להקטין את ההעדפה לאוטובוסים. היא הביאה להפחתה דרמטית של האכיפה נגד נהגי רכב פרטי שמקצרים את דרכם דרך נתיבי אוטובוסים, בטענה שזו גורמת לפקקים, הכניסה עוד מכוניות פרטיות לנר"ת המוצלח בכביש 1, כאשר הורתה בניגוד לדעת אנשי המקצוע לאפשר גם לרכבים עם נוסע אחד ולא שניים להשתמש בהם. בניגוד לקודמתה מרב מיכאלי, רגב לא נראתה מאז מונתה עושה שימוש בקווי רכבת או אוטובוס כדי להגיע למשרד, תוך שיחות עם נוסעים.

לאחרונה, לאחר שבאוצר התנגדו לתכניתה לממן בחדרה נת"צים בכבישים משניים שאינם מרובי תנועת אוטובוסים, מה שהעלה חשד שמדובר יותר במהלך פוליטי ולא מקצועי, מהסוג שבו מצטיינת רגב לפי תחקיר תכנית המקור, החלה רגב לקדם בחינה ארצית של יעילות הנת"צים והנר"תים כקריאת תיגר על התמיכה של האוצר בהם.

ברק מזכיר כי בדיקות שערכו חברת נתיבי איילון והרשות לתחבורה ציבורית מייתרות למעשה את הבדיקה שמקדמת רגב, לאחר שהראו כי נתיבי ההעדפה הקיימים העלו את מהירות הנסיעה של האוטובוסים שעוברים דרכם ב-20% מה שהוסיף לדיוק שלהם בזמנים וחסך שעות עבודה של נהגים ושעות נסיעה של אוטובוסים שהמדינה צריכה לממן. זאת בזמן שמהירות הנסיעה של הרכב הפרטי כמעט לא השתנתה.

נתיב ציבורי רחוב ויצמן בכפר סבא. ראובן קסטרו
נתיב תחבורה ציבורית. ביטול שלהם יתקע את האוטובוסים בפקקים ויחייב את המדינה בפיצויי עתק/ראובן קסטרו

בנוסף מזהיר ראש אגף התכנון כי ביטול הנתיבים והפיכתם לכבישים רגילים יחייב את המדינה לממן תוספת של 10% בנהגים ובאוטובוסים לחברת דן במטרופולין תל אביב, בתשלום פיצויים בסך 5% מעלויות ההפעלה לחברת דן ועוד כ-1 אחוז בלבד לשאר חברות האוטובוסים. בדיקה שערכה נתיבי איילון הראתה כי 92% מהם (425 ק"מ) מוצדקים ומפקדים היטב, ואלה שפחות מזינים באוטובוסים את אלה שמצטיינים, וביטולם יפגע בנתיבים המוצלחים.

רגב אגב לא התרשמה, ובסיכום דיון שערכה היום הורתה על עריכת הבדיקה שאמורה להוביל לביטול של נתיבי העדפה רבים. רשמית הנימוק הוא "להפחית את עומסי התנועה הקיימים ולייעל את התחבורה הציבורית", אבל בהודעת משרד התחבורה רומזת רגב לאותם שיקולים פוליטיים המוכרים מהחלטות אחרות שלה והוצגו במערומיהן בתחקיר "המקור" ומודה שההחלטה על הבדיקה מגיעה בעקבות "תלונות רבות" שהתקבלו במשרד התחבורה מראשי רשויות, אודות נתצי''ם בעלי תפוסה נמוכה.

כהצדקה לבדיקה מביאה רגב את תוצאות בדיקה שערך ראש אגף המחקר בנתיבי איילון, פליקס שכטמן, לשינוי בכביש מספר 1 לפני יותר משנה, והראה כי מהירות הנסיעה של האוטובוסים לא נפגעה. אולם הבדיקה נערכה בחודשיים שלאחר השינוי, כאשר מאז זיהו נהגים רבים שאין כמעט אכיפה נגד מי שנוסעים לבדם בנתיב, והחלו לנסוע גם. בנוסף מדובר בנר"ת בין עירוני שכמעט לא קיים בארץ, וקשה להסיק מתפקודו על יעילות שאר רשת נתיבי ההעדפה לתחבורה ציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully