וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה טענה שביטוח חובה לדו"גים הוזל ב-7%. בפועל הוא התייקר

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 8:56

הממונה על הביטוח ברשות שוק ההון, עמית גל, התגאה השבוע בהודעה לעיתונות בהוזלת תעריפי הביטוח החובה. בפועל רובם התייקרו בעשרות עד מאות שקלים, ורוב רוכבי האופנועים והקטנועים ימשיכו לרכב ללא כיסוי

עמית גל, הממונה החדש על הביטוח ברשות שוק ההון, התגאה אתמול בהודעה שהפיצה הרשות, כי "הממונה על שוק ההון מודיע על הוזלה בתעריפי ביטוח רכב חובה לאופנועים ב'פול' בשיעור ממוצע של כ-7%; עדכון התעריפים מתאפשר לאחר ניתוח אקטוארי שנערך לנתונים העדכניים בענף".

תזכורת: רוב רוכבי האופנועים והקטנועים בישראל מבוטחים ב"פול" גוף שבו שותפות חברות הביטוח לבטח נהגים ורוכבים שהן אינן מעוניינות לבטח בעצמן. תעריפי ביטוח החובה לרוכבים בארץ, שהם גם הגבוהים בעולם, נקבעים בידי הממונה על הביטוח, בחישוב הכולל סבסוד מצד הנהגים, משום שברוב התאונות בין רכב לדו"ג אשם נהג הרכב, ובזכות הרווח של הנהגים והמדינה מתחבורה דו גלגלית, שמפחיתה עומסי תנועה וחנייה.

אפילו רוכב על קטנוע 50 סמ"ק או חשמלי, נדרש לשלם ביטוח חובה בסך של כ-2,500 שקל לשנה, גבוה יותר כמעט מכל נהג מכונית. רוכבים על קטנועים ואופנועים בנפחי ביניים כמו 300 סמ"ק, הנדרשים למי לכלי פרברי, יכולים להידרש לשלם גם 6,000 שקל בשנה, אחרי תוספות לפי מין הרוכב, שנות הניסיון שלו ועוד. מי שמשתמש בכלי למטרות עסקיות, כמו שליחויות או לימוד רכיבה, משלם הרבה יותר.

הפגנת אופנוענים למען שליט. אורי לנץ
אופנוענים בתל אביב/אורי לנץ

המצב הזה הביא לכך ש-50% מהרוכבים בארץ רוכבים ללא ביטוח חובה, ובמקרה של תאונה אין להם כיסוי רפואי מלא. הבעיה מוכרת כבר שנים, מבקר המדינה עסק בה, ללא הועיל. אוהד מעודי, הממונה הקודם, שעוד הספיק להיות חתום על העלאת דמי הביטוח לפני שנה ב-10%, פרש מאז.

מחליפו, עמית גל, החליט כנראה שמספיק לטפל בבעיה בהודעה לעיתונות, במקום להביא פתרון אמיתי ומקיף לבעיה, כמו אימוץ השיטה הקיימת בחלק ממדינות העולם של ביטוח חובה אישי לאדם, שמכסה גם דו"ג ולא מחייב רוכב שגם נוהג לבטח בנפרד שני כלי תחבורה, שכן הוא משתמש בכל רגע רק באחד מהם.

"הממצאים העדכניים של הניתוח האקטוארי מצביעים על ירידה בתעריפי הסיכון של ביטוח החובה לאופנועים ב"פול" במידה המאפשרת הוזלה שיעור ממוצע של כ-7%. גם לאחר הוזלה זו, יעמוד שיעור הסבסוד לכלים המבוטחים ב"פול" ברמה המותרת לפי החוק", מתגאים ברשות.

"אני שמח שאנחנו יכולים להביא בשורה זו עבור רוכבי הדו-גלגלי במדינה, במיוחד בתקופה המורכבת שעוברת עלינו, ולהקל על יוקר המחיה של אוכלוסייה זו. הרשות תמשיך לעקוב אחר הנתונים העדכניים ותפעל בכל הכלים העומדים לרשותה לשמירה על שוק ביטוח יעיל, הוגן ומתקדם", מצוטט גל בהודעה.

אבל הבעיה היא כמו תמיד, בפרטים הקטנים. מי שמחזיק בכלי 125 סמ"ק, ישלם כעת לפני תוספות 3,602 שקל לעומת 3,585 שקל, לא התייקרות גדולה, אבל בטח שלא הוזלה. מי שמחזיק כלי בנפח 251 עד 349 סמ"ק, ישלם 5,185 שקל, התייקרות של 25 שקל. מי שיש לו כלי בנפח 346 עד 590 סמ"ק ישלם 5,508 שקל במקום 5,207. ומי שברשותו אופנוע גדול בנפח של מעל 590 סמ"ק ישלם תעריף בסיס בסך 5,607 שקל, התייקרות של 5.8%. ושוב, אלה המספרים.

הרשות כן הקלה שתי קטגוריות: רוכבים שיש להם כלי 125 או 250 סמ"ק, סווגו בעדכון הקודם כחלק מקבוצת הנפח הבאה, מה שהקפיץ את תעריפי הביטוח כלפי מעלה. כעת גם מבחינת ביטוח החובה הקטגוריה הראשונה היא עד 150 סמ"ק ולא 149, ועד 250 סמ"ק ולא 249. ביקשנו מהרשות לקבל פירוט של ההוזלות במסגרת העדכון לטיפוסי רוכבים ספציפיים, אך טרם נתקלנו בכזו. סוכני ביטוח ששוחחנו אותם אתמול לא זיהו הנחות משמעותיות בתעריפים החדשים.

אביעד אברהמי, עורך אתר הדו-גלגלי פול גז, אמר לוואלה רכב כי "תעריפי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי הם שערורייה, והם נובעים מהחרגה גורפת של תחום הדו-גלגלי מביטוח החובה הכללי, ומהשאיפה שהרוכבים ישלמו את 'הסיכון הטהור'. המצב האבסורדי הזה גורם באופן ישיר לכך שיותר מ-50% מהרוכבים נוסעים ללא ביטוח חובה. רשות שוק ההון והביטוח, במקום למצוא פתרון לבעיה האקוטית, ממשיכה להעלות תעריפים לציבור הנדרס הזה, ואף מציגה מצג שווא של הורדה בתעריפים. מצב בלתי נתפס. בכאוס התחבורתי שיש במדינת ישראל, רכב דו-גלגלי הוא הפתרון המהיר והיעיל ביותר לתחבורה אישית וזוגית, ועל המדינה להתערב באופן מיידי כדי להוריד את התעריפים השערורייתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully