וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייטנה? ומה עם הבטיחות

ד"ר עו"ד אסף ורשה

26.5.2010 / 8:31

הקיץ בפתח והורים כבר עסוקים בחיפוש אחר קייטנה הולמת לילדים. כדאי שהבחירה תיקח בחשבון גם נושא חשוב כמו ההסעות לילדים

גם אני כמו הורים רבים, מתחיל בימים אלו לבחון את היצע הקייטנות הרב על מנת לבחור את הפיתרון הטוב ביותר לילדיי בעיתות "החופש הגדול". הקריטריונים לבחינת הקייטנה כוללים את אופי הפעילויות, איכות המדריכים והמסוגלות לרתק את הילד, משימה כלל לא פשוטה בעידן של ימנו. בתוך כך, המציאות מלמדת כי היבט אחד ומשמעותי מאין כמוהו אשר אינו מהווה שיקול מכריע עבור הורים רבים שעל בסיסו הם מקבלים את ההחלטה באיזו קייטנה לבחור: נושא הבטיחות בהסעות.

חרף העובדה כי מידי שנה נפצעים ילדים במהלך הסעתם לקייטנה ובחזרה, משום מה, האלמנט הזה אינו מקבל את המשקל הראוי. אין הכוונה להכליל את כל ההורים תחת המטריה הזו, ישנם גם אחרים אשר מבררים את סוגיית ההסעות קודם לכן, אך מסתפקים בתשובות לאקוניות מפי אנשי המכירות, ואינם מתעקשים על קבלת תשובות מסודרות. אין המדובר בחטטנות או בעזות מצח, שלום הילדים מוטל על הכף. לפיכך, גם אם נמצאה קייטנה שעל פניו היא נראית מוצלחת במיוחד, יש לתת את הדעת על הנקודות הבאות.

"קטן עליו להסיע ילדים"

"קטן עלי להסיע ילדים, מה ההבדל בין הסעת ילדים להסעת מבוגרים?" – אז מסתבר שיש הבדל רב בין השניים והמיומנות הנדרשת מנהג הסעות ילדים, מצריכה זולת אחריות ונהיגה לעילא, גם תשומת לב לירידה ולעלייה שלהם לרכב. על כן, מוצע לשאול את נציגי המכירות האם הנהג מחזיק ברישיון מתאים, עליו תהיה חותמת "רשאי להסיע ילדים" (תקנה 84). בנוסף, נהג המסיע ילדים יידרש להמציא תעודת יושר אחת לחמש שנים. כמו כן, מסיבות ביטחון, על הנהג להיות בעל אזרחות ישראלית.

לרוב, שירותי ההסעה יינתנו באמצעות קבלן חיצוני. בהתאם לכך, ניתן בהחלט לבקש מנציגי המכירות שימסרו את שם חברת ההסעות לצורך בדיקתם אפילו באינטרנט. כמו כן, ניתן בהחלט לבקש ממארגני הקייטנה כי ימציאו בפניכם את קובץ נהלי הבטיחות שנכתב, הן לחברת ההסעות והן לנהג. ככל שלא קיים כזה קובץ או שמסיבה כזו או אחרת מפעילי הקייטנה אינם רוצים להציגו, יש בכך משום להוות תמרור אזהרה.

מצופה ממארגני ומפעילי הקייטנה כי זולת עניין הנהג המורשה, הם יבחרו בחברה המספקת גם כלי רכב ראויים ותקינים להסעות, העומדים בתקנים המחמירים של משרד התחבורה.

הנתונים הבאים שפורסמו על ידי משרד התחבורה אמורים להוות תמרור אזהרה להורים – מבצע שנערך בקיץ שעבר ובדק 75 אוטובוסי קייטנות הסתיים בתוצאות הבאות: ב-36 אוטובוסים נמצאו ליקויים קלים ובעשרה אחוזים נמצאו ליקויים חמורים. רשימת הליקויים כללה צמיגים בלויים, מערכות בלימה תקולות, חגורות בטיחות חסרות או קרועות ועוד. בסופו של דבר, רק 29 מהאוטובוסים המסיעים ילדים לקייטנות נמצאו תקינים לחלוטין. בהתאם לחשיבות העניין, גם במקרה זה, יש לבקש את שם חברת ההסעות ולבדוק אודותיה.

קייטנה מפוזרת

היבט משמעותי אותו יש לבחון עם תחילת הקייטנה, הינו נקודות האיסוף והפיזור. על ההורים לוודא כי נקודות אלו תהיינה בטוחות, מוגדרות וללא חשיפה לכביש, כך שכאשר ילדים יורדים מן האוטובוס או ממהרים לעלות עליו, לא יתאפשר להם לרוץ לכביש או דרכו, אם מלפני האוטובוס או אחריו. כידוע, לנהג האוטובוס "נקודות מתות" בבוחנו את היקף האוטובוס במראות. לכן קיים חשש כי בהיקף האוטובוס יתכן ונותרו ילדים או אחרים והורים מלווים. כיון שכך מן הדין ,להקפיד על זהירות מוגברת. כך בוודאי כאשר שעות האיסוף וההורדה, קרובות לשעות העומס בכבישים. כך אם ענייננו בכבישים מרכזיים בהם רבה תנועת רכבים בכלל או אם ענייננו בכבישים הסמוכים למוסדות חינוך בהם רבה התנועה, כולל של רכבים פרטיים, רכבי הורים ומלווים, בשעות אלו.

כמו כן, חשוב לוודא מהם נוהגי האיסוף של הילדים אל הקייטנה והפיזור שלהם מהקייטנה, כדי שלא יהיה "רווח" שבו המדריך יעזוב את הילד וההורה טרם הגיע. הכניסה לקייטנה והיציאה ממנה תיעשה אך ורק בליווי של אדם מבוגר.

מה שבטוח – ביטוח

חלילה, אם נפצע הילד בעת תאונת דרכים בעת ששהה ברכב ההסעה, הרי שמדובר באירוע המזכה בקבלת פיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בצד זאת, קיימים מקרים רבים בהם הפציעה התרחשה בנסיבות אחרות, שלא מזכות כלל בפיצוי על פי חוק זה או שאין הדבר וודאי. כך למשל, אם הילד נפגע תוך כדי ירידה או עלייה לרכב. גם פציעה עקב החלקה או דחיפה של הילד בסמוך לרכב אינה תאונה נדירה.

הצער והאנרגיה הכרוכים בהתמודדות עם ילד פצוע אינם קלים כלל וכלל, אך אליהם יכולה להתווסף מטלה נוספת – התמודדות עם חברת ההסעות בבואו של ההורה לקבל מהם פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לילדו. לפיכך, מוטב לוודא כי למפעילי הקייטנה יש ביטוח המכסה את אחריותם כלפי הילדים, הן באשר לנזקי הגוף והן באשר לנזקי הרכוש.

שתהיה לכולנו בחירה נבונה וקיץ מהנה ובטוח בכבישים ומחוץ להם.


* הכותב הנו ד"ר ועו"ד מומחה לדיני ביטוח ונזיקין

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully