וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהיום חייבים לוחית רישוי לכלים חשמליים: איך מנפיקים ופאשלת האכיפה

עודכן לאחרונה: 1.9.2024 / 14:33

גם אחרי הכנה של שנה משרדי הממשלה לא הצליחו להעניק לפקחי העיריות סמכות אכיפה על הרוכבים. אבל להולכי רגל שנפגעים מהקורקינטים והאופניים המשתוללים, יש סוף סוף נשק נגדם

גיא הוכמן בקמפיין למען רישום קורקינטים ואופניים חשמליים/הרלב"ד

עשרה חודשים אחרי שאושרה בכנסת נכנסה הבוקר לתוקף התקנה המחייבת בעלי קורקינטים ואופניים חשמליים לצייד אותם בלוחית רישוי. מדובר בצעד חשוב שנועד להסדיר את הכאוס שהפך את המרחב העירוני בחלק מערי המרכז למסוכן להולכי רגל, אבל מבוצע ברשלנות, לאחר שכבר עוכב שנים בידי משרד התחבורה.

מועד תחילת האכיפה נגד רוכבים שלא הצטיידו בלוחית רישוי שהיה במקור ה-1 לאוגוסט, נדחה בחודש. למרות שהכנסת אישרה את החוק לאחר דיונים של חודשים עוד בדצמבר, משרדי התחבורה והמשפטים עדיין לא הגישו לאישור הכנסת את התקנות שיאפשרו לפקחי הרשויות המקומיות לאכוף את התקנה, שתאפשר סוף סוף זיהוי של הכלים כמו של מכוניות וקטנועים, על מנת שאפשר יהיה לזהות רוכבים משתוללים, שפוגעים ומסכנים הולכי רגל, רוכבים אחרים ונהגים, ולהענישם.

לפני נתוני משרד התחבורה כ-100 אלף רוכבים כבר נרשמו להנפקת לוחית רישוי, כשליש ממספר הכלים המוערך שנמצא בשימוש בארץ. זאת בשל חוסר המודעות של חלק מהרוכבים לתקנה החדשה, אבל גם מתוך הבנה שכרגע האכיפה של התקנה החדשה תהיה מזערית, תלויה ביכולתה של משטרת ישראל לעשות זאת, בין שלל תפקידיה והמחסור הקבוע בכוח אדם, שבולט עוד יותר בתחום התנועה.

השתוללות רוכבי קורקינטים חשמליים בתל אביב

תיעוד: רוכבי קורקינט חשמלי מתעלמים מהחוק/צילום: באדיבות עמותת "אור ירוק", עריכה: ניב פוקס

מי חייב בלוחית רישוי?
כל מי שמחזיק באופניים או בקורקינטים חשמליים, כולל כלים שמשמשים לטיולים, וכולל כלים בעלי ארבעה גלגלים שסווגו בחוק ככאלה, כמו איזי ריידר ו-Mia.

מדוע החוק חשוב?
הכלים החשמליים הפכו בשנים האחרונות לשמישים ביותר בכבישי ישראל, כבר לא רק בתל אביב ובמרכז, בזכות היתרונות הרבים הגלומים בהם. מדובר בכלי רכב זולים, נגישים, סביבתיים ומהירים, בייחוד במדינה בעלת תחבורה ציבורית מוגבלת, שאינה פועלת בסופי שבוע, ועומסי תנועה הולכים וגדלים. אך מהעבר השני, השימוש בהם מוביל לתאונות, פציעות ואסונות רבים. לפי נתוני מכון גרטנר, מרכז המחקר של מערכת הבריאות, כ-100 הולכי רגל נפצעו קשה ואושפזו לאחר פגיעה מכלים חשמליים, ועוד מאות אושפזו עם רמות פגיעה קלות יותר. אלפים רק נפלו מהפגיעה, ועד שקמו נמלטו הרוכבים, כשללא לוחית רישוי על הכלי שלהם אין דרך לאתרם.

איך ניתן להנפיק את לוחית הרישוי?
עו"ד עומר חרל"פ, מומחה לדיני ביטוח, רשלנות ונזיקין, במשרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושות', מסביר כי על מנפיק הלוחית להיות מעל גיל 16, ולאחר שעבר מבחן תיאוריה שבעקבותיו מתבצע רישום באתר משרד התחבורה. עבור הרישום יש להצטייד במספר הסידורי הייחודי של הכלי, כמו מספר שלדה של רכב, בדרך כלל באורך של 16-18 תווים, ורשום על גבי מדבקה בתחתית הכלי, או חרוט עליה, או על הכידון. בעלי הכלי יקבל מספר ייחודי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, ועם רישום זה אמור הרוכב להגיע לעמדת הנפקה של לוחית רישוי כדי להסדיר את רישוי הרכב.

לוחית הרישוי היא אישית לרוכב, ואפשר יהיה להעבירו מכלי לכלי. בעל הכלי יהיה חייב לדווח על העברת הבעלות על הכלי למשרד התחבורה, או על גניבה שלו, כדי שלא ימצא את עצמו נאשם בעבירות תנועה שביצע אדם אחר. כדי לדווח על גניבה יש צורך באישור על הגשת תלונה למשטרה. העיקר: מרגע הרכבת הלוחית בעליה הוא האחראי לעבירות תנועה שמבצע הכלי.
כמה עולה להנפיק לוחית רישוי?

הרישום עצמו מתבצע ללא תשלום, אבל הלוחית, ביחד עם מתקן שנושא אותה ואפשר לחבר לכלי החשמלי העירוני, עולים אצל המתקינים בין 59 ל-150 שקלים.

מה הקנס על אי התקנת לוחית רישוי?
בשלב הראשון הקנסות ינתנו באופן מתון ומדורג כדי להרגיל את הציבור לחוק החדש. בשנה הנוכחית הקנס יעמוד על 100 שקלים נמוכים, בשנה הבאה יעלה ל- 500 שקל, ומ-2026 ואילך יעמוד על 750 שקל. כרגע, כאשר פקחי הרשויות המקומיות טרם הוסמכו לאכוף, ולעיריות אין אפשרות חוקית אפילו לאכוף באמצעות צילום רוכבים שמבצעים עבירות, כמו רכיבה באזורים אסורים, הקנס הנמוך יקשה ליצור הרתעה נגד הרוכבים מאי רישום הכלים שלהם. גם המשטרה מתקשה כרגע לאכוף שינויי מבנה אסורים בכלים, בעיקר כאלה שמשופרים לנסיעה במהירות גבוה משמעותית מהמותר, 25 קמ"ש, לעתים עד 80-100 קמ"ש.

אילו סוגי עבירות יתאפשר לאכוף בזכות לוחיות הרישוי?
עו"ד חרל"פ מסביר כי קיומה על הלוחית מאפשר זיהוי של הרוכב ומקל על האכיפה בהקשר לכל עבירה שהוא מבצע, ממעורבות בתאונה, חריגה מהמהירות המותרת, אי ציות לרמזורים או לתמרורים, נסיעה על המדרכה, נהיגה מתחת לגיל המותר (16) ועד נהיגה ללא רשיון (ללא עמידה במבחן תיאוריה). בנוסף, ניתן יהיה לאתר את הכלים ש"שודרגו" באביזרים נלווים בלתי חוקיים, המעלים את מהירות הנסיעה הרבה מעבר ל-25 קמ"ש המותר בחוק. כאשר ללא לוחיות זיהוי, מתקשה המשטרה לאתר את אותם עבריינים.

האם הולך רגל או כל מי שנפגע מקורקינט יוכל לצלם או לדווח על מספר רישוי?
כן, וכאן נמצא היתרון הגדול של המהלך: מתחילת ספטמבר כל מי שנפגע יוכל לדווח לרשויות האכיפה הרלוונטיות, ולתבוע את נזקיו מרוכב הכלי. בנוסף לצילום מספר הקורקינט או האופניים שפגעו בו, הוא רשאי לבקש את פרטי הרוכב לתביעה. בשלב זה, המידע יכול להימסר באמצעות רשויות האכיפה ובכפוף לשיקול דעתם. גם חברות להשכרת קורקינטים ואופניים חשמליים מחויבות לספק את המידע, אם כי צפויה לכך התנגדות מצידם.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הצו המסמיך פקחים עירוניים לאכוף את החוק על רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בנושא לוחיות הזיהוי הינו באחריות המשרד לביטחון לאומי.

הצו שנקבע על ידי השר לביטחון לאומי מסמיך את פקחי הרשויות להטיל קנסות בהתאם לצו הקנסות שאושר לפני מספר שבועות בכנסת וייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. יצוין כי למשטרת ישראל ישנה סמכות לאכוף רכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים ,ללא לוחית החל מ-1 בספטמבר".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "פקחי הרשויות המקומיות לא קיבלו עדיין את סמכות האכיפה לעבירה זו, ועל כן הסמכות נתונה כרגע רק למשטרת ישראל. "אנחנו נמשיך ונאכוף באמצעים העומדים לרשותנו בעבירות להן הוסמכנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully