וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסוי חוזר: 2,000 שקל מהמדינה אם תפסיקו לנסוע בשעות העומס

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 13:39

שלב נוסף בניסוי "דרך ערך" שבודק את השפעת תגמול כספי על שינוי הרגלי הנסיעה לעבודה. מי יכול להשתתף, מי לא ומתי תראו את הכסף

עומסי תנועה כבדים בצפון ת"א בעקבות פיצוץ צינור מים/טל אנגלנדר

מוכנים להשאיר את האוטו בבית ולנסוע לעבודה בדרכים אחרות? המדינה שוב בודקת כמה כסף ישכנע אתכם לעשות את השינוי.

השלב השני של ניסוי "דרך ערך" יוצא לדרך, במימון משרדי התחבורה והאוצר, ובביצוע חברת נתיבי איילון וחברת פוינטר. 10,000 איש יוכל לקבל עד 2,000 שקל מהמדינה, אם יוכיחו שינויים בהרגלי הנסיעה שלהם.

בחלק הראשון של הניסוי, שהסתיים בסוף שנת 2023, השתתפו גם כן כ-10,000 מתנדבים. הניסוי הוכיח שינויים גדולים בדפוסי הנסיעה המשתתפים, בהדרגה תוך התייצבות לאחר 10 שבועות.

עומסי תנועה במרכז הארץ בערב פסח, 15 באפריל 2022. ראובן קסטרו
יותר מ-20 מיליון שקל הוקצו לניסוי, בזמן שגביית אגרות גודש במרכז מ-2026 צפויה להידחות/ראובן קסטרו

המשתתפים הפחיתו את כמות הנסיעות הרכב הפרטי, או שהזיזו אותן לשעות פחות עמוסות. לפי נתיבי איילון הניסוי הוכיח שאפשר להוריד כ-10% מהנסיעות בשעות העומס, כאשר הנהגים שהפחיתו הכי הרבה את נסיעותיהם היו נהגים שהייתה להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית והרגלי נסיעה גמישים, ושתרמו יותר לגודש טרם קבלת התמריצים.

כעת יוצא לדרך שלב נוסף. ברכב של כל משתתף יותקן ציוד של פוינטר לתיעוד הנסיעות. במשך 6-9 חודשים יתבצע מעקב אחר הרגלי הנסיעה, ואז במשך 6 חודשים נוספים יקבלו המשתמשים תמריצים לשינוי שלהם. כל קבוצת משתתפים תחויב ב"תעריפים" שונים לנסיעה בשעות העומס, שירדו מתקציב ה-2,000 שקל, ולראשונה גם תקציב לנסיעות בתחבורה הציבורית. עוד שינוי: הפעם תוגבל ההשתתפות רק לתושבי המרכז, מתוך הבנה שהם עיקר הנוסעים בשעות העומס בגוש דן, ולא הבאים מחוצה לו. נדרשים נהגים ונהגות שמבצעים לפחות 2 נסיעות בגוש דן בשבוע, ובעלי טלפון חכם.

התיעוד מתבצע אוטומטית, כאשר רק בסיום ימלאו המשתתפים שאלונים מפורטים יותר ובו יתבקשו לתאר באילו אמצעים אלטרנטיביים השתמשו, כמו נסיעה באופניים.

מסקנות השלב הראשון היו אחת ההצדקות של משרדי האוצר והתחבורה להביא לאישור גביית אגרות גודש מנהגים בגוש דן מ-2026, כפי שנגבות במטרופולינים גדולים בחו"ל. בינתיים מעכבת שרת התחבורה מירי רגב את המהלך, מבלי להביא להחלטת ממשלה לביטולו, אולם באוצר מנסים לקדמו בעצמם תוך דילוג על משרד התחבורה.

הניסוי מלווה מלווה על-ידי פרופ' איתי אטר וד"ר עדי שני מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, ובשיתוף בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד. ההרשמה היא באתר נתיבי איילון ובאתר המיזם, דרך ערך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully