וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הון שלטון: נתיבי האגרה ימשיכו לעשות כסף על חשבון סיכון חיי הרוכבים?

עודכן לאחרונה: 22.8.2024 / 13:45

בעוד על תרומתם של כלים דו גלגליים להפחתת העומס בכבישים אין וויכוח, את האפשרות לעשות זאת בביטחון כנראה לא כולם מבינים. האם הפעם יהיה שינוי?

הנתיב המהיר נפתח - הפקק בכניסה לת"א נשאר. אבי כהן
הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב/אבי כהן

משרד התחבורה פרסם לאחרונה את טויטת תקנות הנתיבים המהירים, אלו האמורים להיחנך במהלך שנת 2025. נתיבים אלו יאפשרו להשאיר את כלי הרכב הפרטיים במתחמי חניה ענקים בנים עשרות אלפי מקומות חניה ולהמשיך לגוש דן באמצעות מערכי הסעה חינמיים, כמו הנתיב המהיר הכביש 1 מכיוון נתב"ג ומודיעין. הנתיבים המהירים החדשים יובילו משפיים מצפון על כביש 2, מאיזור כפר קאסם-ראש העין ממזרח על כביש 5 ומאיזור ראשון לציון על נתיבי איילון מדרום.

אולם מי שלא מופיעה בתקנות היא התייחסות לכלים דו גלגליים באירוע הנתיבים המהירים. לאור כך פנה איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי ליועצת המשפטית של משרד התחבורה על מנת שתושלם הסדרה ארצית של נסיעת כלי רכב דו גלגליים בנתיבים מהירים ונתיבי תחבורה ציבורית.

הדמייה: מתחם הנתיבים המהירים בכביש 5. באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו,
הדמיה של מתחם הנתיבים המהירים מכביש 5/באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו

ראשון הנתיבים המהירים בישראל, זה הממוקם בסמוך לנתב"ג על כביש 1 חגג זה מכבר בר מצווה ובהחלט נחשב להצלחה, יעידו על כך מגרשי החניה המלאים בהם משאירים המשתמשים בשירות השאטלים או התחבורה הציבורית - אבל ברשלנות וטפשות - לא רכבת, למרות שהיא עוברת בצמוד.

הפורמט פשוט ומוכר אבל נחזור עליו ליתר ביטחון - מדובר בתפיסה בה מעודדים את הנוסעים לאיזורי המטרופולין גוש דן להשאיר את כלי הרכב הפרטיים שלהם בחניוני ענק מחוץ למרכז ומשם להמשיך באמצעות הסעות היוצאות בפרקי זמן של כחמש דקות למרכזי התעסוקה או באמצעות קווי אוטובוס. במקביל, מאפשר הנתיב נסיעה בתשלום, כמו כביש אגרה לאלו המוכנים לשלם. התעריפים משתנים בהתאם לגודש התנועה הכללי, החל משקלים בודדים ועד לעשרות שקלים כאשר התעריף המקסימלי עומד על 105 שקלים. כמו כן פטורים מתשלום הם נכים ומי שנוסעים ברכב ובו 4 נוסעים בשעות העומס או 3 שלא בשעות העומס.

אופנועים לעומת זאת, אינם פטורים מאגרה, אבל התעריף שלהם הוא מחצית מהסכום. זאת אגב בניגוד להחלטה המקורית של ועדת הכנסת בנושא. למה? תשובה אחת היא "ככה" והתשובה השנייה היא כי את כל תפעול המתחם והשאטלים ממנים אלו העושים שימוש בתשלום בנתיב המהיר - תשלום שהולך לחברה פרטית, עסק, שהיא מפעילת הנתיב כמו במקרה של כביש 6, מכירים עסק שיוותר על הכנסות?

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
עומסי תנועה במרכז הארץ בערב פסח, 15 באפריל 2022. ראובן קסטרו
החיסכון בזמן והפחתת התאונות יעלו על ההכנסות מהנתיבים טוענים באיגוד/ראובן קסטרו

בבקשה שהוגשה על ידי האיגוד טוענים כי הליך אישור נסיעת כלי רכב דו גלגליים בנתיבי תחבורה ציבורית החל כבר לפני 8 שנים. אישור שלטענתם קיים במדינות רבות בעולם, ומכל מקום מחקר שערך משרד התחבורה עצמו באמצעות הטכניון מצא כי שילוב כלים דו גלגליים לא מעכב את הנסיעה בנתיב התחבורה הציבורית. הוא כן מפחית משמעותית את החיכוך והסיכון הנוצרים מנסיעת כלים דו גלגליים בין כלי הרכב בנתיבים האחרים בכביש וכמובן על השול, ובכך מעודד שימוש בכלים שמסייעים להפחית עומסי תנועה וחנייה.

ואכן, בשנים 2021 ו-2022 הוצבו תמרורים המתירים בחלק מהמקומות נסיעה של כלים דו גלגליים בנתיבי תחבורה ציבורית. אולם לא במהלך גורף או כולל למרות יתרונותיו וגם תוך התרת הסמכות לאפשר או לאסור נסיעת דו גלגלי בתחומי הרשויות המקומיות לאותן רשויות (כפי שמקובל בעולם).

מבדיקה שערכנו עולה כי המדיניות שונה בין הארצות השונות ובכל מקרה, פטור גורף הינו החריג. כך למשל בבריטניה המאפשרת לרשויות המקומיות לקבוע מדיניות שימוש דו גלגלי בנתיבי התחבורה הציבורית. בצרפת גם בתוך פריז עצמה יש תקנות המשתנות בין איזורים שונים של העיר. בגרמניה וספרד למשל, השימוש בנתיבי תחבורה ציבורית אסור לכלים דו גלגליים.

לטענת האיגוד, ישראל שונה בשל המבנה הצפוף של מטרופולין גוש דן המאופיין במספר ערים נפרדות מצד אחד אבל בעלות רצף תחבורתי מצד שני, החלטה עצמאית של כל עיר עשויה ליצור מצב מבלבל ואף מסוכן.

בהתייחס לנתיבים המהירים החדשים, מבקשים באיגוד לאשר באופן גורף, מוסדר וארצי את נסיעת הכלים הדו גלגליים בנתיבי התחבורה הציבורית והנתיבים רבי התפוסה, וכן לפטור את רוכבי הדו גלגלי מאגרות וחיובים בשימוש בנתיבים המהירים. לטענתם, החיסכון למשק כתוצאה מהפחתת עומסי התנועה וצמצום התאונות יעלה על ההכנסות מחיוב בתשלום האגרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully