וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאן אם ספיידר: מה נולד למכונית ולאופנוע

דני קושמרו

עודכן לאחרונה: 2.10.2024 / 14:19

אחרי כמעט 20 שנה אישר סוף סוף משרד התחבורה למכור בישראל את הכלי הזה, שקשה מאוד להגדיר, אבל קל להתמכר לחוויה שהוא מספק

קאן אם ספיידר/קאן אם

מחיר משוער: מעל 200 אלף שקל
אהבנו: מעביר את חוויית הרכיבה על אופנוע באופן בטוח יותר
לא אהבנו: בלי היתרונות של רכב דו גלגלי בפקקים, ועם מחיר של מכונית לא זולה בכלל
ציון: 9/10

אז מה זה לעזאזל הדבר הזה?

זו רודסטר? זה אופנוע? זה ספיטפייר? בקאן-אם הגדירו את זה חצי מכונית ספורט חצי אופנוע ודי מדהים שאחרי שאתה חושב שרכבת ונהגת על הכל, אחרי שאתה בטוח שהמציאו הכל, מגיע לפתע משהו חדש לגמרי.

אפשר רק לשער שאי שם בתחילת המאה ישבו להם כמה מהנדסים באיזה ערב בקוויבק, אזור שיש בו מעט חדשות, הרבה טבע מרחבים וזמן פנוי, והשילוב הזה יחד שאליו נוספו אולי-אולי (וסליחה מראש) כמה חומרים משני תודעה גרמו להם לנסות לחשוב, בואו נעשה משהו שעוד לא עשו

חיטוט בהיסטוריה מגלה שהיו כל מיני ניסיונות לשלש את המעגל, היה פעם ה-3Wheller של מורגן אבל היה לו הגה, היו גם טרקטורונים עם שלושה גלגלים שהיצור שלהם הופסק בגלל שהיו מתהפכים בקלות, יש את ה"ניקן" של ימאהה וה-3MP של פיאג'ו אבל הם אופנוע וקטנוע של ממש. הכי קרוב למה שמייד נחווה הם כלים שמכונים TRIKE של שלושה גלגלים, סוג של קיצור של "טריסייקל", כמו של הארלי דיווידסון, אבל שם השניים מוצבים מאחור, לכן רבותי - עכשיו זה משהו אחר לגמרי.

ה"דבר" הזה - כי אין לזה ממש שם - מיוצר על ידי בומברדייה, הקונצרן הקנדי הענק שמייצר רכבות, מטוסים וגם כל מיני כלים שעושים לנו כיף. אפשר רק לשער שאי שם בתחילת המאה ישבו להם כמה מהנדסים באיזה ערב בקוויבק, אזור שיש בו מעט חדשות, הרבה טבע מרחבים וזמן פנוי, והשילוב הזה יחד שאליו נוספו אולי-אולי (וסליחה מראש) כמה חומרים משני תודעה גרמו להם לנסות לחשוב, בואו נעשה משהו שעוד לא עשו.

"הרי יש לנו במחסן אופנועי שלג, טרקטורונים ומאבריקים, בואו ננסה לחבר את כולם ביחד!".
ואכן - ב-2007 עלו על הכביש לראשונה הכלים הייחודים האלו של גם וגם וגם, משום שמצד אחד יש להם מצערת גז ביד וכידון כמו באופנוע - ומאידך אם עוזבים אותו, להבדיל מאופנוע, הם לא נופל. אז איך זה מרגיש?

ובכן - יצאנו לבדוק.

דני קושמרו בוחן קאן אם ספיידר. קאן אם,
ציוד רכיבה של אופנוען, לצד מסך 10.25 אינץ' ומערכת שמע עם 6 רמקולים של מכונית/קאן אם
בתנועה הצפופה בעיר, שם אנחנו בניסיון להבין (צמד מילים שיחזור על עצמו) איך מתנהלים עם הכלי הזה, עד כמה אפשר להשתחל בין המכוניות. ובכן לא ממש, אתה עומד בפקק כמו כל הקופסאות האחרות רק שלך אין שום מזגן

נכנסים לסניף השכרת רכב בפראג ויוצאים עם ספיידר מוכן לנסיעה. הכלי הזה שמכונה בירוקרטית בקטגוריה העלומה "L5E" ובאירופה "חסרת האחריות" כל אחד עם רישיון נהיגה יכול לנהוג (או לרכוב?) בכלי כזה. אצלנו משרד התחבורה חכם יותר והחליט שצריך משום מה רישיון לאופנוע כדי לרכוב עליו (נלך על "לרכוב" כי יש כאן כידון, בכל זאת).

ניסיון להתניע מצריך מספר רב מידי של פעולות. סיבוב מפתח, לוודא ש"Kill button" במצב הנכון, לאשר בלחיצה כפתור את כל תקנות הבטיחות של יותר מידי עורכי דין, ללחוץ על ביטול כפתור הפארקינג, להכניס להילוך - ואם לא שכחתם אף אחת מהפעולות אפשר לצאת לדרך.

ציוד הרכיבה הוא כמו של אופנוען, כי עדיף קסדה ומעיל וכפפות, רק שלהבדיל מאופנוע כאן יש אינספור ארגזי אחסון לציוד - בצדדים, מקדימה ומאחור כשלמעשה אפשר גם להוסיף גרר נשיאה של עוד 600 ליטרים (!) נוספים. יש גם מסך 10.25 אינץ' כמו במכונית, בלוטות' לנייד ומערכת שמע עם 6 רמקולים.

עליה על המושב וההתרשמות הראשונה היא דווקא מהמדרסים הגדולים ומהמושבים המפנקים עם משענות התומכות לגב שמרמזים על כך שזה כלי שיאהב לנסוע רחוק. אבל גם מסע ארוך מתחיל בתנועה הצפופה של העיר, שם אנחנו בניסיון להבין (צמד מילים שיחזור על עצמו) איך מתנהלים עם הכלי הזה, עד כמה המרווח בין גדול הגלגלים הקדמיים ועד כמה אפשר להשתחל בין המכוניות. ובכן לא ממש, אתה עומד בפקק כמו כל הקופסאות האחרות רק שלך אין שום מזגן.

דני קושמרו בוחן קאן אם ספיידר. קאן אם,
בעיר הוא מתנהג כמו מכונית/קאן אם
רוב הזמן הרכיבה נינוחה. אפשר להתרווח על הכורסא, להפעיל את בקרת השיוט לשלוח יד אוהבת לאחור אל בת הזוג (או מי שזה לא יהיה אל תסבכו אותי עם הפוליטקלי קורקט שלכם), לשים איזה שיר טוב במערכת עם אינספור הרמקולים ואתה מרגיש ממש אמריקה. או קנדה

למרבה השמחה, אחרי עוד רכיבה של כשעה באוטוסטרדה בשיוט שבו עוברים מידי פעם גם את ה-150 קמ"ש, הדרך נפתחת אל הכבישים המפותלים של צ'כיה לכיוון גרמניה, יערות ירוקים, אספלט משובח ושם מתחיל הכיף האמיתי.

המנוע הוא של רוטקאס, יצרנית המנועים האוסטרית הוותיקה שבבעלות הקונצרן, שלושה צילינדרים 1,330 סמ"ק שמייצרים 117 כ"ס וכשזה מגיע על משקל של 450 ק"ג פלוס מינוס זה אומר כלי שיודע לבעוט אותך קדימה בפחות מ-5 שניות ל-100 קמ"ש.

להבדיל מאופנוע אין כאן ביד ימין ידית בלם קדמי שכל רוכב כל כך רגיל אליה והבלם (המשולב של שלושת הגלגלים) נמצא ברגל, כדי שיתאים גם למי שמורגלים יותר בבלימת מכוניות.

רוב הזמן הרכיבה היא נינוחה מאוד, אפשר להתרווח על הכורסא, להפעיל את בקרת השיוט לשלוח יד אוהבת אל בת הזוג (או מי שזה לא יהיה אל תסבכו אותי עם הפוליטקלי קורקט שלכם) שמאחור, לשים איזה שיר טוב במערכת עם אינספור הרמקולים כשהמשקף הענק מסייע לבידוד ולכך שבאמת אפשר לשמוע אותה, כל עוד לא עוברים בהרבה את ה-100 קמ"ש, ואתה מרגיש ממש אמריקה. או קנדה.
מערכת ההילוכים היא חצי אוטומטית, כלומר את הורדת ההילוכים היא תבצע לבדה אבל להעלות הילוך
(ולמעשה, כשרוצים, גם להוריד) מתבצע בכפתור ביד שמאל. ויש גם הילוך אחורי.

דני קושמרו בוחן קאן אם ספיידר. קאן אם,
התחושה היא לגמרי אופנוע, רק אחד שלא יפול ברמזור אם לא תוריד רגל לכביש/קאן אם

הכיף הגדול מגיע בעיקולים שם אתה - כן שוב - מנסה-להבין איך אמורים להתנהג עם הדבר הזה,
מצד אחד יש כידון (מתוגבר חשמלית) ויש כוחות G אבל כאן לא משכיבים את הכלי וכמובן שאין מושב כמו במכונית - לכן כשהקצב עולה ולמרות שאין כאן השכבה ממש, צריך להזיז את הגוף הצידה בסוג של העברת משקל הצידה.

למעשה - במקומות האלו מתעורר גם החוליגן שבתוכך שינסה בכל עיקול חד לשלוח את הזנב הצידה או אפילו להרים את הגלגל הפנימי מעלה בסוג של ווילי של אחד משלושה, מעשה לא סוציאלי שאפשר לשער שרוב הרוכבים המהוגנים של הכלים האלו לא ינסו כלל, כשבשני המקרים יתערבו מתישהו השומרים האלקטרוניים שיעצרו את החגיגה.

קאן-אם כינו את הכלי הזה -SPYDER כשבמקום ה-"I" הציבו את האות "Y" כסוג של מחווה לצורת הגלגלים, ואנחנו מדלגים בין שני דגמים של העכביש המוטורי הזה, שניים שונים מאוד באופיים. הספיידר RT מהוגן ומפנק יותר עם תנוחת רכיבה רגועה, ארגזי איחסון גדולים יותר ומשקף מתרומם כשמולו ה - F3 הקל והאגרסיבי יותר עם שילדת צינורות הפלדה העבה והמוחצנת, צליל מפלט קרבי ותגובה חדה יותר להיגוי ולמצערת הגז. יש גם דגם שמיועד יותר לרכיבה עירונית ובין עירונית קלה יותר בשם RYKER שלא נבחן כאן, אבל יגיע גם הוא לארץ במחירים נמוכים יותר.

דני קושמרו בוחן קאן אם ספיידר. קאן אם,
ימים יגידו אם צמח פה סוג חדש של כלי מוטורי/קאן אם
יותר מ-600 קילומטרים כיסינו ביומיים עם הכלים שגררו מבטים בכל מקום שבו עצרנו. כלים שמביאים משהו אחר, שנותנים פתרון למי שפעם רכב על אופנוע ועכשיו חושש, למי שרוצה להרגיש את הרוח ואת הריחות של השדות, באופן קצת יותר בטוח מאופנוע

יותר מ-600 קילומטרים כיסינו ביומיים עם הכלים יוצאי הדופן האלו שגררו מבטים בכל מקום שבו עצרנו לרגע, כלים שמביאים משהו אחר, שנותנים פתרון למי שפעם רכב על אופנוע ועכשיו חושש, למי שאישתו (או בסדר - בעלה) לא מרשה לו, למי שרוצה לחוות את הדבר הכי דומה לאופנוע, שיודע לרגש, שבו מרגישים את הרוח ואת הריחות של השדות, אבל להבדיל מאופנוע הוא עושה את זה באופן קצת בטוח יותר, כלי פנאי שמנסה לספק את ההנאה של כל העולמות, סוג של קרטינג-טרקטורון-מכונית-פתוחה-אופנוע.

הוא לא זול ולא מיועד לכל אחד אבל יכול להפוך את סופי השבוע למהנים יותר ובהחלט אפשר לשמוח שאחרי אינספור בירוקרטיה, רגולציה, פקידותיזציה ויותר מידי אנשים שחושבים שהם יודעים מה טוב לך - הכלי הייחודי קיבל אישור והגיע סוף סוף גם לכבישי ארץ הקודש.

הכותב היה אורח קאן אם בצ'כיה

על הצד הטכני: קאן אם ספיידר F3

מנוע: רוטאקס, 1,330 סמ"ק, 3 צילינדרים
הספק: 117 כ"ס ב-7,250 סל"ד
מומנט: 13 קג"מ ב-5,000 סל"ד
תיבת הילוכים: חצי אוטומטית, הנעה אחורית

ממדים:
אורך (מטר):
2.82
רוחב (מטר): 1.497
גובה (מטר): 1.241
גובה מושב (ס"מ): 67.5
משקל: 448 ק"ג
כושר גרירה: 182 ק"ג

בטיחות:
ABS, בלמי דיסק, בקרת יציבות. קודן נגד גניבות

  • עוד באותו נושא:
  • קאן אם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully