וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פי 3 נוסעים וראש עיר שהודח בגללו: הקו שהפתיע את מומחי התחבורה

עודכן לאחרונה: 26.6.2024 / 16:42

קו 41 של דן, מפ"ת לחולון, מסיע כעת כ-120 אלף נוסעים בחודש, ומחבר את קריית אונו לקו האדום. מסיפור ההצלחה שלו אפשר ללמוד מה הופך קו למבוקש (נת"צים וקיצור זמנים) ואיזה מחיר עלול לשלם ראש עיר שמקדם נת"צ ברחוב מרכזי

נוסעים עולים על קו 41 של חברת דן בפתח תקווה/אדריכל שאול רינד

תחת מירי רגב כשרת התחבורה ממעטת הרשות לתחבורה ציבורית במשרדה לשחרר נתונים לציבור, ולעתים אף מעלימה אותם. אבל באחרונה היא שחררה בשקט נתונים מפתיעים על ההצלחה של קו ותיק בגוש דן, שעבר סדרת שינויים שהגדילה את מספר הנוסעים היומי בו פי שלושה. העבודה על המהלך נמשכה יותר משנתיים, מהווה מדרך למתכנן עם כל הדברים שיכולים להביא נוסעים לאוטובוסים, אבל גם מציגה את המחיר שמשלמים ראשי ערים על מהלכים נדרשים אך לא פופולריים בתחום.

מדובר בקו 41 של חברת דן, שמתחיל במסוף הלוחמים בגבול תל אביב/חולון, ומשרת שלושה מרכזים רפואיים גדולים, וולפסון בחולון, שיבא בתל השומר ובלינסון בפתח תקווה. סוס עבודה ותיק של התחבורה הציבורית, שעבר בשנה שעברה שורה של שינויים, בשיתוף פעולה לא מובן מאליו בארץ בין הרשות לתחב"צ, לעיריות פתח תקווה וקריית אונו.

הזינוק במספר הנוסעים בקו 41 של דן השנה. הרשות לתחבורה ציבורית, אתר רשמי
הזינוק במספר נוסעי הקו/אתר רשמי, הרשות לתחבורה ציבורית

התוצאה: בפסח שעבר עוד נסעו בקו כ-40 אלף נוסעים בחודש. כיום כבר נוסעים בו כ-110 אלף, וההערכות שבחודשים הקרובים ייחצה הרף של 120 אלף. בממוצע נמצאים בכל אחד מ-127 הנסיעות שלו לאורך היום, מחמש בבוקר ועד כמעט חצות, 38 נוסעים בממוצע בכל אחת.

איך הפך הקו הוותיק פתאום לסמל של הצלחה? במאי שעבר הוארך מסלולו עד תחנה מרכזית בפתח תקווה, אליה הוא מגיע דרך נתיב התחבורה הציבורית החדש שנחנך בשדרות לוי אשכול בקריית אונו. במקביל שונה מסלולו באזור שיבא והוא אינו נכנס עוד למתחם בית החולים, אלא מוריד את הנוסעים בכניסה למתחם, שם הם עוברים לשאטל הפנימי שלו. בנוסף העבירה דן את רוב הקו לאוטובוסים חשמליים שקטים.

"אנחנו משתדלים להיות קשובים לצרכים של כולם", אומר דוד קמחי, הממונה על התחבורה הציבורית בעיריית פתח תקווה. "כמעט את כל המסלול מקריית אונו לתחנה המרכזית אצלנו הקו עושה בנת"צים, ברבין, ז'בוטנסקי, השוק ובר כוכבא, שסללנו ביחד עם נתיבי איילון. נתנו עדיפות לאוטובוסים, בין השאר לקו 41, ברמזור בצומת ז'בוטינסקי-רבין, בעקבות תלונות נהגי אוטובוס על עיכובים וחסכנו עוד 5 דקות. שינוי המסלול באזור שיבא לבדו חסך כ-30 דקות בשעות העומס, אין סיבה שקו עורקי יעשה סיבובים בתוך מתחם בית החולים. ככה נוצר קו אמין ומהיר מבחינת הנוסעים".

וכך קו 41 משרת תושבים מפ"ת שצריכים להגיע ללשכת הגיוס בתל השומר, לשיבא ולוולפסון, ופ"ת, עם 275 אלף תושבים, מגיעה לכ-100 אלף נסיעות אוטובוס ביום בשטחה. לתושבי קריית אונו הוא מעניק חיבור מהיר לקו האדום של הרכבת הקלה בפ"ת, וכך גם הם יכולים להגיע במהירות בחלק בתת קרקעי שלו גם בשעות העומס, לרכבת בסבידור או לנקודות עניין אחרות בת"א. השינויים התבצעו בגיבוי ראשי הערים השכנות, רמי גרינברג בפ"ת וישראל גל בקריית אונו, אבל גל שילם עליהם מחיר כבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

היום הנת"צ שחוצה את קריית אונו הוא תנאי בסיסי לנסיעות הקצרות מהעיר לרכבת הקלה. אבל כאשר נחנך לפני שנה, סלילתו עוררה ביקורת קשה מתושבי העיר שהתרגלו להשתמש ברכב הפרטי וזעמו על אובדן נתיב מבחינתם.

"אני הפסדתי את הבחירות בגלל הנת"צ", אומר גל בשיחה עם וואלה. "יש שני קווי רכבת קלה, האדום שכבר עובר בפתח תקווה, והסגול שיעבור מצד השני של העיר ליד אור יהודה, וצריך היה ליצור חיבור מהיר אליהם. קידמתי את הנת"צ בדיוק כמו שנלחמתי שיוקמו תחנות של המטרו בעתיד בעיר".

אתה דוגמא שאין תמיד שכר פוליטי לגילוי מנהיגות בתחום התחבורה.
"אני לא מתחרט, זה היה הדבר הנכון לעשות. אין אפשר לקיים עיר מצליחה בגוש דן בלי תחבורה ציבורית יעילה. אני נתקלתי בפופוליזם, ויכול להיות שאם הרכבת הקלה הייתה מתחילה לפעולה שנה קודם כמתוכנן, יותר תושבים היו מספיקים להתרשם שצדקתי במהלך הזה והיו נותנים לי עוד צ'אנס. אני גאה שהסתכלתי קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully