וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו בקופרה פורמנטור ולאון המחודשים: כבוד לנהגים

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 21:19

קופרה חגגה את שדרוג הדגמים הראשיים שלה בכביש הררי נידח, שנסגר במיוחד עבורנו. הכביש המתפתל היה זירה מצוינת לבחינת הקופרות, ותזכורת שיש מי שלא שכחו את ההנאה מנהיגה בעודם מטפסים לטפס במעלה שוק הרכב

קופרה פורמנטור 04. קופרה,
הרבה פיתולים עברנו ביום ההשקה, כאן עם פורמנטור VZ/קופרה
טבלה קופרה. רמי גלבוע, מערכת וואלה
טבלה קופרה/מערכת וואלה, רמי גלבוע
הייתי שבע רצון מהקצב עד שלפתע התחילה הלאון של Jordi להתרחק ממני. האם הוא החליט להראות לנו מה הוא יודע? אולי סיים שיחת טלפון? אולי נזכר רק עכשיו לשחרר את בלם היד?

בקילומטר הראשון עוד הצלחתי לשמור על טווח סביר מנהג הראלי Jordi gene, שהוביל את שיירתנו במעלה הכביש המתפתל. נהגנו בקופרות 2.0 TSI 333 כ"ס, המנוע ותיבת 7-ההילוכים שיתפו איתי פעולה, ההגה היה ישיר ועצבני, מצבCupra מנע רכינת מרכב מוגזמת. הייתי שבע רצון מהקצב עד שלפתע התחילה הלאון של Jordi להתרחק ממני. האם הוא החליט להראות לנו מה הוא יודע? אולי סיים שיחת טלפון? אולי נזכר רק עכשיו לשחרר את בלם היד?

כך או כך המשכנו לטוס במעלה האספלט המסתלסל, 4.2 קילומטרים שהיו פעם קטע דירוג בראלי חבל הבאסקים. הנהיגה נמשכה כחמש דקות בלבד אבל היא המחישה לי את רמת הריכוז הנדרשת מנהגי ראלי אמיתיים. על קו הסיום שאלתי את Jordi באיזה קצב הוא היה נוהג כאן, אלמלא נאלץ להוביל מאחוריו שיירת עיתונאים? "עם האוטו הזה כמו שהוא", ענה לי בחיוך, "הייתי נוהג כאן 25-30% מהר יותר. עם צמיגי סליקס, אולי 50-55% מהר יותר". ועם גרסת הראלי VZ-TCR הקשיתי ושאלתי? אההה, נאנח Jordi, אתה לא רוצה לדעת.

קופרה פורמנטור 08. קופרה,
אני מנסה לשווא, להיצמד עם הפורמנטור אל Jordi gene. אבל היה כייף גדול!/קופרה

השאלה היא לא פי כמה היה Jordi מהיר ממני, אלא מה זה אומר על הקופרות החדשות? אני חושב ששיגור כתבי רכב לקטע דירוג על כביש סגור לתנועה ציבורית, אומר הרבה על מחוייבותה של קופרה לשימור אופייה הספורטיבי. יש בהחלטה זה הפגנת ביטחון ביכולות הספורטיביות של המוצר הספרדי ואמנם, שתי הקופרות אותן בחנו - לאון ופורמנטור - לא איבדו דבר מאופיין הספורטיבי; הלאון משמרת באדיקות את ה-DNA הקלאסי של האצ'בק ספורטיבי קטן וממזר, כפי שהומצא על ידי הסבתא-רבא גולף GTI בשנות השבעים של המאה שעברה. גם הפורמנטור מפגין יכולות ספורטיביות מרשימות ביחס לקבוצת הקרוסאוברים אליה הוא משתייך אבל, הוא פחות ספורטיבי בגלל משקל וגובה גדולים יותר מאלה של הלאון.

קופרה לאון 03. קופרה,
חרטום הלאון נקי בעיצובו יותר מהפורמנטור, הרכב כולו קומפקטי ושרירי/קופרה
השינויים מתבטאים בעיקר בחרטום הקורץ לכיוון המראה החשמלי המציף את הכבישים. הספרדים טוענים שהחזית החדשה מעוצבת כחרטום כריש, אני לא בטוח שמבחינה זואולוגית ניתן להוכיח את הטענה

עיצוב: הקופרות המחודשות אינן שונות מאוד מאלה היוצאות - השינויים מתבטאים בעיקר בחרטום הקורץ לכיוון המראה החשמלי המציף את הכבישים. הספרדים טוענים שהחזית החדשה מעוצבת כחרטום כריש, אני לא בטוח שמבחינה זואולוגית ניתן להוכיח את הטענה. המעצבים שאפו להרחיק את קופרה ממותג האם סיאט ומכאן חרטום מחודד ונמוך יותר בלאון, המכיל כונס אוויר גדול ומאיים למראה. משני צידיו תאורות לד-מטריקס עם אלמנטים משולשים בולטים. גם לפורמנטור המחודש יש יחידות תאורה דומות אבל הוא גם מתהדר בשני כונסי אוויר כוחניים יותר, ובשני המקרים עבר הלוגו הנחושתי של קופרה למכסה המנוע עצמו. העיצוב המחודש מעניק לקופרות הופעה עדכנית ובוטה יותר, שתקסום לקהל צעיר.

האמת היא שלא קשה להתבלבל בין הלאון והפורמנטור הדומים מאוד זה לזה, למעט יתרון הגובה של הפורמנטור והחזית היותר מורכבת שלו. לאור זאת מוזרה העובדה שהמקום היחיד בו מופיע שם הדגם הוא כיתוב מיניאטורי המתחבא בתוך הפנסים האחוריים, סוג של הצטנעות יתר לא ברורה. הבדלים צנועים נוספים מופיעים באחורי הקופרות המתהדרות בפס תאורה לרוחב המרכב, הכולל לוגו מואר. לשני הדגמים ארבעה מפלטים מרשימים, אהבתי את המראה ואת הצליל.

קופרה לאון 13. קופרה,
לאון פלאג-אין. המשולשים ביחידות התאורה הם חלק מהשפה העיצובית החדשה/קופרה

הפורמנטור ממשיך להיות הדגם המוביל במכירות קופרה (בישראל נמכרו עד היום למעלה מ-5,700 פורמטורים), אבל לאון היא שומרת הגחלת הספורטיבית. משפחת לאון כוללת את הדגם המוכר לנו בארץ, אורכו 4.34 מטרים; לידו ניצב סטיישן Sportstourer שאורכו 4.66 מטרים. 32 הסנטימטרים התווספו לזנב המכונית, ובסיס הגלגלים לא השתנה. הארכת המרכב מוסיפה 90 ליטרים לנפח תא המטען, ו-150 קילוגרם למשקל העצמי של הסטיישן. זו עסקה לא רעה למי שמחפש תא מטען גדול יותר, או למי שרוצה Shooting Break ספורטיבי, כמו שהגרמנים והבריטים אוהבים. בישראל פחות אוהבים סטיישנים, ובכלל לא ברור אם ה- Sportstourer יגיע אלינו - למרות שהוא חמוש במנוע החזק ביותר בקבוצה.

ניתן לסכם שעיצוב הקופרות לא השתנה דרמטית אבל זוהי מתיחת פנים המרעננת את הקופרות אשר בינינו, גם בדור הקודם היו מאוד מיוחדות בעיצובן הספורטיבי. להשקה הגיעו הקופרות במבחר גוונים מתכתיים מעניינים ומקוריים, ברונזה, נחושת וכחול כהה בגימור מט; אני בטוח שבארץ תוכלו לקבל אותן גם באפור-עכבר משרדי, או לבן משעמם.

קופרה פורמנטור 10. קופרה,
תא הנוסעים מוקפד ומתוחכם למראה, עם עיטורי ברונזה בולטים. חסרו לי מתגים פיזיים להפעלת המזגן/קופרה

תא הנוסעים: תאי הנוסעים לא עברו שינויים מסיביים אבל הוכנסו בהם חומרים איכותיים יותר (חלקם ממוחזרים), ומושבי 'באקט' מעניקים תנוחה ואחיזה ספורטיבית. בולט לעין צג מולטימדיה שגדל ל-12.9 אינץ', באיכות מצוינת. צריך להתרגל למבנה הצג, ולהיעדר מתגים פיזיים בסביבו. לא אהבנו את הצורך לנבור בתפריטים, למרות שניכר מאמץ לפשט את התהליך. מערכת Sennheiser 12-רמקולים מעניקה צליל איכותי ואף מסייעת, אוי לאותה בושה, להגברת צליל המפלטים במצבי 'ספורט' ו'קופרה'.

מתגי ההתנעה ובחירת סגנון הנהיגה מותקנים על גלגל ההגה, נחמד. רמת האיבזור גבוהה והיא כוללת כניסה והתנעה ללא מפתח, מושבים חשמליים ומתחממים, משטח טעינה לנייד, גג שמש פנורמי עם וילון הצללה, ועוד. זהו תא נוסעים מפנק שאינו ממש פרימיום, אבל נעים ואיכותי מזה של המתחרים הישירים.

קופרה לאון 11. קופרה,
מושבים ה'באקט' תומכים היטב, מגיעים במבחר ריפודים - בד, עור, וחומרים ממוחזרים/קופרה
קופרה פורמנטור 14. קופרה,
הפורמנטור נועד לכבישים מתפתלים ומהירים, שם הוא יכול לממש את ביצועי המנוע ואת אחיזת הכביש המצויינת/קופרה
בעידן החשמלי 4.8 שניות מ-0 ל-100 אינן נתון עוצר נשימה. אבל הקופרות בשאיפה להשיג התנהגות מחודדת, קשר טוב יותר בין אדם למכונה, לא רק תאוצה ברוטאלית

ביצועי מנוע - פורמנטור VZ: כולנו מפנטזים על גרסאות VZ הספורטיביות אבל האמת היא, שכ-75 אחוזים מהפורמנטורים נמכרים בישראל עם מנוע ה-1.5 ליטר 150 כוח סוס; גרסה זו עולה 85 אלף שקלים פחות מ-VZ החזקה, היא נראית מצוין ואפילו קצת יותר נוחה, הודות לחישוקי 18 אינץ'. עם 8.9 שניות מאפס ל-100, ה-1.5 הרבה יותר איטית מה-VZ אבל לקוחות רבים בוחרים באופציה צנועה זאת. המארגנים לא טרחו להביא להשקה את ה-1.5 ליטר המסתפק ב-150 כ"ס, ובשידרוג מינורי של מערכת היברידית קלה.

אז יצאנו לדרך עם פורמנטור VZ TSI 2.0 ליטר, 4X4 ו-333 כוחות סוס; עם 4.8 שניות מאפס ל-100 זהו קרוסאובר מהיר חימה, המגיב בזריזות לכל לחיצה על הדוושה הימנית, מושך במעלה הסל"ד וממשיך להאיץ בנחישות גם ב-160 קמ"ש ואף הרבה יותר. בעידן החשמלי שבו מנסים יצרנים לגלח עשיריות שניה במיאוץ מ-0 ל-100, 4.8 שניות אינן נתון עוצר נשימה; אבל הקופרות אינן משתתפות בספרינט הזה אלא בשאיפה להשיג התנהגות כביש ספורטיבית מחודדת, קשר טוב יותר בין אדם למכונה, לא להציע רק תאוצה ברוטאלית.

התנהגות כביש ונוחות - פורמנטור VZ: כבישי ההשקה כללו קטעים הרריים בהם הזכיר לנו הפורמנטור שהוא אולי SUV כבד וגבוה (יחסית ל-לאון), אבל הוא לא איבד את ה-DNA של קופרה. לא תמצאו כאן את צלילות החרטום ורכינות המרכב המוגזמות של קרוסאוברים שגרתיים מאירופה והמזרח הרחוק, הפורמנטור הוא רכב מענג לידיים האוהבות שעשועי כביש.

מתג הצמוד לגלגל ההגה מאפשר בחירה בין סגנונות נהיגה מ'שגרתי' ל'ספורטיבי', עם מצב 'קופרה' בו משתחררים כל השדים; תיבת ההילוכים מושכת לכיוון האדום, המתלים מתקשחים עוד יותר, וצליל המנוע מוגבר - זה נשמע לא רע, אבל עדיין סינטתי ורועש מדי לפרקים. ניתן להחליש את צליל הרמקולים, ולשנות פרמטרים נוספים. לא הספקנו להתעסק בכוונונים אלה, וגם לא במצב 'דריפט' האמור להקל על שעשועי זנב עבור מי שרוצה.

אחיזת הכביש משובחת ביותר ובלמיAkebono אופציונאליים נושכים היטב באספלט. צמיגי ה-245/40R19 אינם מספקים נוחות נסיעה מלאה, בעיקר במצב 'קופרה' המקשיח את הבולמים האדפטיביים. בדרך כלל אני מתנגד לאופנת הצמיגים נמוכי החתך אבל במקרה של הקופרה בעלת הנטיות הספורטיביות, קל יותר לקבל אותם.

מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטונומית ושמירת מסלול, בקרת שיוט אדפטיבית המסתייעת במערכת הניווט לזיהוי צמתות וכיכרות, זיהוי כלי רכב בשטח מת, ואם כל זה לא מספיק - יש גם 7 כריות אוויר.

קופרה לאון סטיישן 02. קופרה,
לצערנו, ה-Sportstourer לא יגיע לארץ. ארוך ושימושי מהלאון הרגילה, ויש לו את מנוע 333 כ"ס החזק ביותר/קופרה

ביצועי מנוע - לאון 1.5 eHybrid נטען: מסיבה לא ברורה, מנוע ה-333 כ"ס מוצע רק בלאון Sportstourer, הארוך וכבד מהלאון הקצר. זה חבל מכיוון שמי שרוצה לנהוג בהאצ'בק קטן ועצבני היה שמח לקבל את המנוע הכי חזק, במרכב הכי קל. כפרס תנחומים יוכלו שוחרי הביצועים לקבל את הלאון עם בנזין 2.0 ליטר בהספק מכובד של 300 כ"ס ו-40 קג"מ, המספיק ל-5.7 שניות מאפס ל-100, עד 250 קמ"ש.

בהשקה נהגנו בגרסה ההיברידית-נטענת בעלת 272 כוח סוס ו-40 קג"מ, הנזקקת ל-7.1 שניות להשלמת המאוץ ל-100 קמ"ש (עד 230 קמ"ש). אין פה מכת תאוצה 'חשמלית' אבל הלאון ההיברידית זריזה ומגיבה היטב, הדחף החשמלי נותן תחושה מיידית ורציפה בהאצות. סוללה בנפח 19.7 קווט"ש מעניקה טווח חשמלי טהור עד 100 קילומטרים, המספיק לרוב המנהלות היומיות. יש גם גרסה היברידית חלשה יותר בהספק 204 כ"ס, בשלב זה לא ידוע איזו מהגרסאות תגיע לישראל.

קופרה לאון 12. קופרה,
פסי תאורה אחוריים מבליטים את לוגו החברה. כאן, לאון פלאג אין/קופרה
מה שיותר חשוב מנתוני התאוצה היא התנהגות הכביש המדויקת של הלאון. הופתענו לגלות 'לחימת הגה' משמעותית תחת תאוצות חזקות

התנהגות כביש ונוחות - לאון 1.5 פלאג אין: מה שיותר חשוב מנתוני התאוצה היא התנהגות הכביש המדויקת של הלאון. עם צמיגי 235/35R19 ספורטיביים ומתלים הדוקים היא צוללת לפניות בשקיקה, שומרת על רכינת מרכב מינימלית, ומעניקה תאוצות מצויינות לקראת הפנייה הבאה. דיפרנציאל קדמי ננעל מאפשר האצה חזקה גם בעיצומה של פנייה חדה. תכונות אלה מתחברות לתנוחת ישיבה נמוכה, כמצופה מרכב ספורטיבי. הופתענו לגלות 'לחימת הגה' משמעותית תחת תאוצות חזקות. נוחות הנסיעה טובה במהירויות גבוהות, אבל קופצנית על אספלט עירוני שבור. לתחושתנו, הלאון פלאג אין נוחה יותר מגרסת הבנזין, מן הסתם בגלל משקלו של הסוללה הנטענת.

קןפרה לאון 01. קופרה,
קןפרה לאון 01/קופרה

הספרדים מכריזים שהלאון היא 'האריה החזק ביותר בג'ונגל' וגם אם איני מסכים לגמרי עם קביעה ציורית זו, אני שמח לפרגן לקופרה על ששימרו באדיקות את ה-DNA של גולף GTI הקדמונית: קטנה, חזקה, משעשעת. הלאון אהובה מאוד על נהגים צעירים אם כי רבים מהם קונים בעיקר את גרסת 1.5 ליטר הזולה יחסית.

קופרה פורמנטור 06. קופרה,
הפורמנטור ימשיך להוביל את המכירות, מעצם העובדה שהוא קרוסאובר. אני דווקא מעדיף את הלאון, טהורה וספורטיבית יותר/קופרה
אנו שמחים לראות יצרן המניף את דגל התשוקה המוטורית ומאפשר לנו ליהנות מחדוות הנהיגה גם כאשר מותגים אחרים שנשאו בעבר את דגל ההנאה מנהיגה, פונים לכיוונים אחרים

השורה התחתונה: מחירי הקופרות החדשות עוד לא פורסמו, אבל סביר להניח שהם יהיו קצת יותר גבוהים מהמחירים הנוכחיים, ובמספרים: פורמנטור 1.5 ליטר עולה היום 185 אלף שקלים, היברידי 239 אלף שקלים, פורמנטור VZ 300 כ"ס עולה היום 270 אלף שקלים. אלו לא מחירים עממיים אבל הם לא הרבה יותר גבוהים ממחירי קרוסאוברים בעלי מפרט טכני דומה, שאין להם את הכריזמה והיכולת הספורטיבית של קופרה פורמנטור.

הדגם היוצא של לאון עולה 177 אלף שקלים לגרסת ה-150 כ"ס, 250 אלף לגרסת VZ בהספק 300 כ"ס. אלו מחירי קופרה ולאון היוצאים, ויש לשער שהדגמים החדשים יעלו יותר - בגלל שיפורים בתא הנוסעים והמולטימדיה, מנועים חזקים יותר, אינפלציה וכיו"ב. אספקות ראשונות יגיעו בתחילת 2025.

הפורמנטור והלאון לוגמי הבנזין הם החריגים בהיצע ההולך ומתחשמל של קופרה. יש בשוק מכוניות זולות ונגישות יותר, אבל לעתים קרובות הן נטולות זהות מוטורית, יעילות אך משעממות לפרקים. אנו שמחים לראות יצרן המניף את דגל התשוקה המוטורית ומאפשר לנו ליהנות מחדוות הנהיגה גם בשוק היוקרה הצעירה, וכאשר מותגים אחרים שנשאו בעבר את דגל ההנאה מנהיגה, פונים לכיוונים אחרים.

קופרה לאון 17. רמי גלבוע,
צבעתי את הבית בגוון שיתאים לג'אנטים שלי/רמי גלבוע

על הצד הטכני: קופרה פורמנטור 2.0 ליטר TSI

מנוע: בנזין טורבו מוגדש 1,984 סמ"ק
הספק מרבי (כ"ס): 333/5,600
מומנט מרבי (קג"מ): 42/2,100
תיבת הילוכים, הנעה: כפולת מצמדים DSG 7-הילוכים, הנעה כפולה

ממדים:
אורך (מטר):
4.45
רוחב (מטר): 1.84
גובה (מטר): 1.51
בסיס גלגלים (מטר): 2.68
תא מטען (ליטר): 420
צמיגים: 245/40R19 או 245/45R18
משקל עצמי (ק"ג): 1,641 (כולל נהג)

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות):
4.8
מהירות מרבית (קמ"ש): 250
אחריות יצרן: שנתיים בלי הגבלת ק"מ. אופציה להרחבה ל-3 שנים עד 100,000 ק"מ

על הצד הטכני: קופרה לאון 2.0 ליטר TSI

מנוע: בנזין טורבו מוגדש 1,984 סמ"ק
הספק מרבי (כ"ס): 300/5,300
מומנט מרבי (קג"מ): 40/2,000
תיבת הילוכים, הנעה: כפולת מצמדים DSG 7-הילוכים, הנעה כפולה

ממדים:
אורך (מטר): 4.40
רוחב (מטר): 1.80
גובה (מטר): 144.5
בסיס גלגלים (מטר): 2.88
תא מטען (ליטר): 380
צמיגים: 235/35R19 או 225/40R18
משקל עצמי (ק"ג): 1,496 (כולל נהג)

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות): 5.7
מהירות מרבית (קמ"ש): 250
אחריות יצרן: שנתיים בלי הגבלת ק"מ. אופציה להרחבה ל-3 שנים עד 100,000 ק"מ

הכתב היה אורח קופרה בספרד

  • עוד באותו נושא:
  • קופרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully