וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכות על קטן: סוזוקי סוויפט החדשה מול מאזדה 2

קינן כהן, אודי עציון

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 20:04

מוסף הרכב של וואלה ומעריב: נועה קירל ואנה ז"ק של היפניות הקטנות, ואולי עפרה חזה וירדנה ארזי לאור הוותק שלהן, נפגשות למבחן השוואתי: האם יש לשתי הסופר מיני האלו מה שצריך כדי לשכנע אותנו?

מבחן השוואתי: סוזוקי סוויפט מול מאזדה 2/קינן כהן
השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט/קינן כהן

עד לפני עשור, מכוניות סופר מיני היו עדיין רכיב בלתי נפרד מההיצע של היצרניות השונות. אבל הזמנים משתנים, חלק ניכר מהדגמים בשוק הינם גלגלולים של דגמים לא צעירים, עלויות הייצור התייקרו, הדרישות הבטיחותיות הביאו לעלייה במשקל, צמיחה איטית במימדים הפכו אותן לפחות קטנות מבעבר.

גם טעם הקהל משתנה והוא מצביע בארנקים לכיוון הקרוסאוברים הקטנים, ומי שהיו פעם הפתרון האידיאלי לזוג צעיר, מבוגר ואפילו משפחה קטנה של שניים פלוס ילד הולכות ומתמעטות. פורד נפרדה מהפיאסטה, לפונטו של פיאט אין יורשת אמיתית וייבוא הפולו נעצר.

בתוך העולם הזה, שתי המכוניות שלפניכם הן דוגמה טובה לדילמה ולפתרונות שמייצרות שתי חברות זעירות במונחי עולם הרכב לסוגיה האמורה. בירוק פיסטוק סוזוקי סוויפט החדשה המבוססת בכבדות על הדור היוצא ובאפור מתכתי מאזדה 2, רבת מכר מקומית שעברה לאחרונה עוד מתיחת פנים קטנה, אבל ממשיכה בלי הרבה שינויים כבר עשור שנים.

בתוך העולם הזה, שתי המכוניות שלפניכם הן דוגמה טובה לדילמה ולפתרונות שמייצרות שתי חברות זעירות במונחי עולם הרכב לסוגייה האמורה. בירוק פיסטוק סוזוקי סוויפט החדשה המבוססת בכבדות על הדור היוצא ובאפור מתכתי מאזדה 2, רבת מכר מקומית שאיתנו בלי הרבה שינויים כבר עשור שנים.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
כבר לא צעירה, אבל עדיין נאה מאוד/קינן כהן

עיצוב: למרות הגיל המתקדם, מאזדה 2 היא עדיין מכונית נאה מאוד. מתיחת הפנים הנוכחית קוסמטית ועדינה, אין שינויים מרחיקי לכת ואין בזה שום דבר רע, הפרופורציות טובות המראה ספורטיבי ובצבע שאינו אפור או לבן היא בהחלט יכולה לעמוד בשורה אחת עם מכוניות חדשות ממנה מבחינת הופעה, בטח כשכעת היא מנסה להתחזות למכונית חשמלית עם החזית האטומה הזאת. הסוויפט נשענת כאמור על הדור היוצא בהיבט הפלטפורמה, אבל גם בעיצוב החיצוני ניתן עדיין למצוא קווי דימיון, הגריל, הפנסים, הגג הצף והיציבה הרבועה עם הגלגלים בפינות המרכב. אגב גלגלים, אנחנו לא מחובבי הגדילה במידות שלהם, אבל משהו בפרופורציות בינם לבין הגוף גורם לה להיראות מעט מגושמת.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
גם העיצוב נסמך על הדור היוצא/קינן כהן
שתי המכוניות לא רושמות פרקים חדשים בדברי ימי עיצוב סביבת הנהג. איכות החומרים בסיסית למדי, מאזדה היא מכונית קטנה בת עשור, אבל מה התירוץ בסוזוקי?

תא נוסעים: שתי המכוניות לא רושמות פרקים חדשים בדברי ימי עיצוב סביבת הנהג. איכות החומרים בסיסית למדי, מאזדה היא מכונית קטנה בת עשור, אבל מה התירוץ בסוזוקי? לפחות אצל הסוויפט אפשר למצוא ניסיון להקליל את האווירה עם מרקמים וגוונים בעוד במאזדה שולטים גוונים של שחור. תנוחת הנהיגה בשתי המכוניות טובה מאוד, גם המושבים הצליחו להיות נוחים לאורך זמן, הראות החוצה בסוויפט עדיפה.

במאזדה הנדסת אנוש פשוטה מאוד, כפתורים וחוגות בכל מקום וזה בסדר גמור מבחינתנו לאור ההפרזה העכשווית בשימוש במסכים. אגב מסכים, זה של המאזדה קטן מאוד ביחס למה שאנחנו רגילים והמיקום שלו מעט רחוק מהנהג. זו תזכורת לכך שבראשית ימיה הוא לא הציע אפשרות לתפעול במגע אלא רק באמצעות החוגה/ג'וייסטיק בקונסולה המרכזית. אגב, בשיקוף הטלפון הנייד הוא עדיין מופעל רק כך, מה שמסרבל מאוד את השימוש.

בסוויפט הגיעו לשילוב טוב בין גודל מסך נוח ושימוש בפקדים פיזיים לבקרת האקלים. היינו שמחים לחוגת עוצמת שמע פיזית, אבל בזה מסתכמת הביקורת. בשתיהן מקומות האחסון בסביבת הנהג לא נדיבים, במאזדה מחזיקי הכוסות ממוקמים בצורה לא נוחה ובסוזוקי הגישה אליהם בעייתית בשל ידית ההילוכים. שתיהן עושות שימוש בלוחות מחוונים אנלוגיים בשילוב מסכים, זה של הסוזוקי למרות פריסה פשוטה יותר למראה קריא ונוח יותר לקריאת נתונים.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
בתא הנוסעים ניכרים סימני הגיל של המאזדה/קינן כהן

מושב אחורי: למרות בסיס גלגלים קצר משל המאזדה, התכנון של המושב האחורי בסוויפט טוב יותר וזה בא לידי ביטוי בפתח כניסה רבוע שמקל על הכניסה פנימה ומרווח רגליים עדיף. במאזדה לעומת זאת יש כיס בגב מושב הנוסע ומבנה המושב עצמו מעט יותר טוב מהספסל השטוח בסוזוקי.

תא מטען: בשתי המכוניות תאי המטען צנועים מאוד, 265 ליטרים בסוזוקי ו-280 ליטרים במאזדה. בשתיהן מבנה התא עמוק וסף ההטענה גבוה, זה פחות נוח בהעמסות. בשתיהן גלגל חלופי קטן. היתרון לסוויפט מגיע ממבנה רבוע יותר שמחפה על 15 הליטרים בפער הרשמי בנפח ויש גם וו תלייה כבונוס.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
איכות החומרים לא מרשימה, אבל שילובי הגוונים מכניסים עניין לתא בסוזוקי/קינן כהן

אבזור: הסוויפט התייצבה למבחן ברמת הגימור GLX היחידה בהיצע ואת המאזדה 2 קיבלנו ברמת הגימור דיינמיק שהינה גרסת הכניסה לדגם. בסוויפט מסך גדול יותר, 9 אינץ' לעומת 7 במאזדה וכאמור המיקום שלו נוח יותר לשימוש. בשתיהן יש קישוריות אנדרואיד ואפל, בסוויפט הוא היא גם אלחוטית ובמאזדה פעולתה מסורבלת. בשתיהן הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים גם מוצעת, זו של מאזדה הינה מכאנית, לא שנזקקנו להם בספטמבר אבל המושבים בסוזוקי מחוממים. הסוויפט מצוידת בשליטה ידנית ב"הילוכים" של התיבה הרציפה, מאזדה משיבה בבורר מצבי נהיגה של מצב רגיל ו"ספורט". בסעיף זה יוצאת הסוויפט כשידה על העליונה.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
מבנה המושב במאזדה טוב יותר, אבל המרווח פחות מרשים/קינן כהן

בתחום הבטיחות לשתי המכוניות ציוני מבחני ריסוק אירופיים, המאזדה עם 4 כוכבים והסוזוקי עם 3. אבל יש כוכבית לכוכבים. המבחן למאזדה הוא משנת 2015 וזה של הסוויפט מ-2024, זה משמעותי כי התנאים שמזכים בכל כוכב החומרו משמעותית בשנים האלו. מבחינת מערכות בטיחות מתקדמות הסוזוקי מסיימת עם יתרון קל; לשתיהן בלימה אוטומטית, הסוויפט גם עם זיהוי דו גלגלי, יש לה גם בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי תמרורי מהירות אותן נעדרת המאזדה, תיקון הסטייה מנתיב בסוזוקי אקטיבי ובמאזדה זו רק התרעה, לסוזוקי אין בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור בעוד למאזדה יש.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
תכנון טוב יותר וכניסה נוחה יותר למושב האחורי בסוזוקי/קינן כהן

ביצועים: שתי המכוניות האלו לא נועדו לענות על כל דרישה או צורך בביצועים ואכן אינן עושות זאת. הסוויפט מצוידת במנוע 1.2 ליטרים שלושה צילינדרים עם מערכת עזר היברידית מתונה. ההספק הוא 82 סוסים רזים ו-11 קג"מ, נתון שמזכיר יותר את האופנועים של היצרנית הזו. במאזדה מנוע 1.5 ליטר עם 4 צילינדרים שמספק 116 סוסים ו-14.8 קג"מ. בסוויפט תיבה רציפה, למאזדה תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסי העברה. בפועל, זו אכן המאזדה שמציגה ביצועים משכנעים בהרבה. המנוע בשרני יותר, התגובה שלו מהירה יותר ללחיצה על הדוושה והיא מושכת קדימה בעוד הסוויפט עסוקה באיסוף הסוסים שלה ורתימת התיבה הרציפה לסל"ד יעיל אגב השמעת צליל מאוד לא נעים. לחובתה נרשם רעד קבוע גם בעמידה בסרק. כל עוד עיקר הנסיעות שלכם הן בגבולות חדרה-גדרה המישוריות זה לא יהיה עניין מהותי, אבל אם הנסיעות שלכם כוללות כבישים הרריים, ברור לכם במי תרגישו נוח יותר לנסוע ויותר מכך - לצאת לעקיפה.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
בשתי המכוניות הנפח צנוע וסף ההטענה גבוה, זה במאזדה פחות נוח לשימוש למרות הנפח העדיף/קינן כהן
אם נוחות היא רכיב מרכזי בשיקולי הקנייה שלכם, אף אחת מהמכוניות האלו לא תרשים אתכם

צריכת דלק: אבל על חולשת המנוע שלה מפצה הסוויפט בצריכת דלק מעולה למכונית שאינה היברידית. בתנאי נהיגה מנהלתית בין עירונית כולל צמתים היא רשמה בקלילות 20 ק"מ לליטר, המאזדה עשתה באותם תנאים בדיוק 14.3 ק"מ לליטר - פער של כ-25%. בסיום המבחן, לאחר הפרק הדינאמי רשמה הסוויפט נתון עדיין מרשים של 16 ק"מ לליטר בעוד המאזדה ירדה ל-12 ק"מ לליטר. חישוב מהיר מראה - היחס של יתרון בן 25% נשמר בעקביות.

נוחות והתנהגות: נתחיל מהסוף - אם נוחות היא רכיב מרכזי בשיקולי הקנייה שלכם, אף אחת מהמכוניות האלו לא תרשים אתכם. בשתיהן רעשי הדרך ניכרים על סלילה לא איכותית ובכלל. בסוויפט מתווסף לכך צליל המנוע הלא משוכך דיו. המאזדה מצוידת בבולמים עם כיול נוקשה יותר וזה בא לידי ביטוי בהתמודדות שלה עם מהמורות. הסוויפט עושה את זה קצת יותר טוב, אבל שיבושים קטנים ושברים מורגשים יותר בדמות רעד במרכב. אלו הבדלים שנובעים גם מפערי המשקלים בין השתיים, 1,139 ק"ג במאזדה הם מכונית קלת משקל ביחס למכוניות מודרניות, אבל הסוויפט עוצרת את מחט המשקל על 957 ק"ג זה כבר משקל נוצה של ממש.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
על הנייר הנפח בסוזוקי קטן יותר, בפועל המבנה שלו הופך אותו לשימושי יותר/קינן כהן
מכוניות סופר מיני תמיד התאפיינו בהתנהגות כביש מהנה יותר. בין השאר בשל בסיס הגלגלים הקצר יותר, והמשקלים הנמוכים יחסית

מכוניות סופר מיני תמיד התאפיינו בהתנהגות כביש מהנה יותר. בין השאר בשל בסיס הגלגלים הקצר יותר, והמשקלים הנמוכים יחסית. המאזדה 2 בהחלט שומרת על התדמית הזו. היא הייתה ועודנה מכונית מהנה לנהיגה, היינו אומרים "בטעם של פעם", אבל אצלה אפשר להוריד את ה"בטעם". להגה ההידראולי משקל טוב, כיול הבולמים מאפשר לה לשלוט היטב בגוף וגם מאפשר משחקי העברות משקל קלים. הסוויפט, בניגוד לדור הקודם הדינאמי לא שם. היא אמנם מעניקה תחושה קלילה יותר, אבל ההגה מנותק וקל מדי, התנועה על המתלים מייצרת זוויות גלגול נדיבות והמשקל הקל שלה לא בא לידי ביטוי פה.

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
סופר מיני בטעם של פעם, רק המחירים הם משהו שלא דמיינו בעבר/קינן כהן

השורה התחתונה

כאשר הן התחילו את דרכן בישראל, בשנת 2014 מחירה של מאזדה 2 עמד על 99,900 שקל ומחירה של הסוויפט היוצאת ב-2017 היה 92 אלף שקל. גם אז הורמו גבות לגבי מחירן, אבל זה לא הפריע להן להפוך לחביבות הקהל המקומי. היום המחירים שלהן כבר גבוהים בהרבה, מאזדה 2 ברמת הגימור דיינמיק עולה 121,900 שקל והסוויפט האוטומטית עולה 127 אלף שקל. אז הן היו חלופה זולה לאירופיות, היום הן יקרות מחלקן שלא נופלות מהן כמו סיאט איביזה שמתחילה ב-115 אלף שקל.

בסיום העימות הזה האמירה הכללית היא ששתי המכוניות האלו יקרות, על זה אין וויכוח. על החידוד של השאלה, מי מבין השתיים מתאימה יותר לקהל היעד התשובה הלכה והתחדדה לקראת סוף היום. בעוד מאוד הערכנו את המאזדה על היכולת שלה להישאר רלוונטית גם אחרי כל השנים, היא עדיין המהנה יותר לנהיגה ואם אתם צריכים מכונית שתתמודד גם עם נסיעות ארוכות והרריות, היא תתאים יותר. אבל לשאר השימושים, הסוזוקי, על אף חולשת המנוע והפשרה הבטיחותית שבה היא המכונית הנכונה יותר. את פער המחיר אפשר להצדיק בתא נוסעים מודרני יותר, מערכת מולטימדיה שימושית יותר, מושב אחורי מרווח וכמובן צריכת הדלק העדיפה משמעותית.

על הצד הטכני

השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט. קינן כהן
השוואתי: מאזדה 2 מול סוזוקי סוויפט/קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully