וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לרדאר אישרה הכנסת מהפכה משפטית לנהגים. ואלה הסכנות

עודכן לאחרונה: 8.7.2024 / 17:44

ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית העברת רבות מעבירות התנועה לידי בית דין מנהלי, שיפסוק ללא זימון שוטרים ומומחים, יבחן רק אם המקרה טופל לפי הנהלים ויגדיל דרמטית את שלילת הרשיונות

דיון בוועדת הכלכלה ברפורמה באכיפת עבירות תנועה. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
הדיון היום. ח"כ דוד ביטן ואנשי הוועדה משועשעים/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת
אם כיום משפט תעבורה כולל זימון השוטר שנתן את הדוח ואפשרות לחקור אותו, בבית המשפט המנהלי הדיין יתמקד בבחינת התיק מהזווית המנהלתית, ולא בעצם האשמה בביצוע העבירה

יש לכם רישיון נהיגה? ועדת הכלכלה, בראשות היו"ר דוד ביטן (הליכוד) הגדילה היום דרמטית את הסיכוי שתאבדו אותו בשנים הבאות לאחר תשלום קנסות יקרים. זאת עם אישורה לקריאה שנייה ושלישית של הקמת בתי משפט מנהליים לעבירות תעבורה, והפיכת עבירות תנועה רבות לקנסות מנהליים.

הצעת החוק שיזם עוד ח"כ גדעון סער (הימין הממלכתי) נועדה במקור להקל על העומס בבתי הדין לתעבורה, באמצעות הפיכת עבירות פלילות קלות ופשוטות להוכחה, כמו נהיגה ללא רשיון או ביטוח, עבירות שדינן עד 4 נקודות חובה, להפרות מנהלתיות. אולם הצעת החוק שאישרה ועדת הכלכלה מעבירה לאותו מסלול גם עבירות חמורות יותר כמו אי עצירה בעצור, או נהיגה במהירות מופרזת, עם קנס מירבי של 1,500 שקל.

אם כיום משפט על עבירות כאלה כולל זימון של השוטר שנתן את הדוח ואפשרות לנהג ולעורך דינו לחקור את השוטר על דוכן העדים, בבית המשפט המנהלי זה כבר לא יתאפשר. זאת משום שהדיין המנהלי יתמקד בבחינת התיק מהזווית המנהלתית, ולא בעצם האשמה בביצוע העבירה.

זאת למרות שבשנים האחרונות חשפו דיונים בבתי המשפט לתעבורה כשלים באמצעי אכיפה מרכזיים של המשטרה, כמו הינשוף לאיתור נהגים שיכורים ומצלמות ה-א3 לאיתור מי שנוהגים במהירות מופרזת. בבתי המשפט המנהליים פשוט לא יהיו דיונים מהסוג הזה.

לפי דרישת ח"כ ביטן הצהירו באוצר כי יממנו תוספת של 6 שופטים לבתי הדין לתעבורה, מהם ארבעה כבר השנה. אולם הדבר אינו חלק מהחוק שתאשר הכנסת, ולא מן הנמנע שימוסמס בהמשך בנימוק של מצוקה תקציבית גדולה בגלל המלחמה. יצוין כי עלות החוק היא 15 מיליון שקל בשנה, מה שהיה מאפשר הוספת 15 שופטים לבתי הדין לתעבורה, בעיקר בפריפריה שם רוב המחסור ושיפוט הנהגים ללא הפגיעה בזכויותיהם שתגרום הרפורמה.

בנוסף התחייב משרד התחבורה כי נהגים שיבצעו עבירת תנועה ויקבלו ניקוד בגינה, ולא יבצעו את אותה העבירה במהלך שנה לאחר מכן יזכו להפחתת חצי ממספר הנקודות.

רשיון נהיגה חדש. משרד התחבורה,
רשיון נהיגה. מה שהחל כרפורמה לעבירות של נהיגה ללא רשיון התפתח לטיפול בעבירות חמורות ומורכבות יותר/משרד התחבורה
חברות הקורקינטים דרשו לבטל את הסעיף שקובע שדוח לכלי עסקי יהיה גבוה פי 4 מהרגיל, וירד לסכום המקורי רק אם יוסב על שם רוכב כדי שזה יענש בעצמו בנקודות חובה ואולי אף שלילה, כמו רוכב על כלי בבעלותו. במשרד המשפטים התנגדו

חברות הקורקינטים, שלא תמיד מתאמצות למנוע מלקוחותיהן להשתולל בכבישים ועל המדרכות ולסכן הולכי רגל ורוכבים נורמטיבים, דרשו לבטל את הסעיף שקובע שדוח שינתן לכלי עסקי יהיה גבוה פי 4 מהרגיל, וירד לסכום המקורי רק אם יוסב על שם רוכב. ללא הסבה ניתן לשלמו מבלי שהרוכב ייענש בעצמו, בקבלת ניקודות חובה וסכנה לרשיונו, בניגוד למי שרוכב על כלי שבבעלותו.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, ציינה כי הממשלה מתנגדת לשינוי, והסבירה כי החברות יוכלו להגיש השגה ועד שהיא לא תתברר לא יחויבו לשלם את הקנס. היו"ר ביטן אמר כי חברי הוועדה לא השתכנעו מההסבר הזה, ולכן ביקש כי שר התחבורה והבטיחות הדרכים, בהסכמת שר המשפטים, בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי ובאישור הוועדה, יהיה רשאי לקבוע מקרים שבהם הקנס יהיה פחות מפי 4.

בנוסף נקבע כי ההצעה לא תיכנס לתוקף עד שלא תותקן שיטת הניקוד בהתאם לדרישת הוועדה. תקנות ראשונות לשינוי שיטת הניקוד יובאו לוועדה תוך שנה מיום התחילה.

עוד נקבע כי נהג שיואשם בביצוע אותה עבירה בפעם הרביעית, והקנס עליה הוא 500 שקל ומעלה, יקבל קנס כפול.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
לא הופיעו לדיון החשוב: חברי הכנסת דן אילון, ששון גואטה ומשה פסל (הליכוד), אברהם בצלאל וסימון מושיאשוולי (ש"ס), אליהו ברוכי (יהדות התורה), זאב אלקין (הימין הממלכתי), בועז טופורובסקי ורון כץ (יש עתיד) אביגדול ליברמן (ישראל ביתנו) ואלון שוסטר (המחנה הממלכתי)

הצעת החוק תיכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ושר המשפטים יהיה רשאי לדחות את התחילה בשתי תקופות נוספות של עד חצי שנה כל אחת, באישור הוועדה, אם שוכנע שלא הושלמה היערכות ליישום. ההצעה תיכנס לתוקף בהדרגה, בחצי השנה הראשונה מכניסת החוק לתוקף תתבצע האכיפה המנהלית על עבירות תנועה קלות, שהקנס בגינן בין הוא 100 עד 500 שקלים, ולאחר חצי שנה תחל אכיפה מנהלית גם על העבירות החמורות יותר שהקנס עליהן הוא 750 עד 1500 שקלים.

יצוין כי הצעת החוק הדרמטית אושרה בקולותיהם של שני ח"כים בלבד: היו"ר ביטן וח"כ שלום דנינו (הליכוד), ובהתנגדות ח"כ עופר כסיף (חד"ש).

לא טרחו להופיע לדיון החשוב: חברי הכנסת דן אילון, ששון גואטה ומשה פסל (הליכוד), אברהם בצלאל וסימון מושיאשוולי (ש"ס), אליהו ברוכי (יהדות התורה), זאב אלקין (הימין הממלכתי), בועז טופורובסקי ורון כץ (יש עתיד) אביגדול ליברמן (ישראל ביתנו) ואלון שוסטר (המחנה הממלכתי).

מצלמת מהירות. Shutterstock, עיבוד תמונה
מצלמת מהירות. הכשלים שלה לא היו נחשפים בבית דין מנהלתי לתעבורה/עיבוד תמונה, Shutterstock
עו"ד תומר גונן: "בזמן שהמדינה במלחמה חברי הכנסת אישרו רפורמה משפטית דרקונית שלא תאפשר יותר לאזרחים להגן על חפותם בבית המשפט לתעבורה בעבירות קנס תוך פגיעה אנושה בזכות שלהם"

"בזמן שהמדינה עסוקה במלחמה חברי הכנסת בקואליציה אישרו רפורמה משפטית דרקונית שלא תאפשר יותר לאזרחים להגן על חפותם בבית המשפט לתעבורה בעבירות קנס תוך פגיעה אנושה בזכות שלהם", אמר לוואלה רכב עו"ד תומר גונן, מבכירי עורכי הדין בתחום התעבורה ומי שמוביל את המאבק המשפטי נגד מצלמות הא3.

לדבריו, "אזרח שיקבל דו"ח תנועה מסוג ברירת קנס, לא יועל יותר לבקש להישפט בגינה אלה הוא ידרש לכתוב מכתב באתר מכוון ושם לא יבדקו העובדות אלא הדו"ח יבחן במשקפיים מנהליות כלומר האם יש עילה מנהלית לבטל את הדו"ח כיוון שחזקה שמה שרשם השוטר נכון. המשמעות שהנקודות יצטברו לנהגים בעיקר לאלו שנמצאים הרבה על הכבישים כמו נהגים מקצועיים והם לא יכולו לנהל שום דיון בבית משפט לתעבורה גם כאשר הם חפים מכל אשמה".

עו"ד גונן מזהיר כי "המשמעותית היא שיכולת הגישה של אזרח לערכאות משפטיות תיחסם, אנשים מעוטי יכולת שמתקשים בגישה למחשבים כמו תושבי הפריפריה המפונים עכשיו, המגזר הערבי, חרדים יתקשו להגיש ערעור מכוון. הפגיעה האמיתית תהיה בהצטברות נקודות מהירה, ללא יכול ערעור, הגעה לשלילות רישיון של עשרות אלפי נהגים בשנה עקב צבירת נקודות שלא ניתן לערער עליהן ועקב כך מניעת כיסוי ביטוחי בכל מקרה שנהג קיבל התליית רישיון עקב אי קבלת עידכון על קורס נהיגה מונעת למשל. עיקר הפגיעה תהיה בנהגים המקצועיים ובחברות ההובלה, והיא תהדהד עוד שנים רבות עם נזקים כלכלים עצומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully