וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נרצח האיש שהציל את רולס רויס?

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 22:04

ב-1998 רכשה ב.מ.וו את יצרנית הרכב המוערכת בעולם, ובגלל מהלך של פולקסווגן נאלצה להקים אותה מחדש, כולל דגמים חדשים לגמרי. איאן קמרון הוזעק להבטיח שהרוח של רולס רויס תישמר. החשוד ברצח: גנב רכב

איאן קמרון, מעצב רולס רויס. רולס רויס,
אימן קמרון ופסלון רוח האקסטזה/רולס רויס

יש מעט מאוד מעצבי רכב שהשפיעו על מותג רכב שלם. ויש עוד פחות שהזדמן להם לברוא אחד מחדש. רק שאיאן קמרון הוזמן להמציא חדש לא פחות מאשר את רולס רויס, אחד ממותגי הרכב המוערכים והוותיקים בעולם. השבוע, קצת יותר מעשור לאחר שפרש, נדקר בביתו בבוואריה.

קמרון (74) סיים ללמוד ברויאל קולג' אוף ארט, אחד מבתי הספר הבולטים בעולם לעיצוב רכב. הוא עבר לאיטליה, עבד בפיניפארינה ובגיל 31 מונה למעצב הראשי של איווקו. אבל עיצוב משאיות לא היה משאת חייו.

ב-1992 עבר לב.מ.וו בתפקיד נחות של מנהל סטודיו העיצוב החיצוני של היצרן הבווארי. אבל הוא התבלט כאשר נטל חלק בעיצוב ה-Z8 המיתולגית והדור הרביעי של סדרה 3. ואז שינתה פולקסווגן את חייו שוב.

ב-1998 הוציא תאגיד הנשק הבריטי ויקרס את רולס רויס למכירה. רולס רויס הוקמה ב-1904, השתלטה על בנטלי ב-1931, ושרדה בזכות מוניטין חסר תחרות של איכות, עיצוב ושירות. ויקרס, שיצרנית הרכב התגלגלה לידיו בגלל חטיבת מנועי הסילון שלה, שפוצלה ממנה במהלך השנים, הוציאה אותה למכרז.

דגמי רולס רויס פאנטום וגוסט. רולס רויס,
דגמי פאנטום וגוסט שעיצב קמרון/רולס רויס

ב.מ.וו הציעה 340 מיליון ליש"ט תמורתה. קבוצת פולקסווגן הגדולה והעשירה, בשיא תקופת ההתפשטות שהוביל היו"ר פרדיננד פיאך, נכדו של פרדיננד פורשה, הציעה 430 מיליון ליש"ט וזכתה.

אבל לב.מ.וו היה טריק אחד בשרוול. גם לה הייתה חטיבת מנועי סילון שהפכה לחברה נפרדת, שהיו לה קשרים עסקיים עם רולס רויס מנועי מטוסים. ובגלל הסכמים היסטוריים, נקבע שהזכויות לשם ולסמל שייכים לחברת התעופה, ולא חברת הרכב.

רולס רויס מנועי מטוסים הודיעה לפולקסווגן: אולי רכשתם מפעל פעיל, אבל אין לכם אישור להשתמש בשמות רולס רויס ובנטלי. בפולקסווגן חישבו מסלול מחדש והסכימו לעסקה משולבת: היא קיבלה את הזכויות, מכרה לב.מ.וו ב-40 מיליון ליש"ט את שמה של רולס רויס, ונשארה עם בנטלי בלבד, והמפעל המשותף בקרו. נקבע שעד 2003 היא תמשיך לייצר דגמי רולס רויס, ואז תחליף אותה ב.מ.וו שתצטרך לבנות מפעל חדש ולתכנן סדרת דגמים חדשה לגמרי שתישא את פסלון רוח האקסטזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רולס רויס פאנטום. רולס רויס,
הפאנטום של קמרון מובילה מסע של דגמי רולס רויס בלונדון/רולס רויס

זה היה הרגע של קמרון באמת להיכנס להיסטוריה. עם כל הרגישויות ההיסטוריות, היה ברור לב.מ.וו שאת רולס רויס החדשה צריך לעצב בריטי. הפאנטום והגוסט שעיצב, כולל בגרסאות קופה וקבריולה לראשונה, היו שילוב מוצלח בין ישן לחדש, שאפשר למיתוס לשרוד גם כשמתחת לעיצוב שלו שולבו יותר ויותר רכיבים גרמניים.

באותו זמן ניסתה מרצדס שחששה להישאר מאחור בקרב מותגי העל להחיות את מייבך עם דגם מקורי, ניסיון שנכשל מסחרית והשאיר את המותג היום כסוג של רמת גימור עליונה בדגמי החברה משטוטגרט.

"הפאנטום, איך שלא תחשבו עליו, הוא בהחלט לא ב.מ.וו. אם אתם רוצים מטבח - תחשבו על ספקי המטבח הגרמניים הסופר-טכניים האלה. זאת מייבאך. אבל אם אתה רוצה מכונית שאתה יכול ליהנות ממנה כל יום, ולנסוע הכי חלק שיש למונטה קרלו, קנה פאנטום", אמר אז קמרון בראיון לשבועון הרכב הבריטי אוטוקאר.

ב-2012, כאשר רולס רויס התבססה מחדש, פרש קמרון. מאז התגורר עם רעייתו ורנה בגרמניה. ורנה הצליחה להימלט כאשר השניים הותקפו ביום שישי שעבר, בידי אדם שהמשטרה המקומית מעריכה שביקש לשדוד את אוסף המכוניות הקלאסיות שלהם. עכשיו מתנהל מצוד אחריו.

מנכ"ל רולס-רויס, כריס בראונרידג', כתב בעמוד הלינקידאין שלו, כי "איאן מילא תפקיד משמעותי בעיצוב רולס-רויס מאז שנרכשה בידי ב.מ.וו ועברה לביתה בגודווד, מערב סאסקס. במהלך כהונתו הוביל איאן את צוות העיצוב של כל דגמי משפחת פאנטום וגוסט, ויצר מכוניות עכשוויות לחלוטין שנותרו מחוברות לשושלת העיצוב של המותג. מחשבותיי עם משפחתו וחבריו של איאן בתקופה קשה זו".

  • עוד באותו נושא:
  • רולס רויס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully