וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיכוב הרב קו החכם עולה לנוסעי התח"צ מאות מיליוני שקלים בשנה

עודכן לאחרונה: 23.9.2024 / 18:23

כבר ב-2019 הבטיח משרד התחבורה להכניס לשימוש רב קו חכם, שיחייב נוסעים בתעריף הכי זול עבורם, כמו באפליקציות, אך המהלך מתעכב. הנפגעים העיקריים: משתמשי תחבורה ציבורית כבדים נטולי סמארטפון, כמו החרדים

עליה אל האוטובוסים תותר גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס רב קו דן אגד. קובי ליאני
מכשיר תיקוף באוטובוס. מחזיקי רב קו לא מקבלים הנחות מסלולי חופשי יומי, שבועי או חודשי אם לא רכשו אותן מראש/קובי ליאני

נוסעי האוטובוסים והרכבות שמשתמשים בכרטיס רב קו מפסידים מאות מיליוני שקלים בשנה מהעיכוב בהכנסתו לשימוש של כרטיס תשלום חכם בתחבורה הציבורית. כרטיס כזה היה מאפשר להם לשלם את המחיר הנמוך ביותר בהתאם לנסיעות שלהם, כפי שיודעות לחשב אפליקציות התשלום בתח"צ, אבל משרד התחבורה עדיין לא פתח אותו לציבור.

לא מדובר במדע בדיוני, ואפילו ביכולת שקיימת כיום במערכת הסליקה של התחבורה הציבורית: כרטיס כזה כבר מנפיקה המדינה לשוטרים ולעובדי שירות בתי הסוהר, והוא מוזיל להם בממוצע את עלות הנסיעות ב-20%, ששווים להם בין כמה עשרות שקלים ליותר מ-100 שקלים בחודש.

המפסיד הגדול הוא הציבור החרדי, שמשתמש פחות בסמארטפונים ולכן לא משלם בדרך כלל באפליקציות, ונשען על כרטיסי הרב קו הנטענים. החרדים נחשבים למשתמשים כבדים בתחבורה הציבורית, ונדרשים לכלכל היטב את נסיעותיהם ואת התשלום עבורם כדי ליהנות מהנחות כמו חופשי יומי וחודשי, כי כרטיסי הרב קו שלהם לא יודעים לחשב לבד מתי כדאי לשלם באמצעות מסלולי החופשי למיניהם.

המצב הזה ידוע לפוליטיקאים החרדים. סיעת יהדות התורה, שמטעמה מכהן כסגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב, אף דרשה להכניס כרטיס כזה לשימוש במסגרת ההסכם הקואליציוני שעליו חתמה עם סיעת הליכוד. סעיף 157 להסכם קובע כי "משרד התחבורה יפעל, והממשלה תקצה משאבים, על מנת לאפשר אופטימיזציה וחישוב תעריפי תחבורה ציבורית בדיעבד, באופן דומה לנעשה ביישומון, וזאת גם באמצעי נסיעה אחרים כגון רב קו". מאז עברו כמעט שנתיים, והרב קו החכם ממשיך להתעכב.

סליקת הנסיעות בתחבורה הציבורית מתבצעת באמצעות מערכת של בנק הדואר. משרד התחבורה ישלים בקרוב באמצעות הרשות לתחבורה ציבורית מערכת שתחליף את רוב תפקודיה באמצעות זכיינים שזכו במכרז החדש, ובהתאם כלל כבר במכרזי התשלום בתח"צ שפירסם ב-2019 אפשרות להפעלת רב קו חכם. הרשות לתחבורה ציבורית אמורה הייתה לפתח בעצמה מערכת בשם שמש שתחליף את מערכת ה"בק אופיס" שמספק בנק הדואר לסליקת הנסיעות, אך הפיתוח טרם הסתיים.

המשמעות: היעדר רב קו חכם מייקר משמעותית את השימוש בתחבורה הציבורית, כפי שממחיש השימוש באפליקציות התשלום.

בעוד שבממוצע משתמש רב קו משלם 94 שקלים לחודש על נסיעותיו, משתמש באפליקציות משלם רק 72 שקל, כך שבהנחה ופרופיל המשתמשים דומה, ברב קו הנסיעות יקרות ב-35%. גורם בענף התחבורה הציבורית מעריך כי זו הסיבה העיקרית לעיכוב: "אם כל הנוסעים היו משלמים באמצעים חכמים, המדינה הייתה מפסידה הכנסות של מאות מיליוני שקלים. אין לה אינטרס אמיתי לקדם מהלך כזה".

כפי שפורסם בוואלה רכב, התשלום בתחבורה הציבורית בארץ נמצא בפיגור אחרי מדינות רבות בעולם. מלבד היעדר כרטיס חכם, עדיין לא מתאפשר בארץ תשלום ישיר על הנסיעות באמצעות הצמדת הסמארטפון לואלידטור ותשלום אוטומטי באמצעות גוגל פיי או אפל פיי. רק באחרונה החל משרד התחבורה לאפשר תשלום ישיר מוגבל בכרטיס אשראי, אבל ללא אפשרות לקבל הנחות על מסלולי החופשי למיניהם, נוער וכו'.

במשרד התחבורה התעלמו משאלות וואלה רכב לגבי סיבות העיכוב בהכנסה לשימוש של כרטיס רב קו חכם, ותשלום ישיר באמצעות גוגל פיי ואפל ביי ובחרו למסור: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד מקדמת את האפשרות לשלם בתחבורה הציבורית באמצעות כרטיס אשראי. הדבר נעשה בשלבים ובאמצעות פיילוטים אצל מפעילים שונים, מתוך מטרה לאפשר מגוון של אמצעי תשלום בתחבורה הציבורית. הפיילוט הראשון בוצע בחברת דן ולאור הצלחתו גם חברת אגד נכנסה לפיילוט שיחל לפעול בקרוב בירושלים, חיפה ואילת. במקביל מקדם המשרד הנחת תשתית חוקית להפעלת השירות באמצעות עדכונים לצו הפיקוח על המחירים". יצוין כי התשלום בכרטיס אשראי אינו מעניק הנחות כלשהן למשתמשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully