וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה בודק את אבטחת הרכבת הקלה בגוש דן

עודכן לאחרונה: 1.10.2024 / 23:07

המבקר מתניהו אנגלמן, גילה ימים לפני הפיגוע הקשה: "אנחנו נמצאים תחת רף איומי טרור הרבה יותר גדול מבעבר, ובודקים למשל את הרכבת הקלה, האם האבטחה שלה הותאמה למציאות הביטחונית המשתנה"

זירת פיגוע, תחנת ארליך, הרכבת הקלה, 1 באוקטובר 2024. אורי סלע
זירת הפיגוע הערב/אורי סלע

משרד מבקר המדינה מקיים בדיקה לרמת האבטחה בתחבורה הציבורית, ובכלל זה לגבי רמת האבטחה ברכבת הקלה במרכז, שבה אירע היום הפיגוע הקשה.

ימים לפני הפיגוע, בטקסט כמעט נבואי, גילה המבקר מתניהו אנגלמן בכנס התשתיות של וואלה, מעריב והג'רוזלם פוסט, כי משרדו פתח לאחרונה בבדיקת הנושא החשוב. בכל יום נוסעים כמעט מיליון ישראלים בתחבורה הציבורית, האם האם הם מאובטחים כראוי?

"ממש עכשיו התחלנו בביקורת על התאמת אמצעי התחבורה הציבורית בארץ למציאות הביטחונית המשתנה", אמר אנגלמן בראיון לגולן בר יוסף. "זה לא סוד שאנחנו נמצאים תחת רף איומי טרור הרבה יותר גדולים מבעבר, מיהודה ושומרון ומאזורים אחרים. אנחנו בוחנים בימים אלה את רמת המוגנות של הרכבת הקלה שכבר פתוחה לאיומי טרור, והם ישנם פערים. כשהמדינה מייסדת תשתיות תחבורה ציבורית היא צריכה לבחון האם הן מותאמות למציאות הביטחונית המשתנה ואנחנו בודקים אם הדבר מתבצע. אנחנו רואים לפנינו את רמת המוגנות של אזרחי ישראל".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של וואלה ומעריב. וואלה מעריב, מערכת וואלה
המבקר אנגלמן בכנס וואלה ומעריב/מערכת וואלה, וואלה מעריב

הרכבת הקלה בגוש דן נוסעת בין בת ים לפתח תקווה, במסלול באורך 24 ק"מ, מהם 10 ק"מ תת קרקעיים. לקו האדום 10 תחנות תת קרקעיות ו-24 עיליות, דומות לתחנות אוטובוס.

על אבטחת הרכבת אחראית משטרת הרכבת, שממומנת כחלק מהפרויקט, ובה כ-80 שוטרים שמסיירים בתחנות ובקרונות. בניגוד לרכבת ישראל, שאליה אפשר לעלות רק ממסםר מצומצם של תחנות, ושבכל אחת יש מאבטחים בכל כניסה ונערך שקוף לתיקי ומטעני הנוסעים, ברכבת הקלה הוחלט שלא לבצע בדיקה ושיקוף לכל נוסע, כדי שלא להאט את הכניסה לתחנות, לנסיעה שאמורה ממילא להיות קצרה. בנוסף ממילא אין אפשרות לאבטח כך את תחנות הרחוב של הרכבת.

משטרת הרכבת אמורה להעניק אבטחה היקפית לתחנות ולרכבות, להסתייע במאבטחים אזרחיים, בכלבים לאיתור חומרי נפץ ולהיות מצויידים באופנועים לתגובה מהירה. בתחנות הגדולות מוצבים דרך קבע מאבטחים לזיהוי נוסעים חשודים ולתגובה לאירועים, מביטחוניים ועד תאונות, גניבות, ועבירות פליליות נוספות.

יצוין כי לפי החשד חטפו המחבלים שביצעו היום את הפיגוע את הנשק ששימש אותם מחייל שנסע ברכבת, לאחר שדקרו אותו. המחבלים לא הגיעו לזירה ככל הנראה עם נשק חם, אבל בדיקה ביטחונית הייתה עשויה לגלות את הסכין שנשאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully