וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומבינת המס שהזניקה את מכירות רכבי היוקרה החשמליים

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 17:18

למרות הירידה במכירות רכבי היוקרה מתחילת המלחמה, מתחילת השנה עלו לכבישי ישראל יותר מ-150 רכבי האמר וכ-100 רכבי מרצדס EQS, זינוק של עשרות אחוזים. למה זה קורה וכמה מסים הפסידה המדינה

האמר חוזר והוא חשמלי ומטורף/יצרן

יבואני רכבי היוקרה הגבירו בחודשים האחרונים את המבצעים והפרסום, מנסים למכור את המלאי שהצטבר מאז ה-7 באוקטובר. הירידה במכירות מכוניות שעולות יותר מ-300 אלף שקל, חריפה יותר מאשר בכלל השוק, שירד בכ-9% מתחילת השנה. בזמן מלחמה ואי ודאות כלכלית, גם לקוחות אמידים שוקלים שוב אם זה הזמן להעמיד בחנייה רכב יוקרה חדש.

על הרקע הזה בולט הזינוק במכירות של שני דגמים חשמליים שמחירם עומד על כמיליון שקל. מתחילת 2024 עלו לכבישי ישראל 152 דגמי האמר EV שנמכר בכ-700-800 אלף שקל וכ-100 דגמי מרצדס EQS, שנמכרים ב-900 אלף שקל - 1.2 מיליון.

מה שעוד בולט הוא שכל מכירות ההאמר הן בערוצי בייבוא המקביל והזעיר, שכן הדגם אינו משווק עדיין בידי יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס לישראל, חברת UMI. במרצדס, באופן חריג, כ-65% מהמכוניות הגיעו בערוצי הייבוא המקביל והזעיר, ורק 35% נמכרו בידי היבואנית, כלמוביל. בשאר דגמי מרצדס תופסת היבואנית כ-80% ממכירות מרצדס בארץ.

מרצדס EQS SUV. אתר יצרן
מרצדס EQS SUV. הדגם בייבוא מקביל השמין ב-160 ק"ג מעבר לנתוני היצרן, בדיוק כדי לקבל פטור ממס יוקרה/אתר יצרן

האם מדובר ברכבים כל כך בולטים שמצדיקים את ההסתערות על רכב חדש במחיר של דירה בפריפריה? או שיש כאן סיבה אחרת, כבדת משקל. ההאמר החשמלי שוקל 4.51 טון. המרצדס, שמיובא בעיקר בגרסת ה-SUV שלו, נרשם במשרד התחבורה במשקל 3.53 טון.

מדובר בנתונים משמעותיים, מעבר לסיכויי ההישרדות של נהג ברכב קטן שנפגע מאחד הג'מוסים החשמליים האלה: רכב במשקל שמעל 4.5 טון פטור ממס קנייה וגם ממס יוקרה, הנגבה על מכוניות במחיר של מעל 300 אלף שקל. רכב במשקל 3.5 עד 4.5 טון פטור ממס יוקרה, ומחויב במס קנייה נמוך יותר, 72% במקום 83% + הטבת מיסוי ירוק בסך 18 אלף שקל. אלה תקנות מיסוי שנועדו במקור לסייע לייבוא משאיות קלות ונחתמו בתקופה שבה עדיין לא היו רכבי יוקרה פרטיים במשקלים כאלה.

מה שעוד בולט הוא הפער בנתוני המשקל של המרצדס. בגרסת התקינה האירופית שמייבאת כלמוביל, רשום הדגם במשקל כולל של 3.375 טון, שאינו נהנה מהטבות מס. אולם גרסת התקינה האמריקאית שמיובאת בערוצי בייבוא המקביל, ולפי נתוני מרצדס בארה"ב משקלה הכולל 3.375 טון, נרשמה במשרד התחבורה במשקל של כולל 3.53 טון בדיוק המשקל שפוטר אותה ממס יוקרה.

וכך המדינה מפסידה על כל האמר ומרצדס EQS בייבוא מקביל ואישי כזה מאות אלפי שקלים מסים, בזמן שתקציב המדינה נמצא בגירעון של עשרות מיליארדי שקלים, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם הקפאה - קיצוץ בפועל - של קיצבאות הביטוח הלאומי בגלל שלמדינה אין יכולת לממן אותן בזמן שהיא
צריכה לממן את המלחמה, מימון המפונים ושיקום הצפון והדרום.

ממשרד התחבורה נמסר כי המשרד אינו אחראי על מדיניות המס, וכי משקל ה-EQS SUV נרשם לאחר התייעצות עם היבואן. זאת כאמור למרות שהמספר גבוה בכ-160 ק"ג מהנתון הרשמי של מרצדס ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully