וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניית הרכב החשמלי הלוהטת בארה"ב אינה טסלה, או כל יצרנית שהכרתם

עודכן לאחרונה: 9.6.2024 / 4:01

מניית יצרנית האוטובוסים הצהובים Blue Bird עושה בית ספר לכל יצרניות הרכב החשמלי האחרות, עם עלייה של 114% מתחילת השנה. למה המשקיעים נוהרים אל מנייה של חברה שהוקמה עוד ב-1932?

אוטובוס חשמלי להסעת תלמידים בארה"ב בלו בירד/בלו בירד

עם כל היומרה להוביל את שוק הרכב החשמלי בעולם, מניית טסלה איבדה מתחילת השנה 28.5% מערכה, והיא שווה כעת 556 מיליארד דולר. ריוויאן, יצרנית רכבי השטח והמסחריות החשמליות המדובר איבדה 45.4% מערכה השנה ושווה 11.74 מיליארד דולר. לוסיד איבדה 34.2% ושווה 6.3 מיליארד דולר.

מצבן של יצרניות הרכב הוותיקות שמייצרות לא רק חשמליות קצת יותר טוב: סטלנטיס, חברת האם של ג'יפ וקריילר, פיאט ואלפא רומיאו, פיג'ו, סיטרואן ואופל, ירדה ב-4.67% השנה ושווה 64.4 מיליארד דולר. פורד איבדה 0.1% מתחילת השנה, ושווה 48.5 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס עלתה השנה ב-26.8% ושווה 52.16 מיליארד דולר.

מבין היצרניות שאינן אמריקאיות, טויוטה עלתה ב-22.16% ושווה 50.84 מיליארד דולר. פולקסווגן ירדה ברבע אחוז מתחילת השנה, ושווה 61.88 מיליארד דולר. אפילו BYD הסינית שנסחרת בבורסה בשנחאי לפי שווי שוק של 85 מיליארד דולר, עלתה מתחילת השנה רק ב-23%.

אבל יש יצרנית אחת שעושה בית ספר לכולן, אפילו שהיא נוסדה כבר ב-1932. המנייה שלה זינקה בנאסד"ק ב-114.2% מתחילת השנה, והיא נסחרת לפי שווי של 1.82 מיליארד דולר. מדובר ב-Blue Bird, יצרנית האוטובוסים הצהובים הגדולה בארה"ב מג'ורג'יה.

אוטובוס אול אמריקן מתוצרת בלו בירד. בלו בירד,
תלמידים עולים לאוטובוס חשמלי בארה"ב. עד 210 ק"מ טווח/בלו בירד

בגלל הפריסה הגיאוגרפית הנרחבת של ארה"ב מצד אחד, התחבורה הציבורית המקרטעת וההתבססות על רכב פרטי מצד שני, האוטובוס הצהוב הוא סמל אמריקאי, בדיוק כמו הנשר. בכל יום מסיעים כחצי מיליון אוטובוסים כאלה כ-25 מיליון תלמידים לבית הספר ובחזרה הביתה. בכל שנה נמכרים בארה"ב כ-40 אלף אוטובוסי הסעות ילדים כאלה, בכל הגדלים.

בשנים האחרונות מתחיל גם השוק הזה מעבר איטי אבל בטוח להנעה חשמלית. לעומת טווח מוגבל יחסית של אוטובוסים חשמליים, אוטובוסי בתי הספר לא עושים מסלולים ארוכים, ויש זמן רב לטעון אותם בלילה לפני ההסעות של הבוקר, ובמשך היום עד להסעות של אחר הצהרים.

משרד האנרגיה האמריקאי הקציב 5 מיליארד דולר לסבסוד רכישת אוטובוסים צהובים חשמליים, שעולים כ-300 אלף דולר לעומת כ-100 אלף לאוטובוס דיזל, אבל בטווח הארוך אמורים להחזיר את ההשקעה לא רק בהפחתת עלויות הנזקים הסביבתיים והנזקים לאדם מאוטובוסי הדיזל, אלא גם מעלויות אחזקה נמוכות והפער בין מחירי החשמל לסולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בזמן שהילדים בכיתה, האוטובוסים נטענים להסעות הצהרים. בלו בירד,
בזמן שהילדים בכיתות, האוטובוסים נטענים להסעות אחר הצהרים/בלו בירד

בלו בירד מוכרת כבר כ-1,000 אוטובוסים חשמליים בשנה, ורושמת מהם הכנסות של 663 מיליון דולר ורווח נקי של 52.2 מיליון דולר. בניגוד לטסלה ושאר יצרניות הרכבים החשמליים הפרטיים, השוק שלה יציב יחסית, והשווי הצנוע שלה מבוסס על מכירות בפועל, לא על תקוות וטרנדים כמו ביצרניות החשמליות הגדולות, ששווין ממשיך להיות מנופח יחסית לחברות כמו טויוטה ופולקסווגן שמוכרות הרבה יותר מכוניות.

כל שלושת הדגמים שהיא מייצרת, מהמיקרו בירד (10-30 נוסעים), דרך הויז'ן (36-77) ועד ה'אול אמריקן' מוצעים בגרסאות דיזל, גז טבעי וחשמל. הגרסאות החשמליות של שני הדגמים הגדולים מצוידים בסוללת 155 קוט"ש, ומגיעים לטווח של 190-210 ק"מ בכל טעינה. השנה היא ייצרה יותר מ-400 אוטובוסים חשמליים, ויש לה הזמנות לעוד 500.

מדובר רק ב-10% ממספר האוטובוסים שייצרה באותה תקופה, אבל לפי ההערכות שוק האוטובוסים הצהובים בארה"ב יגדל מ-2.4 מיליארד דולר ל-3 מיליארד ב-2030, בין השאר לאור הגידול במכירת אוטובוסים חשמליים יקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully