וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הג'יפון שלכם לא כזה גיבור: איך תדעו אם דרך 4x4 מתאימה לכם

עודכן לאחרונה: 6.9.2024 / 16:02

נהג סובארו קרוסטרק בארה"ב אוים ב-5,000 דולר קנס אחרי שנסע במסלול לרכבי שטח קשוחים. בישראל יש סימון 4x4 גנרי בשבילים: מתי להסתער ומתי לפרסס

טיול שטח רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הדבר הכי חשוב בשטח הוא שכל ישר. ותמיד עדיף שלא לטייל לבד, ועם נהגים מנוסים מכם/ניר בן טובים, רמי גלבוע

פוסט באתר תוכן הגולשים האמריקאי Reddit עורר בשבועות האחרונים סערת רשת: נהג סובארו קרוסטראק שכותב תחת הכינוי GreatBigDog69 סיפר שאחרי שעשה מסלול שטח בפארק קניונלנדס ביוטה, קיבל מכתב אזהרה מפקחי רשות הפארקים הלאומית בארה"ב.

במכתב הוזהר הנהג כי עבר מסלול המיועד לרכבי 4x4 גבוהים, מה שמכונה בארה"ב 4wd, בעודו נוהג ברכב Awd, שאינו מיועד לכך. אם יחזור על העבירה, נכתב, הוא מסתכן בקנס של 5,000 דולר או חצי שנת מאסר תמורתו.

מה בעצם ההבדל בין שתי שיטות ההנעה? wd4 מאפיין מאפיין רכבי שטח קשוחים, עם שלדת סולם, הילוך כוח, מרווח גיחון נדיב, שבדרך כלל נעים בכביש סלול רק בהנעה אחורית, ובשטח בהנעה לכל הגלגלים, כמו סוזוקי ג'ימני, טויוטה לנד קרוזר, ג'יפ רנגלר ופורד ברונקו או במידה חלקית KGM
רקסטון. מהעבר השני נמצאים קרוסאוברים בגרסאות ההנעה הכפולה, מבוססי הנעה קדמית, שבדרך כלל מעבירים את הכוח גם לגלגלים האחוריים כשתנאי האחיזה מתדרדרים, מדאצ'יה דאסטר ועד פורד אקספלורר. דגמי סובארו, כמו קרוסטרק, חריגים בכך שאצלם ההנעה מועברת תמיד לכל הגלגלים. בכל הכלים מהקטגוריה הזאת ההנעה לכל הגלגלים מיועדת בעיקר לנסיעת שבילים ולהתגבר על מעברי בוץ ומשטחי שלג מעל הכביש.

מה קורה בישראל מבחינת שבילים? לא מעט שבילים בשמורות של רשות הטבע והגנים וביערות קק"ל נושאים את השילוט 4X4. אבל לאיזו רמת עבירות הם מיועדים? ברשות הטבע והגנים אומרים כי "כיום, אין סיווג פנימי של שבילי ה-4×4 לפי רמת העבירות שלהם, למעט בין שבילי עפר כבושים וסלולים לבין שבילי עפר שאינם כבושים וסלולים. הדבר מתבטא במפה בסימון שונה קו רצוף בשבילים כבושים לעומת קו מקווקו בשבילים שאינם כבושים. כאשר קיים מקטע קשה במיוחד הדבר מצוין במפת סימון השבילים, יחד עם חץ המכווין לכיוון המומלץ למעבר המקטע הקשה".

ברט"ג מציינים כי "כניסה לשבילים המוגדרים כמתאימים לרכבי 4×4 אינה מומלצת לכלי רכב שאינם מותאמים לכך, העושים זאת מסתכנים בפגיעה ברכב, ייתכן ויזדקקו לחילוץ וכן יש מקרים בהם כניסה עם רכב לא תואם שטח מביאים את הנהג לנסות לנסוע בדרכים עוקפות ובכך נוצרת פגיעה אסורה בטבע. על הציבור להפעיל שיקול דעת ולא להכניס כלי רכב שאינם מתאימים לתוואי השטח. לפני יציאה לטיול ברכב 4X4 יש לבדוק במפת סימון שבילים האם השבילים מתאימים לרכבך, וכן יש לקחת בחשבון את רמת ניסיון הנהג/ת בנהיגת שטח לפני היציאה לטיול".

עם זאת, בניגוד לארה"ב, ובניגוד למדיניות הרט"ג לאכוף נגד נסיעה מחוץ לשבילים, שינה במקומות אסורים ועוד, הלכה למעשה, פקחי הרשות לא אוכפים איסור להיכנס ברכב עם הנעה קדמית או אחורית לדרך המסומנת להנעה לכל הגלגלים.

בדרך להר שוקף. יואב קווה, אסור להשתמש
שלט 4x4 הוא בעיקר איסור על רכבי הנעה קדמית או אחורית להמשיך/אסור להשתמש, יואב קווה

ג'וי בירן, מדריך נהיגת שטח וטיולים ואיש ה-4x4 שלנו, אומר ש"שלט 4x4 הוא בעיקר סימן למי שנוהג ברכב עם הנעה קדמית או אחורית לעצור כאן. לגבי רכבי הנעה כפולה לסוגיהם, השטח כל הזמן משתנה, ויש הבדלים בין היכולות והניסיון של נהגים שונים, כך שקשה להגביל מראש שבילים ודרכים לסוגי 4x4 שונים. הדבר הכי חשוב הוא לצבור ניסיון ולהשתמש בו. תמיד עדיף לטייל לצד רכב נוסף, עדיף עם נהג יותר מנוסה שיש מה ללמוד ממנו, וללמוד מה היכולות שלכם ושל הרכב. אחרי שלמדתם, תשמשו ביידע הזה בשטח, כשאתם מטיילים לזהות האם הדרך מתאימה לכם".

יש היום הרבה פורומי שטח ואפליקציות מסלולים, אפשר לסמוך עליהם?
"זו דרך מצוינת לצבור מידע וטיפים, כמו ספרי טיולי שטח. תמיד עדיף לתכנן מראש מסלול, לשמוע חוויות ממי שכבר היו שם. יש פורומים יעודיים לטיולים, יש כאלה לפי סוג רכב. קשה ללמוד מניסיון של נהג לנד קרוזר או פאג'רו אם יש לכם פורסטר. תמצאו מקום עם גולשים שאתם סומכים עליהם, חכמת ההמונים יכולה לתרום כאן רבות".

עופר אוגש, מנכ"ל אתר השטח הישראלי והמדריך הראשי שלו, אומר ש"מתוך היכרות עם הפארקים בארה"ב סביר שכן היה במקום סימון למי בדיוק הדרך מיועדת, שנאמר בעדינות, הנהג מיתמם. בארץ יש אבחנה בין שביל להולכי רגל ושביל לרכב. חלק מהדרכים בשטח כן מסומנות ל-4x4 ואפילו ל-4x4 גבוה, ויש סימנים במפות הדרך. אם אתם מטיילים תצטיידו באחת שתהיה באוטו ותיעזרו בה אם אתם מתכוונים לעשות מסלולים מאתגרים יותר משבילי עפר כבושים. במעלה עשוש למשל יש סימול ברור שמדובר בקטע עם עבירות קשה".

כשאני כבר בשטח ובלי מפה, ורואה שלט 4x4, איך אדע אם היא מתאימה לרכב שלי?
"האביזר הכי חשוב בנהיגת שטח הוא שכל ישר, גם אם יש לכם ג'יפ רוביקון משופר. גם דרך לרכבי 4x4 קלים יכולה להשתבש פתאום בגלל מפולת או שיטפון, שטרם זכו להתייחסות הרשויות. לכן צריך לפקוח עיניים, להסתכל קדימה ולהפעיל שיקול דעת. אם הדרך מתחילה להשתבש והבורות מתחלים להתעמק, ואתם ברכב הנעה כפולה רך, זה הזמן לעצור ולפנות לאחור, לפני התקיעה. גם במקרה שהשטח נעשה מאתגר ואתם נוהגים בהיילקס גיבור ומשופר. אל תעברו מקום שאתם לא בטוחים אם תעברו אותו, אל תרדו ירידה שאתם לא בטוחים שתצליחו לעלות בחזרה. אל תחצו מעבר מים או בוץ בלי להבין קודם עד כמה הוא עמוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully