וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מטלטלת את עולם הרכב במסים על רכב סיני: גם אנחנו נושפע

עודכן לאחרונה: 13.6.2024 / 12:37

האיחוד האירופי מכריז מלחמת סחר: מכס של 17% עד 38% על מכוניות שמיוצרות בסין, כולל טסלה, בטענה שהן מסובסדות בידי הממשל. בתגובה תטיל בייג'ין מכס על מכוניות אירופיות. מה תעשה סין ומה ירוויחו ויפסידו הישראלים

פס ייצור של BYD/BYD

האיחוד האירופי פותח במלחמת סחר עם סין שצפויה לזעזע את שוק הרכב העולמי. לאחר שנה של חקירות בטענה לסבסוד כבד של ייצוא הרכב מסין לאירופה, בעיקר של רכב חשמלי ומחושמל, שמוזיל מאוד את מחירו לעומת זה של יצרנים אירופים, הכריזה הנציבות האירופית על שיעורי המכס החדשים שיוטלו על החברות הסיניות.

שיעור המכס לא יהיה אחיד, וישתנה לפי דברי האיחוד לפי שיעור הסבסוד שמקבלת כל יצרנית. SAIC, שמוכרת באירופה ובישראל את מותגי MG ומקסוס, תזכה לשיעור הגבוה ביותר, 38.1%. ג'ילי, שמוכרת באירופה את Wey ואת Ora לצד וולוו ופולסטאר שבבעלותה, ובארץ גם את גיאומטרי C, תחויב ב-20% ואילו BYD תחויב ב-17.1%. מכס בשיעור של 21% יוטל על יצרנים אחרים ששיתפו פעולה עם חקירת האיחוד ו-38.1% על כאלה שלא.

מכס יוטל גם על מכוניות שיצרנים אירופים בונים בסין ומייצאים משם ליבשת, כמו ב.מ.וו iX3, דאצ'יה ספרינג ו-וולוו EX30. בהודעת האיחוד נאמר כי טסלה, שמייצרת בסין את דגמי מודל 3 המיועדים לאירופה, תזכה בהמשך לשיעור מכס משלה, וכי שיעורי המכס החדשים יצטרפו ל-10% שכבר מוטלים במדינות האיחוד על רכבים מתוצרת סין.

החברות קיבלו מספר ימים להגיש את תגובתן, והמכס המוגדל ייגבה החל מ-5 ביולי.

בשנים האחרונות נרשם גידול משמעותי במכירות מכוניות מתוצרת סין באירופה, שזינק מ-209 אלף ב-2021 ל-300 אלף ב-2022 ול-440 אלף ב-2023. האיחוד האירופי חשש כי תגובה מינורית שלו תביא לשחזור קריסת תעשיית הקולטים הסולאריים המקומית בעקבות חדירת קולטים זולים מסין בעשור שעבר, בזמן שתעשיית הרכב וספקיה הם אחת מהמעסיקים הגדולים באירופה, בעיקר במדינות מפתח כמו גרמניה וצרפת.

נשיא סין שי ג'ינפינג בפתח כינוס הפרלמנט, 21 במאי 2020. רויטרס
נשיא סין שי ג'ינגפינג. רק החשש ממלחמת סחר עשוי למתן בסופו של דבר את תעריפי המכס החדשים/רויטרס
סין הבהירה כי מהלך כזה יביא להטלת מסים מקבילה על מכוניות שמיוצאות אליה מאירופה, כמו מרצדס S קלאס, ב.מ.וו סדרה-7 ודגמי פורשה

התגובה הסינית: עוד לפני ההכרזה כבר הבהירו שלטונות סין כי מהלך כזה יביא להטלת מסים מקבילה על מכוניות אירופית, במה שהפך לשוק הרכב הגדול בעולם. פולקסווגן למשל נאבקת ב-BYD על הובלת שוק הרכב בסין, וסין היא גם השוק הגדול בעולם של יצרני היוקרה הגרמניים. רוב המכוניות האירופיות שנמכרות בסין גם מיוצרות בה ויהיו פטורות מכס, אבל דגמי פאר, כמו מרצדס S קלאס, ב.מ.וו סדרה-7 ודגמי פורשה מיובאים למדינה. לא פלא שאיגוד יצרני הרכב הגרמני התנגד למהלך והזהיר ממלחמת הסחר שבפתח.

היצרנים הסינים כבר נערכים לייצור באירופה: BYD כבר הכריזה על הקמת מפעל בהונגריה, צ'רי בסין, דגמי ליפמוטור יורכבו במפעל פיאט בפולין. אולם BYD עשויה לבטל את השקת מותג היוקרה שלה ביבשת, יאנגוואנג, עם רכב השטח החשמלי U8, שלא תוכנן כרגע לייצור באירופה.

MG, היצרנית הסינית הנמכרת ביותר באירופה, טרם הכריזה על ייצור מקומי, אבל עד העשור שעבר הרכיבה מכוניות בבריטניה. וולוו כבר הודיע שתקדים את תחילת הייצור של ה-EX30 במפעלה בבלגיה. לטסלה יש מפעל בברלין שמספק לאירופים את מודל Y, אך היא תצטרך להגדיל את כושר הייצור שלו, כדי שיוכל לעמוד גם בדרישות למודל 3.
.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
מבחן השוואתי
BYD סיל, טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 6. קינן כהן, מערכת וואלה
BYD סיל (מימין) וטסלה מודל 3 (משמאל): אחת מכל חמש מכוניות חדשות בארץ השנה הן סיניות/מערכת וואלה, קינן כהן
בטווח הקצר יגביר המהלך את האטרקטיביות של השוק הישראלי לסינים, שהשנה מחזיקים ב-19% ממנו

ההשפעות הישראליות: ישראל ממסה מכוניות חדשות בכבדות בכל מקרה, ואינה מחויבת למדיניות המיסוי האירופית. בטווח הקצר יגביר המהלך את האטרקטיביות של השוק הישראלי ליצרנים סיניים, שבחמשת החודשים הראשונים של השנה החזיקו ב-19% ממנו, פי 2.5% מנתח השוק שלהם באירופה. מעבר שלהם לייצור באירופה יזכה אותם בפטור מ-7% מכס ובעלויות הובלה זולות משמעותית, בטח אם יימשך הצורך להפליג מסביב לאפריקה כדי לעקוף את התקפות החות'ים, אולם זה עשוי להתאזן עם עלויות ייצור יקרות יותר.

בטווח הארוך יש יצרנים סינים שעשויים להחליט לצאת מהשוק האירופי, בעיקר היצרנים הקטנים יותר שיתקש להצדיק הקמת מפעלים ביבשת. משום שאינם מייצרים לפי תקינה אמריקאית, שכן על מכוניות סיניות מוטל מכס של 100% בארה"ב, הם יפסיקו למכור בארץ תוך פגיעה בתחרות בשוק הרכב.

שיעור המכס החדש:

MG: כ-38%
טסלה*: 21% (הערכה)
ב.מ.וו*: 21%
וולוו*: 20%
סמארט*: 20%
רנו (דאצ'יה)*: 21%
ג'ילי: 21%
BYD: כ-17%

*יצרנים זרים שמייצאים מכוניות ממפעלים בסין לאירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully