וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המהלך הזה יעזור למנוע גניבות אופניים חשמליים?

21.7.2024 / 16:00

מראשית אוגוסט חובה להתקין לוחית רישוי לכל קורקינט ואופניים חשמליים. הזדמנות לעצור את גניבת הכלים שמגלגלת כ-100 מיליון שקלים בשנה, אולם מומחים מביעים ספק לגבי האפקטיביות. וגם: זהירות מחאפרים

בווידאו:שריפה כתוצאה מטעינה של אופניים חשמליים, כוכב יעקב, 30 ביוני 2024/דוברות כב"ה

ב-1 באוגוסט תיכנס לתוקף החובה להתקין לוחית זיהוי על קורקינטים חשמליים ועל אופניים חשמליים, במסגרתה יידרשו כ-250 אלף בעלי הכלים לבצע הליך רישום באתר של משרד התחבורה ולגשת עם הכלי לאחת מנקודות ההטבעה שפרוסות ברחבי הארץ, על מנת להתקין את לוחית הרישוי.

בהתאם למדיניות שנקבעה, מה-1.8, יושת קנס בגובה 100 שקל על מי שלא יירשם במאגר ויתקין לוחית רישוי, אולם החל מאוגוסט 2025, גובה הקנס יזנק ל-750 שקלים, עם מתן אפשרות להגשת בקשה להישפט. מטרתה של החובה כפולה: לאפשר אכיפה יעילה על עבירות תנועה, אך גם לצמצם את היקף תופעת גניבת האופניים והקורקינטים החשמליים, שמתורגם לנזק כספי שמוערך בסכום שחוצה את רף 100 מיליון שקלים בשנה.

מסקר שערכה חברת איתוראן באמצעות מכון 'גיאוקרטוגרפיה', עולה כי ל־28% מבעלי האופניים והקורקינטים החשמליים נגנב הכלי לפחות פעם אחת, ל־5% הכלי נגנב פעמיים, ל־4% שלוש פעמיים, ול־1% הכלי נגנב יותר משלוש פעמים. באזור תל אביב, ל־75% ממחזיקי האופניים והקורקינטים החשמליים נגנב הכלי שלוש פעמים. על פי ממצאי הסקר, שנערך לפני כשנתיים, בכל 18 דקות נגנבים אופניים או קורקינט בתל אביב יפו.

בשאר הערים בארץ, המספרים נמוכים יותר, אולם ההסבר לכך טמון גם במספר הכלים הקטן יחסית. "אני מכיר 'בני טובים', בחורים צעירים שלא מהססים לרכוש אופניים חשמליים גנובים. זה בין המוצרים היחידים שהגניבה שלהם לא נתפסת כעבירה חמורה. יש כאן תהליך של נרמול", מציין הקרמינולוג דור רוזנבאום. לדבריו, "אל נא נרמה את עצמנו, את הביקוש לכלים חשמליים מתדלקים עשרות אלפי אזרחים שלא אכפת להם לעשות שימוש ברכוש גנוב".

האם אכיפת התקנה תביא לשינוי המיוחל ותקטין משמעותית את היקפה של התופעה? "זה צעד מבורך אולם אין די בו. חייבת להיות מדיניות ענישה מחמירה מצד בתי המשפט לעבירה של גניבת אופניים לצד אכיפה קפדנית של החוק, הן מצד המשטרה והן מצד הפיקוח העירוני", מציין גורם בכיר באגף הפיקוח העירוני של רשות מקומית גדולה. לדבריו, "נכון להיום, השוט לא ממש מאיים על הגנבים. ימים יגידו אם הסיכון להשאיר את האופניים ברחוב ירד".

סוללת אופניים חשמליים. ShutterStock
נרמול של תופעה בזויה/ShutterStock

ובינתיים, מתברר כי קיים סיכון נוסף: על אף ההוראות המדויקות בתקנה שמחייבות את בעל הכלי להגיע עימו לאחת מנקודות ההטבעה המורשות לצורך אימות מספר השלדה או המספר הסידורי, המציאות מלמדת כי בחודשים האחרונים נכנסו לשוק לא מעט גורמים לא מורשים, שמציעים לציבור בעלי הכלים להשלים את מלוא התהליך באינטרנט באופן מקוצר, ללא כל צורך להגיע עם האופניים או הקורקינט לתחנת התקנה מוסדרת, כך שהלוחית תישלח אליהם בדואר.

"כל תהליך אחר, שמבוצע בידי גורמים שאינם מורשים, המציעים מכירת לוחיות באינטרנט כולל משלוח עד הבית, או איסוף מהאוניברסיטה - אינו עומד בדרישות החוק וחושף את בעלי הכלי לכדי סיכונים משמעותיים", מציין גורם בכיר בענף התחבורה.

לדבריו, לזיהוי אופניים או קורקינט באמצעות לוחית יש משמעות משפטית כבדה. במקרה בו יעשה בה שימוש לרעה, תוך ביצוע עבירה או פשע, הדבר יכול לסבך את בעלי הכלי ולחשוף אותו להליכים פליליים ואזרחיים, שבסופם, בנוסף לרישום פלילי, הוא עלול למצוא את עצמו משלם גם פיצויים בהיקף כספי גדול מאוד ולכן חובה להגיע עם הקורקינט/אופניים חשמליים למכון רישוי להטבעה כחוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
לא להתפתות/שחר כלב

עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני נזיקין ותעבורה, מסביר כי על ציבור הרוכבים להבין לעומק את ההשלכות הכלכליות והמשפטיות של אי עמידה במלוא החובות שנקבעו בנוגע להתקנת לוחית רישוי לקורקינט ולאופניים חשמליים: "מעבר לעובדה כי בעל הכלי עלול לגלות כי סכום הכסף ששילם, ירד לטמיון והוא יידרש לשלם פעם נוספת על מנת להשלים התהליך כנדרש, הוא חושף את עצמו לכדי מצב בו גורם כלשהוא יעשה שימוש עברייני בלוחית, וזו כבר בעיה שיכולה לסבך אותו כהוגן".

כך למשל, הוא מסביר כי במקרה בו אותו כלי יהיה מעורב בתאונת פגע וברח: "בעליו החוקי של האופניים או הקורקינט החשמלי עלול להיות חשוד בביצוע עבירה חמורה. ההוכחה כי לא שהה בזירת התאונה עשויה להיות מטלה מורכבת במקרים מסוימים, זאת כמובן לצד אי הנעימות שכרוכה בחקירת משטרה".

בנוסף, במקרה בו בוצעה עבירת תנועה, הדו"ח ישלח לבעליו הרשום של הכלי, בהתאם ללוחית הרישוי שצולמה ע"י השוטר, הפקח או במצלמה של נהג כלשהו. "נניח שאותו רוכב חצה את הצומת באור אדום ואילץ רכב אחר לסטות ולפגוע ברכב נוסף, כך שבמצטבר - הוא גרם ברשלנותו לנזקים שמגיעים לסכום של 100 אלף שקלים. חברות הביטוח שמבטחות את הרכבים ישלמו בגין התיקון אולם בשלב הבא, הן תגשנה תביעה כנגד בעל הכלי, בהתאם למספר שמוטבע על לוחית הרישוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully