וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד – עדכונים מהמסלול

ירון אדרי

17.4.2009 / 9:05

פורמולה 1: הדיפיוזר חוקי; WRC: ראלי וויילס בסכנה; אלוף האלופים: המירוץ המסורתי יערך בסין; ישראלי: יובל מלמד וסובארו חוזרים לירדן

פורמולה 1: מהפכת הדיפיוזר

בזמן בו פיללנו אנו לרגע בו נחזור לנגוס בחמץ, קיוו שלוש קבוצות כי וועדת הערעורים של ה-FIA תגיע למסקנה הנכונה עבורן. בתום שעות רבות של דיונים, בראון, וויליאמס וטויוטה אכן נשמו לרווחה. הדיפיוזר הסורר שהניב להן יתרון על המסלול, ונגדו יצאו ב.מ.וו, מקלארן, פרארי, רד בול ורנו, הוכרז רשמית כחוקי.

להחלטת ה-FIA השפעה גדולה על המשך העונה. שלוש הקבוצות תמשכנה להשתמש ביתרון המוכח שלהן, בעוד ששאר הקבוצות תאלצנה ליישר קו עימן על מנת לשמור על תחרותיות. אלא שזה יקח זמן, בעיקר בגלל העובדה כי חל איסור על עריכת מבחנים. החלפת הדיפיוזר לבדו אינה בא בחשבון, ועל הקבוצות לתכנן מחדש את כל רצפת המכונית ואף יותר מכך – את כל חלקה האחורי.

מי שיוצאת כנגד החלטת ה-FIA היא רד בול. בקבוצה טוענים כי ההתאחדות פסלה את הדיפיוזר אותו רצו לשדך למכוניות החדשה, שלטענתם היה זהה למה שאושר כעת. האם זה אומר שהיא תהיה הראשונה להציג מכונית משודרגת? מהנדס הקבוצה המוכשר אדריאן ניואי כבר עמל על כך, ולדבריה הכל יהיה מוכן עד לגרנד פרי של מונקו בחודש הבא.

פליפה מאסה (פרארי) ופרננדו אלונסו (רנו) מקווים כי המכונית המחודשת שלהם תוצג כמה שיותר מהר, בכדי שהפער מול המובילות לא יהיה גדול מדיי. ברנו מדברים על הגרנד פרי הספרדי גם הוא בחודש מאי, ובפרארי לא מציינים יעד. אלא שה-BBC חושף כי רנו, כמו גם מקלארן, מוכנות להשתמש בדיפיוזר משודרג כבר בסוף השבוע הקרוב בגרנד פרי הסיני. זה לבטח יהיה סוג של שעטנז, ואולי סוג ניסוי באין הזדמנות לבחון את השילוב החדש.

אך יתכן והמרוויחים העיקריים מכל הסיפור הם דווקא ה-FIA וברני אקלסטון. בעקבות כל הפרשה, התערערה האחדות באיגוד הקבוצות שקם במטרה לעמוד מולם. פילוג ה-FOTA לבטח לא יאפשר המשך צבירת הכוח, כך ששוב לא תוכלנה הקבוצות לעמוד מול מקבלי ההחלטות.

פורמולה 1: מקלארן לאן?

ב-29 לאפריל יתפנה ה-FIA לדון ב"תרגיל המסריח" של קבוצת מקלארן. כזכור, בהוראת הקבוצה שיקר לואיס המילטון לשופטי המירוץ לגבי עקיפתו של יארנו טרולי (טויוטה) במירוץ פתיחת העונה באוסטרליה וכמעט הביא לפסילתו. ה-FIA עלו לבסוף על המהלך הלא ספורטיבי, ולאחר פסילת המילטון יתכן והקבוצה תזכה לעונש נוסף. טרולי אינו נוטר טינה למקלארן, אולם הוא מצפה כי היא תיענש בחומרה בגלל שהם עשו מה-FIA "בדיחה".

במקביל לכל ההתרחשות, מודיע יו"ר הקבוצה רון דניס כי הוא מפסיק את פעילותו המקצועית. לדבריו, אין כל קשר למקרה ומדובר בצעד מקצועי לחלוטין. דניס יוביל את חטיבת המכוניות של מקלארן בדרך להצגת מכונית ה'על' הבאה שלה, וזאת לאחר שתם עידן שיתוף הפעולה עם מרצדס איתה יוצרה ה-SLR. בתחילת העונה פינה דניס את תפקיד מנהל הקבוצה למרטין וויטמארש, שישמש מעתה כיו"ר שלה.

ונחזור לפרשה. לאחרונה גילה וויטמארש כי הגיש מכתב התפטרות לבעלי המניות של מקלארן לאחר שהתגלה הסיפור המביך, אולם אלה סירבו לקבלה. כעת, בהיותו בעל התפקיד הבכיר, עומדת בפניו העבודה הקשה מכל – טיהור שמה של מקלארן.

פורמולה 1: שינויים בפרארי

אחרי שתי תצוגות הנפל, תבצע פרארי מספר שינויים שאולי יביאו לה נקודות ראשונות העונה. במקביל לפעילות הקבוצה, מקימה פרארי מחלקה חדשה שכל תפקידה יהיה למצוא ולפתור בעיות שמונעות ממנה הישגים. בראש המחלקה שתשב במפעל במארנלו יעמוד המנהל הטכני אלדו קוסטה, ומנהל הקבוצה עד כה לוקה בלדיסרי ישמש כממונה על הקשר בינה ובין הקורה במסלול. את תפקידו של בלדיסרי עד כה ימלא המהנדס הראשי כריס דאייר. עוד נמסר כי מיכאל שומאכר אשר משמש כיועץ, לא יצטרף לקבוצה בשני המירוצים הבאים. לטענתו, דבר זה היה מתוכנן מזמן ואין לכך קשר עם התוצאות המאכזבות.

לגרנד פרי הסיני, לא תביא פרארי את מערכת ה-KERS, כך הודיע הבוס של הקבוצה סטפנו דומניקלי. במירוץ האחרון נמצאו בעיות במערכת במכוניתו של קימי רייקונן, ובקבוצה מעדיפים להשהות את השימוש בה עד לפתירתן. חידוש יהיה בקידמת המכונית שתקבל כנף חדשה לאחר שזאת נבחנה לאחרונה. אלא שבהתאם למגבלות, נעשה המבחן בקו ישר בלבד ורק במקצה האימון תדע הקבוצה איך היא מתפקדת בסיבובים.

פורמולה 1: למישהו עלה השתן לראש

כמה זמן לוקח לאדם לאבד אחיזה במציאות? כשמדובר בג'נסון באטון, כנראה מהר מאוד. רגע לפני העלייה על המסלול בשנגחאי, אומר הבריטי כי הוא יהיה מאוכזב אם לא ישיג נצחון ביום ראשון הקרוב. "זה מוזר כמה מהר אתה מתרגל להיות מלפנים אחרי שתי עונות גרועות". ואולי בכדי שלא ידבוק בו הכינוי שחצן כבר מעכשיו, לא שוכח באטון לציין כי בכל זאת מדובר ב-17 מירוצים ומוקדם לדבר על אליפות. מוטב לו לבריטי להיזהר בלשונו, הנבואה ניתנה לשוטים.

ביום ראשון הקרוב, יזנק באטון למירוץ השלישי העונה שגם הוא צפוי להיות גשום. נצחון נוסף יבסס את מקומו בראשות הטבלה ויקשה על המתחרים להדביק את הפער, תלוי בקצב ההסתגלות לדיפיוזר החדש של היריבות הגדולות. עוד קודם, יצטרכו באטון ובראון להוכיח את יכולתם ביום שבת במקצה הדירוג.

* מקצה הדירוג והמירוץ יועברו בשידור חי בערוץ ספורט 5 ביום שבת וביום ראשון החל מהשעה 08:50 ו-09:50 בהתאמה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

פורמולה 1: קוזוורת' חוזרת

קוזוורת' חוזרת לפורמולה 1. לאחר שבשנה שעברה קיבלה יצרנית המנועים את אישור ה-FIA לתכנן את המנוע ותיבת ההילוכים האחידים לסבב, מגלה השבוע קבוצת USF1 כי היא שוקלת שימוש ביחידות הכוח במכונית שלה. לדברי בעלי הקבוצה פטר ווינדסור, העובדה כי קוזוורת' עברה לידיים אמריקניות רק מעלה את האפשרויות לכך.

לפני מספר חודשים יצא נשיא ה-FIA מקס מוזלי ביוזמה לפיה תשרת את כל הקבוצות יחידת כוח אחידה, וקוזוורת' נבחרה לעשות זאת. הקבוצות הגדולות קבלו כמובן כנגד מוזלי, ולבסוף הושגה סוג של פשרה – קוזוורת' תקבע את המפרט לפיו תבנה כל קבוצה את מנועיה. בכדי שזה אכן יקרה, דרושה הסכמתו של אקלסטון. ה'אוטו מוטור אונד ספורט' הגרמני מדווח כי זה לא יתנגד להביע הסכמתו, ובתנאי שה-FIA יכניס בתמורה את שיטת המדליות לתוקף.

לקוזוורת' הצלחות גדולות בפורמולה 1, בו לקחה חלק באופן רציף משנת 1963 ועד 2006. שיתוף הפעולה האחרון שלה היה עם וויליאמס, שלפני שנתיים עברה להשתמש במנועי טויוטה.

WRC: ראלי וויילס בסכנה

ראלי וויילס, המירוץ המסיים את עונת ה-WRC מזה שנים, נמצא בסכנה לאחר שבית המחוקקים החליט לבטל את מימונו בסך 2.2 מיליון פאונד. זאת, למרות חוזה עם המארגנים לפיו הוא יעניק חסות לאירוע עד לעונת 2011. גורמים בבית המחוקקים מציינים כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שה-WRC כבר "לא סוג האירוע אליו התחייבנו", ומאשימים בכך את תקנות ה-FIA.

למרות שהקיצוץ צפוי להיות רק בעונה הבאה, המירוץ השנה נמצא בסימן שאלה לאור הקרע בין המארגנים לבית המחוקקים. נכון לרגע זה, פועלים המארגנים במטרה לפעול בדרך משפטית בגין הפרת חוזה.

WRC: פורד מתכוננת לסופר 2000

פורד מתקשה להילחם עם סיטרואן בקרב על אליפות העולם, אז חטיבת המירוצים 'M ספורט' האמונה על הכנת מכוניותיה החלה לחשוב על עידן הסופר 2000. פורד תוותר על הפוקוס הקופקטית שהביאה לה אליפות יצרנים ב-2007, ומי שתנסה להשיב את הכתר תהיה הפיאסטה החדשה.

מבחנים ראשונים למכונית יחלו בחודש ספטמבר הקרוב, ובחודש ינואר 2010 היא תוצג לאישור בפני ה-FIA לאישור ההומולגציה שלה. לאחר מכן, תוכל פורד למכור את המכונית למתחרים פרטיים, כמו גם לערוך עימה ניסויים בזמן אמת לקראת עונה מלאה ב-2011.

מירוץ האלופים: עוברים לסין

סין ממשיכה את קצב השתלטותה על העולם המוטורי. מארגני ה-ROC, מירוץ האלופים המתקיים בסופה של כל שנה אזרחית ומארח מגוון רחב של נהגי מירוץ מכל העולם, מודיעים כי מהדורת 2009 תתקיים בבייג'ינג. האירוע שהתקיים בשנתיים האחרונות באיצטדיון וומבלי בלונדון, יעזוב לראשונה את אירופה.

האיצטדיון האולימפי 'קן הציפור', יארח את האירוע שיתקיים מייד לאחר מירוץ הפורמולה האחרון לעונה באבו דאבי. לראשונה, יערך האירוע באמצע השבוע ולא בסופו והוא יתקיים על פני יומיים. ביום הראשון (03 לנובמבר) יערך מירוץ האומות, וביום למחרת מירוץ אלוף האלופים.

בשנה שעברה נצחה גרמניה בקרב האומות בעזרתם של מיכאל שומאכר וסבסטיאן ווטל, וסבסטיאן לואב הוכתר לאלוף האלופים.

ישראלי: יובל מלמד חוזר לירדן

קבוצת המירוץ של יובל מלמד ומיקי יוחאי, תתחרה גם השנה בראלי ירדן כחלק מסבב אליפות המזרח התיכון של ה-FIA. ההודעה נמסרה לאחר שהקבוצה חתמה על המשך שיתוף פעולה עם נותני החסות שלה בשנה שעברה – סובארו, איתוראן, קוגול יבואנית צמיגי מישלן ו-BF גודרץ', ופז שמנים.

למרות המצב הכלכלי, ממשיכות נותנות החסות את שיתוף הפעולה אם כי מדובר על תקציב נמוך יותר מאשר היה בשנה שעברה. למרות זאת, תצא הקבוצה שוב למירוץ המפרך בירדן ממנו נאלצה לפרוש ב-2008 בעקבות תקלה טכנית לאחר שכבר התברגה בחמישייה המובילה. השנה, אמור היה המירוץ להיערך בחודש מאי, אולם מארגניו דוחים אותו לאוקטובר וזאת בשל ביקור האפיפיור באזורנו בתאריך המקורי.

פרט לראלי ירדן בו יתחרה מלמד על האימפרזה STI, תיקח הקבוצה חלק באליפויות הראלי המקומיות, כמו גם במירוצי הראלי רייד על גבי הפורסטר הוותיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully