וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיא של 47 נהגים צעירים הרוגים, רגב מקצרת את לימודי הנהיגה

עודכן לאחרונה: 22.8.2024 / 10:28

שרת התחבורה מקדמת הפחתת מינימום השיעורים לטסט מ-28 ל-22 ולבטל את הטסט הפנימי. רגב לא הציגה חוות דעת מקצועית שתומכת בכך ובעמותת אור ירוק מזהירים: "מהלך לא שקוף וחסר אחריות שיהיה בכייה לדורות"

מירי רגב שרת התחבורה בזירת תאונת דרכים. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מירי רגב שרת התחבורה בזירת תאונת דרכים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים
במשרד התחבורה טוענים שבאירופה מספר השיעורים המינימלי נמוך בהרבה, אבל שם הם מתבצעים במתכונת של מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), עם הרצאות ונהיגות בסימולטורים. משרד התחבורה הכריז בעבר על העתקת מתכונת המל"נים לישראל, אבל נתקע ביישום וביטל את המהלך

שרת התחבורה מירי רגב, שמשוועת לאהדה ציבורית מאז תחקיר היהלומים של רביב דרוקר אודות ניהולה המוטה פוליטית את המשרד, חשפה אתמול רפורמה שאמורה להקל את הציבור ולהפחית את יוקר המחייה. מדובר בקיצור מספר שיעורי הנהיגה המינימלי לפני הגשת תלמיד לטסט מ-28 ל-22 שיעורים ללומדים על מכונית אוטומטית, מי שמהווים כיום 90% מהתלמידים.

במה שנראה כמענה לביקורת הצפויה על המהלך מצד מורי הנהיגה, מבקשת רגב לבטל באותה הזדמנות את הטסט הפנימי, המבחן המקובל לפני ביצוע הטסט הממשלתי. ביטול הטסט הפנימי, שנתפס אצל התלמידים והוריהם כשיעור נהיגה מיותר המעלה את הוצאותיהם, אמור לזכות אותה באהדה ציבורית ולהפוך ביקורת מצד המורים לכזאת שתיתפס כנגועה באינטרס אישי.

במשרד התחבורה טוענים שבאירופה מספר השיעורים המינימלי נמוך בהרבה, אבל שם מתבצעים השיעורים במתכונת של מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), שאליהם מגיעים תלמידי הנהיגה להרצאות עיוניות, יוצאים מהם לשיעורים מעשיים ובחלקם מבצעים נהיגות בסימולטורים. משרד התחבורה הכריז בעבר על העתקת מתכונת המל"נים ללימודי נהיגה בארץ, אבל נתקע ביישום שלה וביטל אותה.

מכוניות ללימוד נהיגה. יונתן זינדל, פלאש 90
רכבים ללימוד נהיגה/פלאש 90, יונתן זינדל
מנכ"ל אור ירוק יניב יעקב: "במקום לחזק ולשפר את תהליך הכשרת הנהגים הצעירים דווקא בוחרים לפגוע בו. יש להציג את המחקרים או הנתונים עליהם נשען הצעד המסוכן הזה שעלול לעלות בחיי אדם וטוב תעשה השרה אם תעצור ותבחן אותו מחדש"

רגב טענה שלמהלך קדמה עבודת מטה, שאותה היא לא מציגה לציבור, ומציינת כי המהלך ידרוש את אישור הרלב"ד. זה יהיה מבחן עמוד שידרה ויושרה מקצועית ליו"ר הרלב"ד שמינתה, ניצב בדימוס יורם הלוי, והמנכ"ל המיועד גילי כהן, כיום סמנכ"ל השירות במשרד התחבורה.

אנשי המקצוע ברשות מקדמים בשנים האחרונות רפורמה בלימודי הרכיבה על אופנועים וקטנועים, ועשו מאמץ רב לשלב את חומר הלימודים הדרוש ב-28 שיעורים, כדי שלא להאריך ולייקר את ההכשרה. משרד התחבורה לא שינה את מתכונת לימודי הנהיגה כבר עשרות שנים, ולא ברור כיצד יוכל לעשות זאת תוך קיצור מספר השיעורים.

ספק אם ברלב"ד יוכלו לתמוך במהלך על רקע הזינוק במספר הנהגים הצעירים ההרוגים. לפי נתוני עמותת אור ירוק, 47 נהגים צעירים עד גיל 24 נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 לעומת 27 נהגים צעירים שנהרגו בתאונות דרכים בתאריך המקביל בשנת 2023 - זינוק של 75%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. למעשה מספר הנהגים הצעירים ההרוגים השנה כבר עבר את מספר ההרוגים ב-2023 כולה, שעמד על 43 צעירים וצעירות. נהגים צעירים מהווים 15% מבעלי הרישיונות, אבל השנה הם כמעט 19% מההרוגים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2024 היא הקטלנית ביותר מזה כשני עשורים, כאשר 47 נהגים צעירים קיפחו את חייהם בתאונות דרכים מתחילת השנה. מצופה היה כי אנשי המקצוע במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתכנסו ותכנית חירום תצא לדרך. אבל קורה דבר הפוך: במקום לחזק ולשפר את תהליך הכשרת הנהגים הצעירים דווקא בוחרים לפגוע בו. במקום לייצר דור נהגים איכותי ומקצועי גורמים לצעירים ללמוד פחות, לנהוג פחות ולהתנסות פחות בכביש. התוצאה עלולה להיות הרת אסון ובכיה לדורות. לא ברור על מה מסתמכים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים שהביאה אותם להחלטה, כל תהליך פגיעה וקיצור שיעורי לימוד הנהיגה חייבים להיות שקופים לציבור. יש להציג את המחקרים או הנתונים עליהם נשען הצעד המסוכן הזה. מדובר במהלך חסר אחריות שעלול לעלות בחיי אדם וטוב תעשה השרה אם תעצור ותבחן אותו מחדש".

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
נוהל של  משרד התחבורה שמתיר הגשה לטסט אחרי 20 שיעורים רק לתלמידים מצטיינים. משרד הרישוי, אתר רשמי
חשיפה: היום מותר להגיש לטסט אחרי 20 שיעורים רק תלמידים מצטיינים. אז כולם יגשעו מעכשיו ב-22 שיעורים?/אתר רשמי, משרד הרישוי
משה נקש, מדריך נהיגה ותיק: "למורי הנהיגה יש 52 מטרות לימוד שקבע משרד הרישוי והם בקושי מספיקים את כולן ב-28 שיעורים. איך יספיקו ב-22 שיעורים?

ההצעה להפחית את מספר השיעורים ל-22, מגיעה כאשר בתקנות משרד התחבורה כבר יש אפשרות למורים להגיש תלמידים מצטיינים לטסט כבר אחרי 20 שיעורים, עניין שמתבצע במקרים נדירים, עבור תלמידים מצטיינים במיוחד. לפי הוראת נוהל 3.96, הדבר אפשרי עם המנהל המקצועי של בית הספר ללימוד נהיגה קבע שהתלמיד כשיר למבחן. אם התקנה החדשה תבטל את הקיימת, מדובר בפגיעה בתלמידים, לא שיפור תנאים, ובכל מקרה לא ברור איך עוברים ב-20 שיעורים במקרים יוצאי דופן ל-22 לכולם.

משה נקש, מורה ותיק ללימודי נהיגה ומי שמנהל קבוצת העשרה ל-700 מורי נהיגה, אומר כי "למורה לנהיגה יש 52 מטרות לימוד שהגדיר משרד הרישוי, שבקושי נכנסות ב-28 שיעורים. איך יכנסו ב-22? היום רק 32% מהתלמידים עוברים בטסט ראשון, אם הם יגיעו פחות מנוסים, אחוז הכישלונות ימריא, והם יצטרכו עוד שיעורים וטסטים. לא היה כאן חסכון גדול, רק צעד מסוכן מאוד לבטיחות בתעבורה".

אבי גולן, יו"ר מורי הנהיגה: העלויות לתלמידים לא רק שלא יקטנו אלא יעלו. כמות הכישלונות תעלה וכל טסט עולה נטו כ-600 שקל, מחיר האגרה, רכב המבחן ושיעור הנהיגה שלפני. לכן מורי הנהיגה לא יפגעו ההחלטה, סביר להניח שלהיפך"

הטסט הפנימי נתפס כאמור כהוצאה מיותרת בלימודי הנהיגה, למרות שהוא נמשך כמו שיעור ומחירו זהה. "זה אמצעי סינון חשוב לתלמידים", אומר מורה ותיק לנהיגה, "שמסייע בצבירת ניסיון ובהתכוננות למבחן המעשי. אני ער לזה שמיעוט מבין המורים הפכו את זה למסחרה, עושים מבחן של 10 דקות ולוקחים מחיר של שיעור מלא. אפשר לחייב לצלם גם את הטסט הפנימי כמו את הטסט הממשלתי, המצלמות ממילא מותקנות ברכב, כדי למנוע את הדברים האלה. ביטולו הוא לא הפתרון".

אבי גולן, יו"ר הארגון הארצי של מורי הנהיגה, אומר כי "אני מברך את שרת התחבורה על הניסיון למצוא דרך לסייע לתלמידים. אולם במקרה זה יצא שכרו בהפסדו. העלויות לתלמידים לא רק שלא יקטנו אלא יעלו. כמות הכישלונות תעלה וכל טסט עולה נטו כ-600 שקל, מחיר האגרה, רכב המבחן ושיעור הנהיגה שלפני. לכן מורי הנהיגה לא יפגעו ההחלטה, סביר להניח שלהיפך. כארגון עבדנו שנים בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, שהוכיח את עצמו והביא להפרטת מבחני הנהיגה העיוניים והמעשיים ועוד שורת הצלחות שחסכה המון לתלמידי הנהיגה. חבל שמקבלים החלטה נמהרת ללא שיתוף מקצועי שתברר מהר מאוד כלא מועילה לתלמיד מכל בחינה כלכלית ובטיחותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully