וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היצרניות חוסכות בצמיג רזרבי, ומסכנות את חייכם. כך תתמודדו

קינן כהן, אודי עציון

עודכן לאחרונה: 21.8.2024 / 10:41

התקנה מסכנת החיים, הרווח של היצרניות ואיך אתם יכולים להתמודד איתם? יותר ויותר חשמליות והיברידיות מגיעות ללא גלגל רזרבי, ותוקעות אתכם בדרך בגלל תקר. כמה יעלה לכם צמיג נוסף ומה למדו בעמותת ידידים מקריאות נהגים שנתקעו

צמיג מנוקב. ברידג'סטון,
ערכות התיקון לא יעילות במקרה של פגיעה בדופן או משהו שהוא יותר חור קטן/ברידג'סטון

זה תמיד יקרה כשתמהרו לפגישה, בדרך לחתונה, כאשר כל המשפחה במכונית ותא המטען עמוס ביותר מדי ציוד שלקחתם לטיול, אבל למה ללכת רחוק - גם לקבל טלפון מהבן או הבת שתקועים בדרך מהצפון באמצע הלילה עם פנצ'ר זו לא בדיוק שיחה מאראלה של מפעל הפיס.

אז עוצרים בצד, במקום בטוח, מפעילים אורות מצוקה, שמים אפוד ומשולש, פותחים את תא המטען ומגלים ש... אופס - אין גלגל חלופי. כל מה שנמצא שם זו מין קופסה עם כבל משונה. ברוכים הבאים לעידן החדש בו היצרניות מוכרות לכם מכוניות בלי גלגל חלופי רק כי זה משתלם להן, הן יכולות והמדינה משתפת עם זה פעולה.

יונדאי איוניק 6 מול טסלה מודל 3 LR. קינן כהן
עם ההצלחה המטאורית הגיעה גם ההבנה שצריך לדאוג לגלגל חלופי בעת הצורך/קינן כהן
למכונית יש ערכת ניפוח ולא גלגל חלופי, אבל ב-60-70% מהמקרים הערכה לא עוזרת

הקופסה הזו שאתם מביטים בה, היא ערכת הניפוח שאמורה להחזיר אתכם לנסיעה ומחליפה את הגלגל החלופי שהתרגלתם למצוא שם. לעיתים מדובר בערכת לסתימת החור וניפוח אוויר, לעיתים מדובר בחומר נוזלי המוחדר לגלגל דרך פיית מילוי האוויר (וונטיל) בלחץ אוויר ממיכל, הנוזל הופך לג'לי או מתמצק ולמעשה אוטם את הגלגל מבפנים.

הסידור הזה מתאפשר בישראל מאז שנת 2004 אז שונתה תקנה 365 לתקנות התעבורה כך שבתוספת אליה פוטרת המדינה מחובת נשיאת גלגל חלופי מכוניות שבהן מותקנים צמיגים המאפשרים לנסוע גם כאשר הם ריקים מאוויר (ראן-פלאט) או בעל מדחס המתאים למילוי אוויר וערכה לסתימת דליפות.

הסיבה לפטור הזה היא מעבר של יותר ויותר יצרניות, באישור הרשויות באירופה, לשימוש בסוג פתרון כזה במקום גלגל חלופי מלא או חלקי. הסיבה - כספית בעיקרה, אבל מסתתרת תחת אמתלה שיווקית או אקולוגית. הראשונה היא שגלגל חלופי תופס מקום בתא המטען ופינוי שלו משם משפר את השימושיות. במקרה של מכוניות היברידיות, היברידיות נטענות או חשמליות מלאות המקום הזה משמש את הסוללה או חלק מהמארז שלה. הטענה האקולוגית - ערכת החלפת הגלגל על הצמיג וכלי הנהג עשויה לשקול בין 13 ל-18 ק"ג בהתאם לגודל הצמיג וסוג החישוק - ברגע שאלו מוסרים מהמכונית היא קלה יותר ולכן צורכת פחות דלק ומזהמת פחות. במקרה של חשמלית, היא תוכל להוסיף טווח לנסיעה. מקסים לא?

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
ערכת החלפת צמיג אוניברסלית לחשמליות. באדיבות המצולמים
ערכת החלפה לחשמליות. חישוק אוניברסלי שלמעשה מתאים לכל רכב בעל כל מרווח ברגים/באדיבות המצולמים

"זה מתחיל בערך לפני שנתיים, כאשר יותר ויותר טסלות כבר נמצאות על הכבישים בכמויות ונוסעות לאילת", מספר גיא מנשקו מצמיגי מנשקו באשדוד על המקרים בהם הוא נתקל ובתפוצה רחבה במקרה של היצרנית החשמלית האמריקנית שדגמיה מגיעים ללא גלגל חלופי ועם ערכת ניפוח בלבד.

"בטסלה יש שילוב של משקל גבוה וצמיגים בחתך נמוך, הצמיג עצמו פגיע ובגלל המשקל כל פנצ'ר מוביל ישר להרס של הצמיג. משפחה שירדה לאילת עם המכונית נתקלת בפנצ'ר. למכונית יש ערכת ניפוח ולא גלגל חלופי, אבל ב-60-70% מהמקרים הערכה לא עוזרת. הם ממתינים לגרר שמגיע אחרי כמה שעות של המתנה, מבט אחד במכונית והנהג מבהיר שהוא לא מוכן לגרור אותה מכיוון שאין לו מתקן הרמה מתאים. גרר נוסף יוצא לדרך, שוב כמה שעות המתנה וגם הוא מגיע ולא מסוגל להעביר את המכונית באמצעות הגרר שלו. בשלב זה המשפחה נשברת, כבר אין מזגן והם ממשיכים לאילת במונית כאשר הרכב ממתין לגרר מתאים".

הסיפור הזה יכול לקרות גם במכונית אחרת והוא גם לא חייב להיות כרוך בהגעה לחופשה באיחור של 8 שעות, הוא יכול להיות גם בן כמה דקות כדי להיגמר בצורה טרגית בה מכונית נעצרת בשולי הדרך ללא יכולת לתקן את הפנצ'ר, חושפת את הנוסעים בה לסכנת תאונה. אגב, במקרה כזה הטלפון הראשון שלכם הוא למשטרה על מנת שתגיע לדאוג לבטיחותכם, והוא צריך להתבצע אחרי שיצאתם מהאוטו והתרחקתם למקום בטוח שאינו צמוד לכביש.

כאמור טסלה היא לא החשמלית היחידה שמגיעה ללא גלגל חלופי גם ב-BYD אטו 3, רב המכר הסיני המקומי, בדגמי איוניק 5 ו-6 של יונדאי לא תמצאו אחד, כמו גם באורה, בקיה נירו החשמלי (בהיברידי דווקא יש) ועוד. למעשה שתי החשמליות הנפוצות יחסית שמציעות גלגל חלופי בתא המטען הן ג'ילי גיאומטרי C ו-MG ZS. אבל אלו לא רק חשמליות, גם בטויוטה קורולה או יונדאי קונה ההיברידיות לא תמצאו גלגל כזה והן ממש לא היחידות או יוצאת הדופן.

גלגל חלופי בטסלה. באדיבות המצולמים
טסלה מודל 3 עם התקן קיבוע לגלגל החלופי/באדיבות המצולמים

מנשקו, כבר הפך לסוג של גורו מקומי בכל הקשור לצמיגים לחשמליות בכלל ולמכוניות טסלה בפרט. מתוך שיטוט בקבוצות של בעלי טסלה, לא אחת עולה שהוא הכתובת הראשונה אליה מפנים לסוגיות שקשורות להחלפת צמיגים. העובדה שהוא ממוקם בסמוך לנמל בו מקבלים את המכוניות ושהוא היה מהראשונים להצטייד בתותבי הגומי הייעודיים להרמת המכונית - בהחלט לא הזיקו.

בהמשך, ככל שסוגיית הצמיגים במכוניות החשמליות הפכה לקריטית יותר ויותר, גיא, יזמים נוספים ורשתות כמו אייס ואוטו דיפו להציע ערכות החלפת גלגל כמוצר "אפטר מרקט". אלו מתחילים בגלגלים קטנים (בייגלה) בקוטר 16 אינץ' שאינם מתאימים לכל רכב בשל מרווחי הברגים השונים ומחירם כ-1,000 שקלים. ומסתיימים במוצרי קצה שמצוידים ב-10 חורים בעלי תבריגים שונים ומאפשרים התאמה לכל מרווח ברגים וסוגי הברגה של אומי הגלגל. וכשרוכשים צמיג רזרבי לרכב שאינו מצויד באחד, צריך גם ג'ק הרמה ומפתח ברגים שחסרים גם הם ברכב.

גיא מעריך שבשנה וחצי האחרונות נמכרו כבר כ-2,000 יחידות מהערכה שהוא מייבא וכוללת מלבד הגלגל גם מגבה המתאים למשקלי מכוניות חשמליות, ידית ראצ'ט, מפתח גלגלים ובמקרה של טסלה, גם תותב גומי מתאים להרמת המכונית. מחיר הערכה הוא 1,700 שקל, המחיר הגבוה ביותר שמצאנו היה באייס, שם נמכרת ערכה דומה ב-2,190 שקלים.

החלפת צמיג. ShutterStock
אירוע פשוט של החלפת גלגל עשוי להפוך למסובך הרבה יותר/ShutterStock

השוק גם מציע פתרונות פשוטים וזולים הרבה יותר, החל בלקנות צמיג משומש על חישוק פח המתאים למידות הגלגלים למקרה חירום, יחד עם ג'ק ומפתח גלגלים זה סיפור של כ-600 שקלים לכל היותר, אם כי יש לוודא שחישוק הפח תקין במקרה של פירוקיה ואין בריחת אוויר ממנו.

פתרון מהיר נוסף הם ברגי סיליקון שאחרי החדרה שלהם בהברגה ובלחץ לצמיג וניפוח (באמצעות קומפרסור או מיכל אוויר דחוס) הופכים לחלק מהצמיג. כמו גלגל קומפקטי - גם פה התיקון הוא רק עד הגעה לפנצ'ריה. המחיר הוא שקלים בודדים ליחידה באלי אקספרס, אבל אתם מוזמנים לקנות אותם בקצת יותר כסף באתר של עמותת "ידידים" ולעזור לחבורה הנפלאה הזו. על פתרון התולעים כדאי מאוד לוותר, הוא אכן מתאים לנסיעת שטח, כזו שאינה מהירה וביצוע לא נכון של החדרת התולעת עשוי להביא לפליטה שלה וקריעה של הצמיג. תולעים גם אסורות רשמית בשימוש לפי תקנות משרד התחבורה, שמתיר שימוש בברגי סיליקון.

מתנדב ארגון ידידים. צילום באדיבות ארגון ידידים,
מתנדבי ארגון ידידים, יעזבו הכל באמצע היום ויבואו לעזור/צילום באדיבות ארגון ידידים

אנשים טובים באמצע הדרך

לרובכם המוחלט יש במסגרת ביטוח הרכב גם שירותי דרך, זמני ההמתנה להם נעים בין שעתיים לנצח ועד מענה טלפוני במשרד לבטחון פנים. ומעבר לזמן, בחלק מהמקרים, התקלות בהם נתקלים בדרך אינן כאלו המכוסות באמצעות השירות הזה. בדיוק לפינה הזו נכנס ארגון המתנדבים "ידידים" לסיוע לנהגים במצוקה.

יהודה שאואט, מנהל סיירת ירושלים בידידים: "נכון שצמיג נוסף ברגע שאין לו מקום ייעודי ברכב לוקח מקום בתא המטען. אז אפשר להשאיר בבית ולקחת רק בנסיעות חשובות, ארוכות, עם המשפחה לחופשה. אפשר גם להשאיר בבית ולשלוח מישהו שיביא לך בעת הצורך, כשפנצ'ריות סגורות. גם אם יסכימו לבוא לפתוח במיוחד עבורך הן יקחו על זה 800 שקל".

לדבריו, "אפשר לרכוש חישוק ולפעמים גם צמיג משומש לצורך הזה בפירוקיות. חישוק יעלה כ-200 שקל, וידעו לשדך לך אחד מתאים לרכב שלך עם מספר הברגים והמרווח הנכון ביניהם. צמיג במצב טוב מרכב שירד מהכביש יכול גם לשמש כצמיג ספייר שייקח אתכם למקום מבטחים שבו תוכלו לרכוש אחד חדש".

ישראל אלמסי, מנכ"ל ידידים, אומר ש"אנחנו בהחלט מרגישים את הנושא בקריאות, וזה גם חייב אותנו לשנות את הפעילות שלנו. יצרנו תחנות צמיגים באזורים קריטיים, בערבה, במצפה רמון ובואך אילת, שבהן אנחנו יכולים להשאיל צמיג חילופי, שומרים שם מידות מתאימות לכלי הרכב הנפוצים שאין להם צמיג ספייר".

פתרון אחר הוא קבוצות עזרה הדדית בין בעלי מכוניות נטולות צמיג. לטסלה יש כבר אחת כזאת שהקים מנשקו, ובה חברים בעלי טסלות עם התקן הגלגל החלופי שאותו הוא מוכר. במקרה שבו הוא מקבל קריאה או שומע על בעל טסלה תקוע עם פנצ'ר הוא "מעיר" את הקבוצה ומחבר בין הנהג התקוע לבעל טסלה עם גלגל חלופי שנמצא בקרבת מקום. הגלגל מותקן והרכב יכול להמשיך בדרכו לתיקון הצמיג, ומוחזר אחר כך לבעליו.

7 בקשות סליחה של יצרניות הרכב. ShutterStock, ShutterStock
גלגל חלופי קטן, מוגבל למהירות של עד 80 קמ"ש ומהווה פתרון זמני בלבד/ShutterStock, ShutterStock

ההפקרה מדינתית, האחריות אישית

המכוניות שלנו מתחדשות כל הזמן, מוסיפות טכנולוגיה, משנות מערכות הנעה - אבל הצמיגים שלנו עדיין אלו שנמצאים במגע עם שלל תלאי הדרך. לפגוש חתיכת ברזל על הכביש הוא אירוע שיכול להגיע באותה סבירות לנהג במאזדה 323 בת 25 או ביונדאי איוניק 5 חדשה - אחד מהם עלול למצוא את עצמו תקוע בצד הדרך הרבה יותר מדי זמן.

והשאלה "כמה פעמים נתקלתם בפנצ'ר בשנים האחרונות" פחות רלוונטית, רובנו המוחלט גם לא מעורבים בתאונות דרכים על בסיס קבוע ובכל זאת לא נוותר על כריות אוויר וחגורות בטיחות. ובמקרה של פנצ'ר עליו ערכת התיקון לא יכולה להתגבר או קרע בדופן הצמיג שלגביו היא כלל לא רלוונטית - העמידה בצד הדרך של כביש מהיר בשעות הלילה עשויה להסתיים בתאונה ולהיות מסוכנת לא פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully