וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוטו GP: הפיסגה מעולם לא הייתה רותחת יותר

ירון אדרי

26.6.2009 / 9:16

פורמולה 1: יאללה, סולחה! ובתנאי שמוזלי מתפטר; מוטו GP: שלושה רבים, מי יזכה?; WRC: עוד שינויים בתקנות; WTCC: מנוע טורבו אחיד לכולם ב-2011

פורמולה 1: יש הסכם שלום. מי הרוויח ומי הפסיד?

המלחמה המתוקשרת היטב בין התאחדות ה-FIA לאיגוד הקבוצות FOTA בא לקיצו ביום רביעי האחרון. לאחר שהאיגוד הודיע כי פניו לקיום סבב חדש החל מ-2010, ואף החל לעמול על כך, להתאחדות לא נותרו הרבה ברירות אלה לוותר ולרדת מצמרות העצים עליהם טיפס נשיאה מקס מוזלי.

ההסכם הסופי נחתם לאחר פגישה משולשת בין יו"ר ה-FOTA לוקה די-מונטזומולו, מוזלי ובעל הזכויות בסבב ברני אקלסטון. האיגוד יעצור את ההכנות לסבב המתחרה ושמונה קבוצותיו תתחייבנה לפורומולה 1 עד 2012 כשבתמורה ה-FIA יוותר כמעט על כל התקנות שנקבעו לעונה הבאה ובראשן תקרת התקציב. עוד התחייבו ב-FOTA לעזור לשלוש הקבוצות החדשות וכמו כן להציג ירידה ניכרת בהוצאותיהן כשב-2011 יהיו התקציבים זהים לאלה של העשור הקודם.

תנאי נוסף שהציבו הקבוצות אף הוא התקבל – מוזלי עצמו יוותר על המשך כהונתו בתפקיד. בחודש אוקטובר, מסתיימת הקדנציה של מוזלי כנשיא ה-FIA ועל פי ההסכם הוא לא יציג מועמדות לקדנציה נוספת וזאת בניגוד להצהרות קודמות שלו. זה, אולי יותר מכל, מלמד על חלקו בפארסה שהביאה לפגיעה במוניטין של הסבב ושל ההתאחדות.

מוזלי מבחינתו לא מודה כי הפסיד במאבק ואף אומר כי כל אחד מהצדדים השיג את מטרתו. האם גם איבוד מעמדו הרם לא מספיק לו בכדי להבין זאת? הוא אגב, רומז כי ימילץ שמחליפו יהיה מנהל פרארי בעבר ז'אן טוד אך גם כאן זוכה להתנגדות. ב-FOTA מצפים לאדם נייטרלי ללא כל קשר לאף אחת מהקבוצות.

ורק בכדי לזרות עוד קצת מלח על הפצעים הפתוחים של ההתאחדות, מסכימות כל הקבוצות פה אחד כי הדרישה להכנסת מערכת ה-KERS הייתה פלופ אחד גדול שעלה להן מיליונים.

פורמולה 1: מתי יגיע הסופר דיפיוזר לטורו רוסו?

טורו רוסו אמנם זוכה לקבל פירורי מידע מאמא רד בול ולרשותה רק חצי מהתקציב שלה, אולם לא נראה כי זה עוזר לה לשפר את ההישגים על המסלול. כרגע ממוקמת הקבוצה במקום הלפני אחרון בטבלת היצרניות והיא היחידה שטרם הציגה מכונית המצויידת בדיפיוזר הכפול. לדברי הקבוצה, המנהל הטכני ג'ורג'יו אסקנלי כבר עמל על כך, אך הסופר דיפיוזר יוצג רק בגרנד פרי ההונגרי ב-26 ליולי. אחת הסיבות לעיכוב הן העלויות הכרוכות בכך – חצי מיליון יורו. לשם השוואה, הערכות גורסות כי ההשקעה של קבוצת האם בהטמעת הדיפיוזר החדש עמדה על 2 מיליון יורו.

החלפת הדיפיוזר כפי שכבר סיפרנו לכם כאן ב'על הגריד', מחייבת שינוי מקיף לכל חלקה האחורי של המכונית. בטורו רוסו מותקן מנוע פרארי, לעומת רד בול, שם המנוע מגיע מרנו ומכאן שפיתוח אצל אחת אינו יתאים לשניה בוודאות. אבל יש מי שכן נהנה מטורו רוסו, שזוכה לקבוצת אם נוספת במודע או שלא.

על פי ה'אוטו מוטור אונד ספורט', נעזרת פרארי בטורו רוסו על מנת לבצע מבחני עמידות למנועיה ביום האימונים הפותח לכל סוף שבוע של מירוץ לפיהם מכוונים המהנדסים את 'סט אפ' המכונית. לדברי המגזין, בתום האימונים מורכב מנוע "טרי" וחזק יותר שכוונון המכונית אינו מתאים ליכולתו. ההבדל? איבוד של כ-15 קמ"ש במהירות. כעת הכשלון של פרארי העונה נראה אף גרוע יותר.

פורמולה 1: מה עושים בחופש?

באופן כמעט נדיר, יוצא סבב הפורמולה 1 לחופשה בת שלושה שבועות בין מירוצים ולא שבועיים כרגיל. הנהגים מנצלים את הפגרה הקלה לעצמם ואתר 'F1 לייב' מגלה מה הולכים לעשות חלקם. ג'נסון באטון (בראון) וזוגתו בעלת השורשים היפנים יבלו בטוקיו, פליפה מאסה (פרארי) ינוח בביתו בברזיל, ניקו רוזברג (וויליאמס) יקח את מראה הדון ז'ואן שלו לאיביזה בספרד ובן קבוצתו קאזוקי נאקג'ימה יסע לנורווגיה להתבונן בפיורדים.

מי שפחות יבלה הוא מארק וובר שאת זמנו יעביר בבית חולים. האוסטרלי שריסק את רגלו הימנית בתאונת אופניים לאחר תום העונה שעברה, יכנס לניתוח במהלכו יוציאו הרופאים שני ברגים שהושתלו לשם איחוי העצם. וובר לא חושש ואומר כי מדובר בסך הכל בניתוח בהרדמה מקומית והוא צפוי לחזור כשיר לחלוטין למירוץ הבא בגרמניה.

פורמולה 1: פתאום, באטון בלחץ

רק לפני שבועיים אמר באטון כי המוטיבציה שלו מתערערת לנוכח הנצחנות והנה לפתע הוא חדור רוח קרב. הסיבה? הדומיננטיות שהציגה רד בול במירוץ האחרון בסילברסטון גרמה לו להבין כי כנראה שלטון היחיד בא אל קיצו. מבן קבוצתו רובנס באריקלו הוא לא ממש חושש וניתן להבין מדוע.

לבאטון יתרון של 32 נקודות כשמחצית עונה כבר מאחור. בקופה נותרו 90 נקודות, מה שהופך את הפער ללא כל כך גדול. האפשרות היחידה להמשיך בצמרת היא לנצח מירוצים לדבריו ולא סתם לצבור נקודות מזדמנות כפי שהיה במירוץ האחרון. יחד עם זאת, באטון מאמין כי ההתחזקות של רד בול בפועל אינה כפי שנראתה בסילברסטון ולדעתו, דומיננטיות כה גדולה לא תחזור על עצמה. לדעתו של באטון שותף יו"ר הקבוצה ניק פריי, אולם נהג המבחן אלכס וורץ חושב אחרת. האוסטרי, כמו בן ארצו ניקי לאודה, מאמינים כי בסילברסטון הביאה רד בול לנקודת התפנית של העונה. בעוד שבועיים וקצת נדע מי צודק.

פרט לרד בול, על בראון לקחת בחשבון דבר נוסף שעלול לפגוע בהם בעונה הבאה – מימון. לאור ההצלחה והאליפות האפשרית, ערכה של הקבוצה ממשיך להאמיר וכך דרישתה מנותני חסות אפשריים. את זה יודע היטב מי שבינתיים נחשב לספונסר העיקרי, מנכ"ל תאגיד וירג'ן ריצ'ארד ברנסון. בראיון שנתן ל-BBC, רומז הבריטי כי יתכן ויחזור בו מרצונו להיות הספונסר הראשי ב-2010. "צריך לחפש קבוצה אחרת, קטנה יותר" אומר ברנסון ששמו כבר נקשר עם מישהי. מי? זאת שמאיימת לקחת מבראון את האליפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מוטו GP: הפיסגה מעולם לא הייתה רותחת יותר

שישה מירוצים חלפו מאז החלה העונה והקרב על ראשות הטבלה חם מתמיד. השמות הדומיננטיים הם ולנטינו רוסי (ימאהה), בן קבוצתו חורחה לורנצו וקייסי סטונר (דוקאטי). הסדר בו נרשם שמם הוא גם הסדר בטבלת האליפות, אלא שלמעשה לכל אחד מהם יש 106 נקודות.

בסוף השבוע יערך הגרנד פרי ההולנדי באסן, כך שצפוי לנו קרב אימתנים בין המובילים - כל תוצאה פרט לפרישה, תשבור את שיוויון הניקוד. רוסי וסטונר חדורי מוטיבציה להשיג תואר אליפות נוסף בקריירה, אך לורנצו הצעיר לבטח רוצה יותר מהם להשיג את תוארו הראשון. זה יכול להביא לאחד משני תרחישים - פודיום לאחר קרב מורט עצבים או תאונה בשל פזיזות. כך או כך, המתח במירוץ מובטח.

* שידורים ישירים של מקצי הדירוג והמירוץ בכל הקטגוריות בימים שישי ושבת בערוץ '5+ לייב'

WRC: שינויים לשינויים

ב-FIA אמנם קבעו כבר כי בעונת 2011 תשתמשנה קבוצות ה-WRC במנועי 2.0 ל' אטמוספריים והנה הם שוב משנים את החוקים. נכון לרגע זה, חוזר הטורבו לשימוש אולם נפח המנוע קטן ויהיה 1.6 ל'. הסיבה לכך נעוצה במעבר של יצרנים רבים למנועי טורבו קטני נפח וזאת לטובת איכות הסביבה. עוד במסגרת השינויים יותר שימוש ביותר אלמנטים אווירודינמיים.

אך לא רק בטכנולוגיה נוגעת ההתאחדות, אלא גם בארגון. כיום נערך כל מירוץ על פני שלושה ימים ובעתיד יתאפשר לחלקו גם ליומיים או ארבעה. התנאי היחיד הוא, כי המירוץ יסתיים ביום שבת או ביום ראשון. עוד במסגרת השינויים קטגוריית אליפות חדשה למכוניות 'סופר 2000' שתחל ב-2010. בכדי לעודד קבוצות להצטרף ואולי סוג של מלחמה מול הסבב המתחרה IRC, ב-'WRC קאפ' תוכל לזכות קבוצה שתתחרה במינימום של שבעה מירוצים במשך העונה, לפחות אחד מהם מחוץ לאירופה.

הפרט האחרון שמשחררים ב-WRC הוא לוח הזמנים הסופי ל-13 המירוצים בעונת 2010. אם אתם מתכננים גיחה לחו"ל, אולי כדאי לכם לנסות ולקלוע לאחד מהם:
14/02 – שבדיה
07/03 – מקסיקו
04/04 – ירדן
18/04 – טורקיה
09/05 – ני זילנד
30/05 – פורטוגל
11/07 – בולגריה
01/08 – פינלנד
22/08 – גרמניה
12/09 – יפן
03/10 – צרפת
24/10 – ספרד
14/11 – בריטניה

WRC: ראלי פולני

בסוף השבוע הזה מבקר הסבב בפולין למירוץ השמיני העונה. לאחר שכשל לנצח בשני המירוצים האחרונים ובאחרון פרש לאחר תאונה נדירה, לסבסטיאן לואב (סיטרואן) יש את הכי הרבה להפסיד. למרות שניצח את חמש המירוצים הראשונים של העונה, הדומיננטיות של הצרפתי כבר לא מוחלטת. פער הנקודות מול מיקו הירבונן (פורד) הממוקם שני בטבלת האליפות עומד על 7 בלבד כך שביום ראשון יתכן מהפך בפיסגה.

55 נהגים כוללת רשימת המשתתפים לראלי הפולני, בינהם לא מעט אלופים מקומיים שמכירים היטב את הדרכים בהן נתקלים הנהגים הבכירים בפעם הראשונה. בניגוד למידע קודם, את נהג הפורמולה 1 הפולני של ב.מ.וו רוברט קוביצה ששאף להשתתף באירוע עם סקודה פאביה שרכש, לא מצאנו ברשימה.

* שידור תקציר ימי המירוצים מידי ערב ב'יורוספורט'

WTCC: מנוע אחיד לכולם

גם לאליפות ה-WTCC מכינה ה-FIA שינויים ל-2011, העיקרי הוא מעבר למנוע 1.6 ל' בנזין אחיד לכל הקבוצות. בשנתיים האחרונות מציגה סיאט שליטה כמעט מוחלטת בסבב בזכות מנועי הטורבו דיזל שלה וגם הגבלות שונות שהוכנסו לא גרמו לה לנחיתות. זו סיבה אחת להכנסת המנוע האחיד וסיבות נוספת הן הגדלת התחרותיות והשואו וכמובן הפחתת עלויות.

התקנה החדשה תחול על כל קבוצה שתבקש להצטרף החל משנת 2011, כשהקבוצות הקיימות תוכלנה להמשיך ולהשתמש במנועים הנמצאים בשימוש כרגע גם בעונה זו. עבורן, מנועי 1.6 ל' יהיו בשלב זה רשות ואולי זו הסיבה התקנה התקבלה על ידי הקבוצות המתחרות – ב.מ.וו, לאדה, סיאט ושברולט.

כמו במקרה ה-WRC, מנועי 1.6 ל' מוגדשים יהפכו ליותר יותר מקובלים בעתיד כך שמדובר על אבולוציה טבעית. כמו כן, הדבר יאפשר לעוד קבוצות להצטרף לסבבים שלא זוכים לביקוש מצד יצרניות הרכב. לא מין הנמנע שנפח של 1.6 ל' יהפוך לרף העליון, כך שיתכן ובעתיד יוחלט כי מנועים קטנים יותר יותרו לשימוש.

פרט אחרון שמשחררים ב-WTCC הוא לוח הזמנים ל-12 מירוצי עונת 2010 גם להם נמליץ לכם לכוון בנסיעה לחו"ל:
07/03 – קוריטיבה, ברזיל
11/04 – פואבלה, מקסיקו
16/05 – מרקש, מרוקו
30/05 – איטליה (טרם נקבע מסלול)
20/06 – זולדר, בלגיה
04/07 – אלגרב, פורטוגל
18/07 – ברנדס האטץ', בריטניה
01/08 – ברנו, צ'כיה
05/09 – אושרסלאבן, גרמניה
09/19 – ולנסיה, ספרד
31/10 – אוקייאמה, יפן
21/11 - מקאו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully