וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לנהיגת חורף

ירון אדרי

9.12.2010 / 10:46

סוף השבוע הגשום יגביר את הסכנות בכביש. וואלה! רכב שוב מזכירים לכם כיצד לנהוג נכון בחורף, כדי שלא תצטרכו להחליף פרטים

למרות שהיינו אמורים להיות כבר עמוק בעונה הגשומה, עד כה לא נרשם ממש חורף בישראל. אלא שתחזית מזג האוויר רומזת שבסוף השבוע הזה נזכה למערכת חורפית ראשונה העונה, סיבה מספיק טובה לשוב ולהזכיר לכם שגשמים הם ברכה, אך גם טומנים ברובם סכנה מאוד גדולה למשתמשים בכביש.

גשם שמגיע לאחר מספר ימים יבשים, על אחת כמה וכמה שבועות, מציף על פני הכביש את כל הלכלוך שהצטבר באספלט ובעיקר נוזלים שומניים. זה מוסיף לחלקות בכביש ולירידה בחיכוך עם הצמיגים שגם כך מושפעות לרעה מהרטיבות. תוסיפו לכך פגיעה בשדה הראייה אם בגלל הגשם, ערפילים או אדים על השמשות ותגלו שהסיכויים לתאונת דרכים עולים באחוזים רבים.

פרט למגבלות הטבעיות שגורר עימו החורף, יש לזכור כי אנו הנהגים בישראל איננו מתורגלים או מנוסים בנהיגה שכזו ובעיקר איננו בקיאים בתפעול הרכב לאחר שנקלענו למצב חירום. על כן, הנה שוב הטיפים שלנו שיעזרו לכם למנוע מצבי חירום ואת תאונת הדרכים הבאה שלכם בסוף השבוע החורפי הצפוי.

שימרו מרחק

הטיפ הראשון ואולי גם החשוב ביותר לנהיגת חורף הוא לשמור מרחק. תנאי הכביש הרטובים מפחיתים מאוד את החיכוך שנוצר בין הצמיג לאספלט, בעיקר אם הגשם מגיע לאחר מספר ימים יבשים כאמור. החיכוך המופחת מגדיל את מרחק הבלימה ומגדיל את הסיכוי לאובדן שליטה ברכב ולפיכך מעלה את הסיכויים להיות מעורבים בתאונת דרכים. יש להקפיד לשמור על מרחק סביר מהרכב מלפנים ולהאט בכל פעם שאורות הבלם שלו נדלקים. נמליץ לכם אפילו להאט עוד קודם, כאשר אורות הבלם ברכב שלפניו נדלקים.

אם נקלעתם למקרה חירום בילמו בכל הכוח ותנו למערכת ה-ABS לעשות את שלה, כך שכל שנותר לכם הוא לנסות ולהתחמק מהמפגע שלפניכם בעזרת הפניית ההגה. אם אין לכם ABS כל שנותר לכם לעשות הוא להקטין ככל הניתן את מרחק הבלימה וכן להפחית את המהירות כדי לצמצם את האנרגיה במקרה של פגיעה. על כן, החזיקו את ההגה מיושר, בילמו בצורה חזקה ואחידה ובכל מקרה אל "תפמפמו" את דוושת הבלם שכן מרחק הבלימה יגדל והמהירות לא תופחת.

בנוסף, הקפידו לשמור על מרחק גם מהרכב שמאחוריכם רק אל "תסמנו" לו להתרחק באמצעות בלימה פתאומית.

בידקו את הצמיגים

צמיגים הם הקשר היחיד בין הרכב שלכם לכביש כאשר שטח המגע של כל אחד מהם באספלט הוא בסך הכל כגודל כף יד. לתקינותם חשיבות רבה בכל עונות השנה ובימי החורף היא גדולה שבעתיים בשל הירידה ברמת האחיזה עם הכביש. לחץ אוויר נכון (יופיע במדבקה על סף דלת הנהג, מכסה התדלוק או בספר הרכב) משפר את אחיזת הצמיג בכביש ובתנאי רטיבות הוא מאפשר ניקוז יעיל של מים ומונע "ציפה".

צמיג שלחץ האוויר בו אינו תואם את הוראות היצרן, יפחית את החיכוך עוד יותר וכך יפגע בבטיחות הנסיעה. כמו כן, חשוב להקפיד שעומק החריצים בצמיג יהיו לפחות שלושה מילימטרים ולוודא שהצמיג אינו בלוי או מתאריך ייצור העולה על חמש שנים, עדיף פחות. עם השנים הצמיג מתייבש ומאבד מתכונותיו מה שמשפיע לרעה בעיקר על אחיזת הכביש.

החליפו מגבים

תנאי הראות הקשים שעלולים להתעורר בימי החורף, משפיעים אף הם לרעה לבטיחות הנסיעה. לכן יש לדאוג כי ממושב הנהג אתם רואים את הסובבים אתכם והם גם רואים אתכם. לשם כך, יש לדאוג למספר פעולות מקדימות: הקפידו כי מיכל נוזל השמשות יהיה מלא כל הזמן בחומר ניקוי ייעודי. אל תסתפקו במים בלבד, הם לא יעזרו לכם לנקות את השמשה מרסיסי שמן שיתיז הרכב שלפניכם. הקפידו גם להחליף מגבים אם הם יבשים וכן ודאו שפתחי ההתזה אינם סתומים או שהם מכוונים לרכב שלצידכם, אחרת לא עשיתם כלום.

יש להדליק אורות דרך בכל שעות היממה ולא לשכוח לנקות מידי פעם גם את פנסי התאורה מלפנים ומאחור. כמו כן, מערכת חימום תקינה תאפשר לפזר ביעילות אדים המצטברים על השמשות מעבר לעובדה שהיא תעשה לכם נעים כשבחוץ שולט הקור.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

התאימו עצמכם לסביבה

הקפידו להתאים את מהירות נסיעתכם לתנאי הדרך וכמו כן גם לנהגים שסביבכם. נהיגה במהירות "קייצית" עלולה להיות גבוהה מדי בסיבובים ותרחיב באופן מסוכן את רדיוס הפנייה והיא גם מצריכה מרחק גדול יותר לבלימת הרכב. כמו כן, איבוד האחיזה של הצמיג עם הכביש עלול לגרום לאיבוד שליטה.

הכביש הוא מקום דינמי המשתנה באופן תדיר. צפו לפנים רחוק ככל הניתן, ואתרו בעיות מבעוד מועד כך שלא תופתעו מהאטה פתאומית של התנועה או כל מצב אחר. תכננו מראש את מסלול נסיעתכם ואת הנתיב הבטוח ביותר עבורכם. זיכרו, מוטב לפעול באופן מבוקר בעת זיהוי בעייה מאשר לפעול באופן אינסטנקטיבי.

עניין חשוב נוסף הם הולכי הרגל. נסיעה מהירה על גבי שלוליות תתיז עליהם מים, והם ממש לא יעריכו את זה.

ליבשו בגדים נוחים

לפריטי הלבוש שאתם לובשים יש משמעות גבוהה וחשובה. אמנם אין אופנה מועדפת לנהיגה, אך רצוי ללבוש כמה שפחות בגדים כבדים אשר עלולים לסרבל את פעולותיכם. כמו כן, שכבות רבות עלולות למנוע מחגורת הבטיחות להיצמד לגוף ולעשות את אשר תוכננה לעשות במקרה הצורך. לכן, לפני תחילת הנסיעה הסירו את המעיל והסוודר הכבד ותנו למערכת המיזוג לקבוע טמפרטורה נוחה עבורכם.

יחד עם זאת, כדאי מאוד שלא לחמם את תא הנוסעים יתר על המידה פן תרד רמת החמצן ותגרום לכם לכאב ראש או במקרה הגרוע תירדמו בנהיגה. כמו כן, כדאי גם להשאיר חרך קטן פתוח בחלון הרכב כדי לדאוג לרענון האוויר בתא הנוסעים.

ידיים בשלוש ותשע

חשיבות גבוהה יש גם לאופן שבו אתם מחזיקים את ההגה. החזקה נכונה היא כאשר אגודל יד ימין מונח על החישור בשעה שלוש, אגודל שמאל על החישור בשעה תשע ושאר האצבעות מלופפות סביב גלגל ההגה ברכות. באופן שכזה תוכלו לסובב את ההגה בתנועות מבוקרות ותימנעו מתנועות חדות שעלולות להפר את שלוות המכונית ואחיזתה עם הכביש.

בעת חירום, תאפשר לכם החזקה נכונה לתמרן ביתר קלות ובצורה יותר בטוחה בין מכשולים בכביש. יחד עם זאת, הקפידו לא לשבת רחוק מדיי מגלגל ההגה - שימרו תמיד על מרפקים וברכיים מעט מכופפים.

שימרו על ערנות

ריכוז ועירנות מוגברים הם עוד דברים שחשוב לשמור עליהם. רמת האיומים מסביבכם עולה פלאים בימי החורף - הכבישים חלקים יותר, שדה הראייה לקוי התנועה לרוב כבדה ולכל הנהגים והנהגות שסביבכם קר ורטוב. אז מה עושים?

הפחיתו ככל הניתן ביצוע פעולות הגורעות מהריכוז בנהיגה כמו התעסקות עם מערכת השמע, הטלפון הסלולרי וכדומה. גם עייפות משפיעה על מצבכם אז הקפידו לנהוג כשאינכם עייפים ובטח לא לנהוג לאחר ששתיתם אלכוהול. בנסיעות ארוכות הקפידו לעצור מידי פעם כדי למתוח איברים, לנשום אוויר צח והכניסו מעט מזון ושתייה לביטנכם.

הכינו רכבכם לחורף

כ-35 אלף תאונות דרכים נרשמות מידי שנה בחודשי החורף בין נובמבר למרץ, ועוד אלפי תאונות מתרחשות אך לא מדווחות לרשויות. בתקופה זו נרשם גם כשליש מהסך השנתי של ההרוגים, כ-150 בני אדם. נהיגה בהתאם לטיפים שניתנו תעזור לכם שלא להכנס לסטטיסטיקה, אך יש עוד דבר קטן שעליכם לעשות.

מנתוני משרד התחבורה עולה כי מבין כלי הרכב הנעים על הכביש כעשרים אחוזים אינם תקינים. לכן, בהמשך לבדיקת הצמיגים והמגבים, ישנן מערכות נוספות ברכב הדורשות תשומת לב על ידי בעלי מקצוע מוסמכים. כנסו למוסך שלכם ובקשו כי יכינו את רכבכם לחורף - שיבדקו את הבלמים, ההיגוי, מערכות החשמל ובקרות הבטיחות השונות. בחלק מהמוסכים המורשים זה אף ניתן ללא תשלום כל עוד לא נידרש תיקון.

סבלנות וסובלנות

וכמו תמיד, אנו שוב מדגישים כי בסופו של דבר הכל תלוי בכם. המלצתנו האחרונה יכולה להשפיע על כל הסעיפים הקודמים גם מבלי שקראתם או פעלתם לפיהם: הקפידו לשמור על סבלנות וסובלנות כלפי הנוהגים סביבכם ואל תשכחו לשמור מרחק ולהביט כמה שיותר רחוק. פעולת מנע מבוקרת עדיפה על אינסטינקט פתאומי.

שיהיה לכם סוף שבוע חמים ובטוח בכבישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully