וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עדכונים ממסלול המירוצים

ירון אדרי

10.7.2009 / 10:09

פורמולה 1: ה-FOTA וה-FIA שוב בכאסח; FIA: יאללה לך הביתה מוזלי; מוטו GP: המאבק על לורנצו?; נאסקאר: היכונו למחצית השנייה של העונה

פורמולה 1: הקרב על הכבוד 2

אחרי שכבר האמנו כי הכל בא על מקומו בשלום, שוב נרשם פיצוץ ביחסים שבין איגוד הקבוצות להתאחדות. ביום רביעי התכנסה וועדת המירוצים של ה-FIA בראשות צ'ארלי וויטינג בכדי לדון בשינויי התקנות לעונה הבאה לנוכח הסכם השלום. להזכירכם, ב-29 לאפריל פורסמו תקנות חדשות לעונת 2010 בינהן תקרת התקציב ובכדי לבטלן כעת, דרושה הסכמה פה אחד של כל הקבוצות שאושרו להשתתף בעונה הבאה וזאת לפי סעיף 66 בקובץ תקנות הספורט.

אל הפגישה הוזמנו שתי הקבוצות המכהנות שאינן חברות ב-FOTA (וויליאמס ופורס אינדיה), שלוש הקבוצות החדשות (USF1, קאמפוס ומאנור) ושמונה קבוצות האיגוד (ב.מ.וו, בראון, טויוטה, טורו רוסו, מקלארן, פרארי, רד בול ורנו). אלא שזמן קצר לאחר שהחל הדיון עזבו האחרונים את את הישיבה בטריקת דלק וזאת לאחר שנאמר כי אין להן זכות הצבעה. הסיבה? על פי ה-FIA הן עדיין לא אושרו באופן רשמי לעונה הבאה.

זעמן של הקבוצות נובע מהסכם השלום עליו הן חתמו לפני שבועיים לפיו לטענתן יש להן זכות הצבעה. כחלק מההסכם, שינויי התקנות שפירסמה ההתאחדות באפריל יבוטלו ועימם תקרת התקציב. בתמורה, האיגוד לא יקים סבב מתחרה ויתחייב לפורמולה 1 עד שנת 2012 כפי שאכן קרה. ב-FOTA טוענים כי הקרע החדש שנוצר בגלל ה-FIA עלול לסכן את עתיד הפורמולה 1.

תגובתו הנגדית של נשיא ההתאחדות מקס מוזלי כמובן לא איחרה להגיע. בסגנון היהיר והמוכר שלו, אמר הבריטי כי הבהיר מבעוד מועד לאנשי ה-FOTA על אי זכאותם להצביע בדיון. לדבריו, כל עוד לא יסיימו עורכי הדין שלו לעבור על כל 350 העמודים בהסכם כפי שנוסחו על ידי הקבוצות, מבחינתו הן עדיין בחוץ. עוד הוא מציין כי החתימה הסופית תהיה ממש בקרוב, אולם ספק אם זה יקרה לנוכח ההתפתחויות. התגובה האחרונה של ה-FOTA היא לא אחרת מהחזרת התוכניות לפתיחת סבב מתחרה.

פורמולה 1: קומבינה של ה-FIA עם קוזוורת'?

ולא כאן מסתיימות פרשיות ה-FIA. ה'דיילי טלגרף' חושף כי להתאחדות היה מניע נסתר בבחירת שלוש המצטרפות החדשות לסבב, וזה קשור במנוע בו הן תעשנה שימוש - במכוניתן של שלוש הקבוצות יפעם המנוע של קוזוורת'. העיתון הבריטי מצטט בכירים משתי קבוצות שלא נבחרו, ושניהם מגלים כי נפסלו בגלל שרצו להשתמש במנוע שיגיע מאחת הקבוצות הגדולות – ב.מ.וו, טויוטה, מרצדס, פרארי או רנו. לדברי אחד מהם "התנאי היה הסכם עם קוזוורת' לשלוש השנים הבאות".

דובר ה-FIA לא מכחיש את הדברים, אך ציין כי היה זה צעד שנועד להגן על הקבוצות החדשות. לדבריו, בחירתן נעשתה בזמן שהקבוצות הגדולות היו מחוץ לתמונה ואיימו לעזוב. יש לציין כי בתחילת השנה הציע מוזלי לעבור למנוע אחיד עבור כל הקבוצות, דבר שהעלה את חמתן של היצרניות. במפתיע או שלא, שמה של קוזוורת' עלה כזו שתעשה זאת.

פורמולה 1: המחצית השנייה מתחילה בנורבורגרינג

המסלול ההיסטורי של נורבורגרינג יארח את הגרנד פרי הגרמני שיהיה המירוץ התשיעי לעונה בת ה-17 מירוצים, מה שאומר שמדובר בתחילתה של המחצית השנייה. אחרי שבראון הדהימה את כולם, הגיעה תורה של רד בול שמגיעה לאחר שלושה שבועות פגרה עם כוחות מחודשים ומוטיבציה גבוהה. לדברי הקבוצה, התוואי של נורבורגרינג מתאים לאופי המכונית והיא מכוונת שוב אל עבר שתי המדרגות הגבוהות על הפודיום.

מזג האוויר צפוי לעזור לרד בול. כידוע, אחד החסרונות של בראון במסלולים מהירים הוא חימום איטי יחסית של הצמיגים שפוגע באחיזת המכונית. תחזית לפחות מ-18 מעלות בכל סוף השבוע בהחלט יכולה להשפיע על התוצאות. מכאן, שהסיכוי היחידי של בראון הוא הנתון הבא בתחזית – סיכוי לגשמים. 60 הקפות יבצעו הנהגים ביום ראשון במסלול בן ה-5.15 ק"מ, ובסך הכל יגמאו 308.86 ק"מ. שיא המסלול, 1:29.468 דקות, נקבע על ידי מיכאל שומאכר בשנת 2004 בימי מנועי ה-V10.

בשנה שעברה לא ביקר הסבב בנורבורגרינג וזאת במסגרת רוטציה שנתית עם מסלול הוקנהיים. לפני שנתיים ניצח כאן פרננדו אלונסו, אז במדי מקלארן. שני סיים אז פליפה מאסה (פרארי) ושלישי מארק וובר (רד בול). מבין השלושה, רק לאחרון סיכוי לחזור לפודיום למרות שמכוניותיהם של השניים האחרים עברו עוד מקצה שיפורים. ואם כבר הזכרנו את מאסה, זה הזמן לאחל לבחור מזל טוב. בחודש נובמבר בדיוק עם סיום העונה, צפוייה אשתו רפאלה ללדת בן. אולי עד אז הוא יצליח להשיג לו גביע במתנה.

* שידור ישיר של מקצה הדירוג בערוץ 5+, יום שבת החל מהשעה 14:50; שידור ישיר של המירוץ בספורט 5+, יום ראשון החל מהשעה 14:50

פורמולה 1: רד בול בונה על ווטל

גם אם באטון יוכתר לאלוף בתום העונה, עיקר תשומת הלב תופנה לסבסיטאן ווטל (רד בול). לא פלא אם כן שהמכונית לעונה הבאה תיבנה סביבו כפי שמגלה הבוס כרסטיאן הורנר. "איך שסבסטיאן נוהג, זה הגיוני לבנות את המכונית לפי סגנון הנהיגה שלו", אומר הורנר ל'אבנדזיטונג'. בכך הוא רוצה אולי לחזק את הקשר עם הכשרון שרק חגג 22 בשבוע שעבר, בכדי שזה לא יתפתה לחוזה שמן שיגיע לבטח מאחת הקבוצות הגדולות.

אולם, חשוב לזכור כי ישנו גם וובר בקבוצה והורנר מוסיף "למזלנו, למארק סגנון דומה". נזכיר כי בתחילת העונה רטן האוסטרלי על כך שווטל הוא המודל למהנדסים והוא עצמו צריך להסתגל. עוד בנושא השניים, מציין הורנר כי בשלב זה אין העדפה ברורה למי מהם ינתן שרביט ההובלה. ביננו, גם וובר יודע מה תפקידו הנוכחי בקבוצה.

אך לקראת הגרנד פרי הגרמני רד בול צריכה גם להתחיל לדאוג. המנהל הטכני של הקבוצה ג'ף וויליס התפטר מתפקידו כך נודע היום, מה שעלול ליצור האטה בפריצה קדימה שהושגה במירוץ האחרון בסילברסטון. וויליס הצטרף לקבוצה ב-2007, ויחד עם אדריאן ניואי גם לו חלק בהתקדמות הנוכחית.

ומה בקבוצת הבת טורו רוסו? שמועות גורסות כי מקומו של סבסטיאן בורדה נמצא בסכנה מוחשית, היות והוא אינו מספק את הסחורה. כבר מתחילת העונה היה בורדה בסימן שאלה וישנו הרושם כי החתמתו הייתה בלית ברירה. גם החלפתו הפתאומית של הנהג המחליף ברנדון הארטלי בספרדי חאיימה אלגרסוארי נראית כחלק מהסיפור ובמיוחד כשזה ציין בפני כל מדיה אפשרית כי הוא מאמין שעוד השנה ישתתף במירוץ.

לבורדה שבינתיים מכחיש השמועות, נותר עוד מירוץ אחד לשכנע את דיטריך מאטשיץ הבוס הגדול של רד בול להשאירו. שמות נוספים שעומדים על הפרק פרט ל אלגרסוארי הם מיודענו ברונו סנה וג'ורג'יו פאנטאנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

FIA: מי יחליף את מוזלי

גם אם לא יחליט להגיש מועמדות לקדנציה נוספת, ספק אם מוזלי יבחר שוב בחודש אוקטובר כנשיא ה-FIA. לבריטי חלק גדול במשבר מול הקבוצות ואם לא מספיק, עוד זכורה לו פרשיית הסקס המביכה שהציפה שוב את החיבור בין שם משפחתו להיטלר. האחרון שקרא לו להשאיר את המפתחות הוא רון ווקר, יו"ר הגרנד פרי האוסטרלי, שגם מאיים כי יביא להפסקת הקשר בין מדינתו לסבב. לא מעט שמות צצים כתחליף ראוי ומוזלי בעצמו רמז כי במידה ולא יגיש מועמדות, הוא יתמוך במנהל קבוצת פרארי לשעבר ז'אן טוד. גם שמו של רון דניס ממקלארן עלה אולם גם הוא אינו עולה בקנה אחד עם רצון הקבוצות לאדם ניטרלי לחלוטין.

השבוע עלה שם חדש ברשימת המועמדים שנכון לרגע זה נראה כפייבוריט – אלוף ה-WRC של 1981 וארבע פעמים אלוף הדקאר, ארי ואטנן. הפיני בן ה-57 אמר השבוע ל'רויטרס' כי "הגיע הזמן, אני הולך על זה גם אם אני לא בטוח בנצחון". פרט לניסיון העשיר במירוצים, ואטנן היה חבר בפרלמנט האירופי בעשור האחרון כך שגם ניסיון פוליטי לא חסר לו וזה נחוץ לתפקיד כפי שראינו בחודשיים האחרונים.

רשימת המועמדים הסופית תתגבש במהלך חודש ספטמבר, לקראת הבחירות שתיערכנה חודש לאחר מכן.

מוטו GP: הקרב על הילד התחיל?

אולי עוד מוקדם לומר זאת, אבל עושה רושם שחורחה לורנצו (ימאהה) יהיה הלהיט הבא של המוטו GP בימים שאחרי פרישת בן קבוצתו ולנטינו רוסי. נכון לרגע זה, הספרדי הצעיר הוא הרוכב הכי יציב העונה למרות שהוא רק שני בטבלת האליפות. פרט לגרנד פרי הספרדי, סיים לורנצו את כל המירוצים על הפודיום (שני נצחונות, שלוש פעמים במקום השני ופעמיים במקום השלישי). נראה גם כי לורנצו לא עושה חשבון לבן קבוצתו, מה שמוסיף לו עוד ועוד מעריצים.

את הפוטנציאל מזהות כמובן הקבוצות, שרוצות תכשיט עם השקעה לטווח ארוך. המתעניינת העיקרית היא דווקא היריבה הונדה למרות, שלורנצו טוען כי טרם קיבל הצעה מעשית. אגב, הוא לא מכחיש את השיחות עימה וזאת אולי ברמיזה לקבוצתו שהיא לדבריו בעדיפות ראשונה. אלא שבימאהה לא משחקים את המשחק ו'לגאזטו דלו ספורט' אומר הבוס מאסו פורוסאווה כי הוא לא מתכוון להיכנס להוצאות כספיות מיותרות. "אנו יודעים על הונדה. אנחנו רוצים את חורחה אבל לא נתאמץ כלכלית להשאיר אותו". עכשיו נותר לראות מה יעשה הכוכב בהתהוות.

נאסקאר: גם כאן חוגגים מחצית

גם סבב ה'ספרינט קאפ' של הנאסקאר מציין את מחצית העונה, אך בניגוד לשאר הסבבים המוכרים כאן כבר נערכו 18 מירוצים (לא כולל חמישה מיני מירוצים שנערכו אף הם). מבט קצר בסטטיסטיקה מלמד כי עד כה נרשמו 11 מנצחים שונים וזאת לעומת 12 מנצחים בכל העונה שעברה. עוד מדגישים בנאסקאר כי שבעה נהגים מתוך אותם 12, טרם ניצחו העונה. מעניין.

מוביל טבלת האליפות הוא טוני סטיוארט שלזכותו 2,719 נקודות. סטיוארט ניצח את המירוץ האחרון בדייטונה שהסתיים בעוד סיום מותח ותאונה ממש על קו הסיום. הקפה אחרונה למירוץ היה נהג השברולט שני, אך תמרון שגוי של המוביל קייל בוש הביא למגע בינהם ושלח את נהג הטויוטה למפגש עם הקיר ועם עוד כמה נהגים. בכל זאת סיים בוש את המירוץ כשהוא חוצה את קו הסיום ברוורס. מצב דומה אירע העונה כבר הטאלדגה אז הפסיד המוביל קארל אדוארדס (פורד).

לסטיוארט שני נצחונות העונה, וכמו כן הוא הוכתר כאלוף ה'אול סטאר 2009' – מירוץ ללא ניקוד אך עם פרס של מיליון דולר. שני ובפיגור של 180 נקודות ממנו נמצא ג'ף גורדון (שברולט) ולמרות שזה נשמע הרבה, מירוץ אחד והוא יכול לחזור למקום הראשון. אלוף שלוש העונות האחרונות ג'ימי ג'ונסון (שברולט) במקום השלישי עם 2,525 נקודות.

ביום שבת יערך המירוץ ה-19 לעונה במסלול 'שיקגולנד' שבאילינוי, כשמרבית המוטיבציה תהיה לגורדון. לא רק נקודות חשובות עומדות על הפרק, אלא גם פרס בסך מיליון דולר אותו הוא עשוי להשיג. נותנת החסות 'לייפלוק' הבטיחה את הסכום העגול במידה וגורדון ומארק מרטין (שברולט) יסיימו במקומות הראשונים כפי שעשו מוקדם יותר השנה במירוץ מישיגן גם לו היא נתנה חסות. למה זה טוב? יחסי הציבור שווים הרבה יותר מהפרס שספק אם יינתן. בכל זאת, יש 43 נהגים על המסלול.

* שידור המירוץ בערוץ ESPN, בלילה שבין שבת לראשון החל מהשעה 03:00

עוד בימים הקרובים

IRL: שידור ישיר של סבב האינדיקאר מטורונטו (קנדה) בערוץ ESPN, יום ראשון החל מהשעה 20:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully